menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfstframboos Fallgold

Ga naar meest recente reactie

Veke007

Veke007

Hallo,

Vandaag zag ik in onze tuin dat er een heleboel nieuwe scheuten uit de grond staken rondom de (middelste) frambozenstruik 'Fallgold' die ik vorig jaar heb aangeplant.
Moet ik die laten staan of moeten de scheuten die ver van de steundraad groeien weggesnoeid worden?
De eerste struik Loganberry heeft blijkbaar (nog) geen nieuwe scheuten gekregen...
Nog een vraagje: Als de takken te hoog worden, mag je die dan snoeien in de zomer?

Bedankt voor de tips

De foto is er eentje van vorig jaar, toen ze net aangeplant waren

Fruit

zondag 3 april 2011 - 20:45
guy_fruit

Guy_fruit

De scheuten van de herfstframbozen die te ver van de draad uit de grond komen kan je wegsnoeien ofwel voorzichtig uitsteken en oppotten.
De herfstframbozen werden toch volledig weggesnoeid in de winter? Zie link onderaan...

Twijgen van de Loganberry die geen nieuwe scheuten heeft, kan je nog een jaar behouden. Mogelijk dat een deel van de oude tak later nog afsterft.

Te hoog opgroeiende takken kan je in de zomer ook inkorten.

http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/herfstframbozen-snoeien-is-eenvoudig.html
Guy
zondag 3 april 2011 - 21:15
Veke007

Veke007

Bedankt voor de uitleg, al mijn vragen zijn ineens beantwoord
De frambozen werden in februari gesnoeid tot 30 cm, zoals op het kaartje van het tuincentrum stond geschreven, blijkbaar mag het tot op de grond?
Heb me ook ingeschreven vr de nieuwsbrief

Groetjes
zondag 3 april 2011 - 22:50
depauws

Depauws

Veke
De scheuten van de framboos die nu uitkomen moet je laten staan dit zijn de vruchttakken waarop in het najaar de vruchten verschijnen.
Uitdunnen mag, ik laat langs de draad ongeveer elke 15-20 cm een scheut staan, die dan in de loop van het jaar vertikaal geleid wordt, van sept tot de vorst staan daar de vruchten aan.
Oude takken moet je verwijderen, maar enkele laten staan levert een kleine voorjaarsdracht op in mei-juni, daarna moeten deze takken verwijderd worden.
Scheuten die teveel uit de lijn staan verwijderen of verplanten.
Groeten
Silvain
maandag 4 april 2011 - 12:25
bd

Bd

ik snoei altijd de herfstframboos tot tegen de grond in januari, maar het gebeurt ook dat ik veel scheuten bij krijg ,de voorbije winter heb ik er de kuis in gehouden, en is alles wat beter beperkt
zondag 17 april 2011 - 19:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon