menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn druiven selectie

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik ben nu op zoek naar tafeldruiven voor in kas en ook voor buiten. Tot nu toe is mijn keuze deze:

Buiten:
Hecker (witte)
Lidi (roze)
Ester (blauwe)

Kas:
Franziska of Fanny (witte)
Katherina (roze)
Georg (blauwe)

Heeft er iemand 1 of meerdere van deze bovenstaande soorten en kan me zijn ervaringen meedelen?
donderdag 10 februari 2011 - 21:19
guy_fruit

Guy_fruit

Enkel met Georg en Fanny heb ik geen ervaring.
De andere rassen staan hier (O.Vl.) in openlucht.
Franziska en Katherina werden vorig jaar moeilijk rijp (Te natte augustusmaand). In 2009 werden ze wel goed rijp.

http://fruitabc.blogspot.com/2010/09/lekkere-tafeldruiven-in-openlucht.html

Guy
donderdag 10 februari 2011 - 21:51
Limoncello

Limoncello

Zou je iets anders aanraden ter vervanging?
donderdag 10 februari 2011 - 22:03
sugar

Sugar

Blauwe druif zou ik absoluut gaan voor Kodrianka (je gaat wel even moeten zoeken om die te vinden)
Deze foto heb ik dit jaar gemaakt eind augustus
[afbeelding verwijderd niet-https]

Het betreft een stok die ik dit voorjaar heb geplant.
Kodrianka is een zéér sterke groeier, uitermate vruchtbaar (ik heb in het eerste jaar enkele tientallen trossen weggesneden en slecht één tros laten rijpen om een idee te krijgen van de smaak). Pitten zijn helemaal niet storend (zeer klein), bessen zijn erg knapperig en zéér lekker.
Deze tros heb ik ook niet gekrent

Zelf heb ik ook een roze druif geplant (Nelly), maar nog geen vruchten gehad dit jaar, net zoals Sophie
Kijk ook dit eens na
http://www.fruitlent.nl/druiven.html
donderdag 10 februari 2011 - 22:27
Limoncello

Limoncello

hey sugar

Ik had een selectie gemaakt op basis van deze pagina (ook fruitlent ) en de vraag gesteld aan de winkel of deze goed waren.

Ik had o.a. ook belgische rassen zoals Royal en LeopoldIII erop gezet. Dit was hun antwoord;

"Voor in de kas zou ik zelf geen oude meeldauwgevoelige rassen zoals Leopold III en Royal meer planten. Ik zou kiezen voor moderne meeldauwresistente rassen zoals Georg, Arolanka, Fanny, Franziska en Katharina."

Op basis van deze pagina (http://www.fruitlent.nl/verkoop/druivenstokken.html) ben ik dan voortgegaan en heb de kenmerken van elk ras op een blad geschreven en de beste eruit genomen.
Er is nog steeds de regel: "Dit is theorie maar wat in de praktijk?
vrijdag 11 februari 2011 - 09:08
sugar

Sugar

Kodrianka is een neiuwe variëteit, ze is zo nieuw dat ze nogal moeilijk te vinden is. Ik heb ze on-line in Duitsland aangekocht
vrijdag 11 februari 2011 - 11:31
Limoncello

Limoncello

Hier een duitse website met verschillende soorten en hun eigenschappen:
(Redelijk interessant)

http://www.bio-gaertner.de/pflanzen/Weinreben/Sorten

Die gele zien er ook interessant zoals de Lakemont. Ik probeer van elke kleur 1 goed ras te hebben voor binnen en buiten.

En hier heb je de Kodrianka alsook een hele resem van andere rassen

http://www.mydatacation.de/www.rebschule-schmidt.de/deu/dd_Produkte/index.cfm?did=20080703184652247672000000
vrijdag 11 februari 2011 - 13:43
guy_fruit

Guy_fruit

In de kas/serre gaan de middentijds/laatrijpende Franziska en Katherina het vermoedelijk beter doen.
Voor openluchtteelt kan je die twee rassen vervangen door middentijds rijpende rassen zoals o.a. Nelly, Evita, Birstaler Muscat, Muscat Bleu en Kodrianka (Met die laatste heb ikzelf geen ervaring).

Met een zonnige augustus en september waren die twee eerste rassen wel goed rijp geworden.
Het is interessant een goede spreiding van de oogst te hebben en daar zijn die middentijds/laat rijpende rassen goed voor.
Vroeg- en middentijds rijpende rassen kan je meestal niet laten hangen tot september.

Nota:
De informatie van "fruitlent" is volgens mij goed betrouwbaar.

Guy
vrijdag 11 februari 2011 - 16:29
Figo

Figo

die Herr Schmidt vertikt het wel om naar België te leveren. Paar keer al mails gezonden, geen reaktie. Jammer, want ik had er graag een 10-tal soorten van gehad.
dinsdag 15 februari 2011 - 23:36
Limoncello

Limoncello

Ik heb hen gisteren een mailtje verstuurd om de verzendkosten te weten (ongeveer) voor 5 takken.
Hij verwacht misschien grotere kwantiteiten om naar het buitenland te versturen. Er staat wel duidelijk op dat ze naar het buitenland sturen.

Ik heb eindelijk een keuze gemaakt dankzij alle informatie ik gekregen heb.

Voor buiten zal het worden: Lidi-Muscat Bleu-Evita
En voor in de serre: Georg-Franziska-Katharina
woensdag 16 februari 2011 - 06:53
Figo

Figo

ik had deze gevraagd bij herr S.:
Lira - Mitschurinski - Kyoho - Olimpiada - Original - Arkadia - Rhea - Straschinski
donderdag 17 februari 2011 - 06:53
Limoncello

Limoncello

Zijn er speciale redenen voor deze keuze? Wat zoek jij in een druif?
donderdag 17 februari 2011 - 08:05
Figo

Figo

Is een aanvulling en gedeeltelijkje vervanging van wat er momenteel staat.
Ik zoek dikke lekkere eetdruiven, ziekteresitent...wat iedereen dus zoekt...
Hij had wel meer soorten die ik zou willen proberen...maar mijn beschikbare ruimte is ook beperkt.
Ik had ook eerst een mail verzonden voor de verzendkosten, zelfs antwoord op gekregen...en daarna 3 mails (de laatste met ontvangsmelding) met de bestelling, en niks antwoord meer.
Jammer. En 't is redelijk ver Duitsland in om zomaar eventjes weg en weer te gaan rijden.
donderdag 17 februari 2011 - 13:39
Limoncello

Limoncello

Ja dat is spijtig maar misschien zijn ze misschien slachtoffer geworden van hun bekendheid zoals Vreekens zaden, heb gehoord dat er mensen al 2 maanden wachten op hun levering
donderdag 17 februari 2011 - 14:52
Victor44

Victor44

Ik heb ter vervanging van oudere druiven volgende nieuwe rassen aangeplant:
Souvenir-Maxi White-Kodrianka-Arkadia-Venus-Frumoasa alba-Maxi Bleu-Kyoho en Vannessa.Deze zouden volgens beschrijving weinig of geen pitjes hebben. Volgens de beschrijving hebben ze allemaal zeer dikke bessen en grote trossen.
Victor.
donderdag 17 februari 2011 - 18:12
Figo

Figo

Hallo Victor,
alles OK met jou?
Waar heb jij die soorten gevonden? in Tienen?
vrijdag 18 februari 2011 - 08:21
Victor44

Victor44

Roger
Met mij is alles terug ok.Ik heb deze druiven in Duitsland besteld.
Souvenir,Maxi White,Maxi Bleu,Kyoho enVanessa bij Baldur-Garten.
Kodrianka,Arcadia,Venus en Frumosa Alba bij Hofmann Pflanzen.Ze zijn wel kostelijk, ook de verzendig is duur maar elke hobby kost geld.
Groeten
Victor
vrijdag 18 februari 2011 - 18:41
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

we hebben ondertussen zowat 140 cultivars geevalueerd en gebruiken als eerste selectiecriterium ziektebestendigheid, daarnaast zijn smaak, niet moeten krenten en rijpheid een criterium.
Uit onze ervaring kiezen we voor de kas zouden voor Theresa (wit), Georg (blauw), Katharina(roze), Angela (wit). Philipp (spits blauwe druif) en eventueel ook Centennial seedless (wit). Deze laatste heeft de specifieke smaak van de Amerikaanse druiven die wel grotendeels verdwijnt als ze zeer rijp zijn. Wil je ze eens in levende lijve kom dan in september maar eens langs bij ons (). www.proeftuin.eu

Fruit

zondag 27 februari 2011 - 11:06
Limoncello

Limoncello

Wel, ik heb mijn bestelling naar jullie verstuurd. Nu op reactie wachten
donderdag 3 maart 2011 - 23:46
Cherifo

Cherifo

Hoi allen,

Ik ben hier nieuw, prachtig forum hier zeg! proficiat!

Nu wat mijn vraag eigenlijk is, wij hebben, voor je de tuin ingaat een soort van veranda met glazen dak, een kiwi plant staan die heel groot is geworden.Maar we vrezen dat dit een mannelijk exemplaar is en totaal geen vruchten geeft..heb deze volledig gesnoeid. Om eerlijk te zijn had ik liever een mooie druivelaar in de plaats gehad..dan kan deze (hopelijk) mooi onder het terrasdak langs groeien.

Is er iemand die me een gezonde druivelaar kan aanbieden aub?
Deze zal dus onder onze veranda groeien in de plaats van de kiwi(zonder vruchten) in de hoek..onze veranda heeft een glazen dak dus in de zomer veel warmte...welke soort druivelaar past voor mij het beste denken jullie?

Alvast bedankt voor jullie hulp

dinsdag 8 maart 2011 - 11:53
Cherifo

Cherifo

Kan me echt niemand helpen aub?

Bedankt!
zaterdag 12 maart 2011 - 14:31
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste Cherifo dat is helemaal niet zo moeilijk te vinden.
kijk eens op de berichtjes in deze discussie topic en via de gesuggereerde links kom je zeker aan een goed ras...
Jammer van de kiwi, misschien kan je er een vruchtdrager openten...
zaterdag 12 maart 2011 - 18:41
Limoncello

Limoncello

Cherifo, wat heb je graag? Kleur druiven? Op wat wil je kiezen, kleur, smaak, ziektegevoelig, rijptijd,...?
Geef ons wat meer info misschien want "Ik heb een veranda, wil een druivelaar ipv een kiwi" is net niet genoeg om je meer info te geven.
zaterdag 12 maart 2011 - 19:17
FruitLent

FruitLent

@ Limoncello:

Voor wat betreft jouw opmerking: "Er is nog steeds de regel: Dit is theorie maar wat in de praktijk?" kan ik toevoegen dat de informatie op onze website niet op theorie maar op onze eigen praktijkervaringen is gebaseerd.

Vriendelijke groeten,
Marcel Joosten.
(FruitLent)
zaterdag 12 maart 2011 - 20:07
Cherifo

Cherifo

Bedank voor jullie reacties..@ Limoncello..sorry maar ik heb echt niet veel ervaringen in de mooie wereld van het tuinieren.... prachtig als ik dit allemaa leesl.Ik probeer hier zoveel mogelijk te leren en vragen te stellen.

Wat ik zoek is een druivelaar blauw en wit..die het kunnen overleven onder glazen terras/veranda dak...en onder dit dak zou ik ze willen leiden.
ik heb een treath gestart op : http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=38731

en hier: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=38803

En natuurlijks liefts druivelaars die vruchten maken

Bedankt !
zondag 13 maart 2011 - 13:09
Cherifo

Cherifo

Hoi Uvacrispa, bedankt!

Wat bedoel je met "Jammer van de kiwi, misschien kan je er een vruchtdrager openten" ?
zondag 13 maart 2011 - 13:14
Uvacrispa

Uvacrispa

Cherifo, je geeft aan dat het vermoedelijk een mannelijke plant is, dus als je er een vrouwelijke tak op ent dan heb je beide op één plant...
zondag 13 maart 2011 - 20:28
Figo

Figo

Ja hallo Marc, ...hij zegt net dat hij niet veel "tuinervaring" heeft....
en jij wil hem laten enten ? ?
maandag 14 maart 2011 - 08:39
Limoncello

Limoncello

Er is een begin aan alles hé Figo
maandag 14 maart 2011 - 11:25
Cherifo

Cherifo

Hoi

@Uvacrispa sorry maar ik ben zelfs niet zeker of het een mannelijke of vrouwelijke kiwi is die in onze veranda staat...kan je dit controleren?

En het enten, hoe doe je dit?


Bedankt!
maandag 14 maart 2011 - 13:48
Limoncello
maandag 14 maart 2011 - 14:02
Cherifo

Cherifo

Bedankt Limoncello,

Woooaaw...amaai heb het artikel gelezen ...maar het is me echt niet duidelijk hoor...je moet eerst weten of het een vrouwelijke/mannelijke kiwi is...daar is het probleem al..hoe zie je dit?
Kan enten ook op mijn kiwi boom gebeuren? de mijne (zie foto's) zijn meer dan 5 a 6 jaar oud denk ik.

Kzie ook dat de onderstam wordt doorgesneden en terug aan een gebonden...maar hoe werkt dit in principe?

Bedankt!
maandag 14 maart 2011 - 14:20
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste Cherifo,

Onderscheid tussen mannelijek bloemen en vrouwelijk is niet zo moeilijk. Misschien best een foto doorsturen of hier publiceren. Ik kan je dan wel helpen, daarna kan je dan beslissen om ontbrekende geslacht bij te enten...

Enten was een suggestie. Kiwi is niet direct de eenvoudigste om mee te experimenteren als je de enttechniek nog niet in de vingers hebt...
dinsdag 15 maart 2011 - 19:53
Cherifo

Cherifo

Bedankt voor je tijd en moeite hoor.

Ik heb momenteel geen gedetailleerde foto's van de kiwi plant..maar in deze treath heb ik er 3 geplaatst miss heb je er al iets aan.
Link is : http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=38803

Laat maar weten indien ik nieuwe foto's hoef te plaatsen.


Bedankt
dinsdag 15 maart 2011 - 23:11
Limoncello

Limoncello

Iemand die al een beetje verder staat dan mij op druiventeelt en die ervaringen wil meedelen. Ik heb momenteel Georg(kas), Lidi, Evita, Franziska(kas) en Katherina(kas) maar wens nog een paar exemplaren te bestellen voor buiten. Die van mij geven nog geen vruchten dus het blijft nog afwachten voor mij.

Ik heb volgende rassen op het oog; Arkadia, Vanessa, Muscat Blue en Kodrianka

Nog een foto van de Arkadia
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 12 augustus 2011 - 16:23
FruitLent

FruitLent

Dag Limoncello,

De 'Arkadia' hebben wij bewust nog niet opgenomen in onze eigen collectie, omdat deze volgens buitenlandse informatie wat waterig kan smaken. In plaats daarvan hebben we gekozen voor 'Juliana' die er veel op lijkt, doch wat minder waterig zou smaken.

Als je op onze website kijkt bij onze eigen collectie, dan beveel ik je aan om de informatie over 'Juliana' door te lezen, want in de tekst maken we de vergelijking met 'Arkadia'.

Overigens zijn de rassen 'Arkadia', 'Juliana' en 'Kodrianka' allen moeilijk leverbaar.

Je moet er verder rekening mee houden dat 'Vanessa' een wat moeilijker ras is. En de 'Kodrianka' is qua trossen bij ons nog niet zo indrukwekkend als je op basis van de buitenlandse beschrijvingen zou mogen verwachten. Onze stok is echter nog relatief jong, dus dat kan nog komen. De bessen worden wel behoorlijk groot, zijn lekker knapperig en de pitten vallen niet zo op. Binnen de trossen is veel variatie in besgrootte, dus naast de grote bessen ook veel kleinere, dus dat oogt niet zo mooi.

'Muscat Bleu' is soewieso een prima keuze ! Deze doet het bij ons elk jaar goed.

Vriendelijke groeten,
Marcel Joosten (van FruitLent)

donderdag 25 augustus 2011 - 14:49
Limoncello

Limoncello

Dag Marcel,

Het is moeilijk een goede witte variëteit te vinden dat zeer zoet is, goed ziekteresistent, grote druiven of kleinere naargelang de pitten ook klein zijn.
Ik herinner mij eens een gele druif dat zeeer zoet was en op de kist stond dat die van Turkije was. Het waren kleine druifjes maar zonder pitjes.
Ok, behalve dan in Turkije te gaan wonen, is dit haalbaar om zo'n variëteit hier te hebben?
maandag 29 augustus 2011 - 23:30
FruitLent

FruitLent

Dag Limoncello,

Die Turkse druiven zullen wel van de 'Thompson Seedless' zijn geweest. Deze worden ook wel 'Sultanina' of 'Sultana' genoemd. Deze zijn echter niet meeldauwresistent.

Wat jij zoekt, is op dit moment niet zo heel moeilijk te vinden:

'Arolanka' is meeldauwresistent, geeft zeer grote pitarme bessen en is vroeg rijp.

'Evita' is meeldauwresistent, geeft weliswaar kleinere pitarme bessen die heel zoet worden (met muskaataroma) en is ook vroeg rijp.

Bijgevoegd een foto van 'Arolanka'

Marcel Joosten
FruitLent.

Fruit

dinsdag 30 augustus 2011 - 08:20
FruitLent

FruitLent

Dag Limoncello,

En hier is een foto van 'Evita'.

Marcel Joosten
FruitLent

Fruit

dinsdag 30 augustus 2011 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon