menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruithaag

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb een paar dagen geleden vier appalboomkes gekocht voor een fruithaag...nu zijn vier boomkes natuurlijk nog geen haag,maar ze hadden er maar een soort,en ik weet dat er meerdere zijn en wou dus afwisselen...
vooralsnog in een pot gezet alwaar ze mooi gaan bloemen zijn:
donderdag 14 april 2011 - 15:51
cetinel

Cetinel

okee,te vroeg geklikt..effe verder: het gaat om de appel:FruitEsia Baby Red
dus thuisgekomen met mijn appelkes even opzoeken erover.....lees ik dat het sierappeltjes zijn,gebeld naar aveve,die zeggen dat het wel degelijk eetappels zijn...
gemaild naar fruitesia met de vraag wat het nu is.......geen antwoord...
ik weer naar aveve( zelf gegaan deze keer ) en volgens hen was het echt een gewone grote appel....
ik kom niet zo veel tegen over deze appels,dus ik vroeg me af of er nog mensen waren die ze kennen??
volgens de site van fruitesia hebben enkel de sierappelkes "baby red" roze bloesem....de rest bloeit wit
donderdag 14 april 2011 - 15:54
printemps

Printemps

Ik vrees dat het een sierappel is
In ieder geval ik ken geen enkele eetappel met roze bloemen
Jammer maar ze zijn wel mooi he
Mischien kan je ze in de voortuin zetten

mvg
donderdag 14 april 2011 - 16:31
Pieter

Pieter

Volgens de website van fruitwall is het een appel voor appelmoes: FruitEsia Baby Red : roze bloesem, mooie sierappels voor decoratie en kan gebruikt worden voor appelmoes.
http://www.fruitwall.eu/dutch/algemeen.aspx
donderdag 14 april 2011 - 16:32
printemps

Printemps

Is er ene bij die onderaan takjes heeft ?
Dan zal ik en ene over nemen om er een bonsai van te maken
donderdag 14 april 2011 - 16:33
cetinel

Cetinel

was eigenlijk mijn bedoeling: een haagje in de voortuin langs de oprit...
seg! da die mannen van den aveve zelfs na 2 keer vragen nog denken dat het een eetappel is,die benny zei dat ze het gewoon eetappels waren hoor...mooi zijn de bloesems zeker,en erg vind ik het nu ook niet bepaald,maar ik wil wel juiste info liefst he....
nou ja,zien of ik ooit ergens nog aan andere rassen kan geraken...
donderdag 14 april 2011 - 16:35
cetinel

Cetinel

denk het niet,maar zal nog es kijken.....
donderdag 14 april 2011 - 16:36
cetinel

Cetinel

er zit er eentje met een takje 15 cm boven de ent,en dus 20 cm boven het grondoppervlak,ik weet niet of je daar wat aan hebt??
@pieter: ja dat had ik daar ook al gelezen.....
donderdag 14 april 2011 - 16:54
printemps

Printemps

Ik zal morgen proberen binnen te springen
Heb die jetonnen voor u en nog wa vraagskes ivm met kips
donderdag 14 april 2011 - 16:58
cetinel

Cetinel

ok,kom maar af!
donderdag 14 april 2011 - 16:59
cetinel

Cetinel

ondertussenhangen er een paar appelkes aan mijn fruitesiaboomkes en die zijn nu ongeveer 5 cm in doorsnede,het zijn appels die rijp zijn in de herfst en in vergelijking met mijn eetappel die ook in de herfst rijp word zijn ze ongeveer even groot,ik denk wel niet dat deze nog groter gaan worden,maar zo zijn ze ook leuk,als ze ook nog beetje lekker smaken ben ik content.(ze zijn nu ongeveer 5cm doorsnee en een 6 cm lang....dus echt klein,klein zijn ze ook weer niet,en wel heel mooi rood.
ze staan nu aan halve prijs in de aveve,dus ik twijfel of ik er niet een paar bij zou halen...
maandag 11 juli 2011 - 09:15
Kriskras

Kriskras

Hopelijk nog een tijdig antwoord, maar je bent helaas goed en wel bedonderd geweest geworden door die van de Boerenbond. De FruitEsia heeft 4 varieteiten, 3 met eetbare appelen en 1 louter sierappel. En helaas voor jou is de FruitEsia Baby Red de sierappelvariant.

FruitEsia Baby Red : roze bloesem, mooie sierappels voor decoratie en kan gebruikt worden voor appelmoes.

FruitEsia Green : witte bloesem,heerlijke groengele appel.

FruitEsia Red : witte bloesem, heerlijke rode appel.

FruitEsia Yellow : witte bloesem, heerlijke gele appel.

Zie fruitwall.eu/dutch/algemeen.aspx (en plaats www. voor de koppeling).

Je doet er dus beter aan in de herfst te herbeginnen. Iets duurder, maar zeer interessant voor een fruithaag zijn bijvoorbeeld de silviakers en de ballerina-appel. En als je die laat afwisselen met sleedoorn (vitamientjes voor in de winter ) dan kan het feest gewoon niet op.
woensdag 27 juli 2011 - 12:12
Kriskras

Kriskras

En om nog even aan te vullen, deze vuistregel: als de bloesems niet wit zijn of maximaal met een bijzonder lichte tint, dan volgen er geen eetbare vruchten. Fel gekleurde bloesems leveren niets eetbaars.
woensdag 27 juli 2011 - 12:18
cetinel

Cetinel

ik had ondertussen wel door dat het geen handappels zijn,maar eetbaar zijn ze wel hoor!
ze zijn ook geen echt kleine sierappels..formaat dikke abrikoos,of kleine tennisbal zeg maar....
maar ik ga wel terug om mijn beklag te doen(niet dat ik hiermee niks kan,maar ze hebben me wel de verkeerde info gegeven...)
de berichtjes die je hierboven geplaatst had,was ik al eerder tegengekomen in mijn zoektocht...(was nadat ik de boomkes had gekocht,slim van me he)
maar goed,deze blijven in een grote bloempot voorlopig tot de voortuin ooit(!!! )op iets gaat trekken.ik denk ook niet dat ik nog andere kleine boomkes ga bijzetten want ik heb drie halfstam appelbomen...lijkt me wel voldoende appels...'
woensdag 27 juli 2011 - 12:45
cetinel

Cetinel

heb dus vandaag mijn beklag gaan doen in de eveve:gezegd dat ik toen ik ze kocht vroeg of het eet of sierappels waren en dat mij verteld is dat het eetappels waren,thuisgekomen opgezocht en naar aveve gebeld en weer zelfde antwoord en toen nog es bij alweer een winkelbezoek...dat ik dus drie keer de vraag heb gesteld en drie keer als antwoord kreeg en dat ze toch iets anders blijken te zijn
ja da wisten ze nog,da ik da gevraagd heb...ja maar mijn aankooptickets heb ik weggegooid toen jullie na de derde keer ook zeiden dat het eetappels zijn,zei ik...
nou ja,ze hebben het genoteerd en hij ging kijken wat hij kon doen zal wel wa zijn
volgende keer moet je er achter vragen,dan weet ik meer zei hij....
de appelkes zien er nu zo uit van formaat:
vrijdag 29 juli 2011 - 19:59
cetinel

Cetinel

ooops te snel geklikt
vrijdag 29 juli 2011 - 20:02
cetinel
vrijdag 29 juli 2011 - 20:03
Kriskras

Kriskras

Tsja, de meeste AVE-winkels worden beheerd door contractanten die het zaakje in eigen beheer hebben maar zich wel moeten bevoorraden bij de Boerenbond en nergens anders. Het plantgoed dat ze binnen krijgen is derhalve hun keuze niet, en zelf hebben ze er doorgaans geen kaas van gegeten althans toch volgens mijn ervaring.

Kortom, indien je zeker wil zijn van het plantgoed dat je je aanschaft, dan koop je toch beter bij een boomkwekerij, waar het bovendien goedkoper is.

Er zijn boomkwekers genoeg in elke provincie, en het Internet staat hiertoe tot je dienst.

Fruit

zaterdag 30 juli 2011 - 05:16
cetinel

Cetinel

ik mag voor 30€ planten kiezen in de aveve
maandag 5 september 2011 - 20:27
Kriskras

Kriskras

Cetinel schreef:

ik mag voor 30€ planten kiezen in de aveve

Men kan zich zelfs voor die prijs een prachtige fruithaag samenstellen, maar niet bij AVEVE natuurlijk.

Een sleedoornplant kost zowat 1,5 eurootjes. Met dertig euro kan men dus reeds een indrukwekkende haag planten. De vruchten van de sleedoorn, mini-pruimen eigenlijk, mogen pas geplukt worden na de eerste stevige vorst. Fruit om in de winter te plukken dus, maar wel de moiete waard, want 3 pruimpjes bevatten evenveel vitamine C als een citroen (benevens nog een stel andere vitamientjes.
Maar bij AVEVE verkoopt men dergelijke planten niet moet men wel weten.

De sleedoornstuiken op de foto zijn pas twee jaar oud, na 5 jaar worden ze heel wat indrukwekkender.


[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 september 2011 - 09:52
cetinel

Cetinel

ik moet niet per definitie haagplanten nemen vor 30 € he
en als ik sleedoorn wil kan ik die alsnog elders halen...
ik vind het een fijne geste,temeer omdat het nu ook weer niet zo is dat mijn appelboomkres verloren zijn...ik ga er later gele en groene bijhalen en toch nog een appelhaag zetten denk ik.....
mij ging het vooral om verkeerde info,en ze hebben dus onderkend dat er een probleem was....ze konden ook zeggen dat ik ze kon komen inruilen tegen iets anders.....nu heb ik mijn boomkes ook nog,en mag voor 30€ nog wat anders uitkiezen,mooi gebaar vind ik hoor!.
dinsdag 6 september 2011 - 13:10
Kriskras

Kriskras

Cetinel schreef:

dat ik ze kon komen inruilen tegen iets anders

Eergisteren waren er nog volop koopjes bij AVEVA, voornamelijk bosranken welliwaar. Maar 't is misschien toch nof de moment om een koopje te doen.
dinsdag 6 september 2011 - 17:03
FruitEsia

FruitEsia

G'middag,
Per toeval kom ik op dit forum terecht...
Ik ben de kweker van de FruitEsia bomen concept FruitWall.
Ik vind het spijtig om te moeten lezen dat jullie verwachtingen niet voor 100 % zijn vervult. (
Ik wil wel nog even benadrukken dat al onze FruitEsia soorten EETBARE appels geven. De Baby Red geeft wel geen grote appels maar wel fris zuur-zoete vruchten met roodvruchtvlees (anti-oxidanten).
De fout ligt bij ons en niet bij Aveve. Toen de webmaster de site + tekst heeft opgezet, heb ik deze zelf niet meer na gelezen en er staat inderdaad op www "sierappel" maar dit is foutief en wordt eerstdaags rechtgezet.
Ik heb nooit een email via FruitWall ontvangen... want anders had ik zeker gereageerd, nogmaals sorry !
Vanaf volgend jaar zal Aveve ook de andere FruitEsia soorten in zijn assortiment nemen. Je kan natuurlijk van alle fruitsoorten een haag maken maar de FruitEsia soorten zijn zeer traaggroeiend en weinig vatbaat voor ziekten en plagen. Maar vooral vergelijk nooit appels met peren :
Afwachtende op een reactie,
maandag 12 september 2011 - 11:24
cetinel

Cetinel

hee wat leuk een reactie van de kwekers van de fruitesia boomkes zelf
vanaf volgend jaar ook de andere soorten bij aveve te koop zegt u,is dat voorjaar of najaar?
ik zit nu namelijk met die boomkes die ik voorlopig in een grote pot heb gezet(ongeveer 10 l)als het voor voorjaar 2012 is kan ik ze mischien tot dan in die potten laten??
dan kan ik er nog wat van de andere soorten bijhalen en heb ik een mooi afwisselende haag...
overigens heb ik nooit gedacht dat de appelkes niet eetbaar waren,op de website heb ik al gelezen dat ze voor appelmes en dergelijke konden dienen...
het is maar dat ik tot drie keer toe(bij aankoop eerste boomkes,dan later na opzoekwerk gebeld naar aveve en dan nog es bij een bezoek) heb gevraagd en tot drie keer toe de verzekering kreeg dat het grote appels waren,vandaar dat ik dus nog es 4 boomkes bijkocht,totaal 7 stuks...
maar ik vind dat ze bij aveve uiteindelijk toch ook een goeie geste hebben gedaan...
tis mischien niet direct wat ik wou,maar ze zijn nu ook weer niet direct verloren(en ik ben nogal snel content,als ik maar plantjes kan kiezen )
ik weet niet of het mogelijk is via jullie rechtstreeks boomkes aan te schaffen(wou mijn haag dit najaar planten)of moet ik echt wachten op de aveve,worden ze elders ook verkocht eigenlijk??
met vriendelijke groeten van een bijna bezitter van een fruitesia haag....
maandag 12 september 2011 - 12:17
FruitEsia

FruitEsia

Beste Cetinel,
Kan je even je gegevens na laten via URL GEBLOKKEERD , dan spreken we verder af.
Ps: je kan gerust je FruitEsia Baby Red bomen houden in pot, toch het beste (lees makkelijkste) is om ze in de volle grond te zetten. Wil je ze toch in pot houden raden we aan om ze ieder jaar te verpotten en te voorzien van een nieuw turfsubstraat.
FruitEsiale groeten,
maandag 12 september 2011 - 12:51
cetinel

Cetinel

aangezien de url geblokkerd is,en het ook niet de bedoeling is om hier op het forum dergelijke afspraken te doen zal ik je per pb contacteren.
dank voor de info al.
maandag 12 september 2011 - 16:50
cetinel

Cetinel

mijn fruitesia haag is compleet
moet alleen nog geplant,en als ik de aannemer van ons hekken mag geloven,zou hij dit weekend geplaatst zijn,als de voortuin dan ook volledig in orde is(toch nog wat ophoogwerk te doen,vorige keer nie genoeg grond)dan kunnen ze mooi geplant worden....
en tot die tijd gaan ze 10 liter potten.....
ik verheug me nu al op de bloesems in het voorjaar.
donderdag 29 september 2011 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon