menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitboompjes aangevreten

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Bij terugkomst van vakantie merkte ik deze week dat al de stammen van mijn fruitboompjes waren aangevreten. Ik vermoed konijnen.

Overleven de boompjes dit ? Dan ga ik er nu draad rond doen of moet ik ze opgeven, dan koop ik nieuwe boompjes, dan kan ik ze nog planten. De boompjes zijn 2,5 jaar oud ongeveer.

Groetjes

Wim

Fruit

zondag 16 januari 2011 - 13:36
FransNL

FransNL

Zonde van die mooie boompjes Wim. Als de schors rondom weggevreten is is er niets meer aan te doen en zijn ze ten dode opgeschreven .
zondag 16 januari 2011 - 14:21
guy_fruit

Guy_fruit

De bomen zijn verloren.
Je kan wel overwegen van de jonge twijgen af te knippen om zelf te enten op een onderstam.
Er wordt opnieuw kouder weer voorspeld, dus neem uw voorzorgen als je terug plant...
http://fruitabc.blogspot.com/2010/12/fruitbomen-beschermen-tegen-wildvraat.html

Guy
zondag 16 januari 2011 - 22:03
guy_fruit

Guy_fruit

Op de foto lijkt het als of er nog enkele knoppen intact zijn boven de entplaats (ca 10-15 cm) boven de grond.
Je kan ook proberen de bomen af te snoeien op enkele (slapende) knoppen, dus onder de vraatschade, maar net boven de entplaats. Met wat geluk lopen er enkele knoppen uit en kan je een nieuwe boom laten groeien.
De beste periode om het terugsnoeien te doen is einde maart - begin april. Er mogen dan wel geen nieuwe beschadigingen onderaan bijkomen, want dan komt dat niet goed.
Voor je terug vruchten hebt, moet je toch minimum 3 jaar geduld hebben.

Guy
dinsdag 18 januari 2011 - 15:38
walther259

Walther259

Bizar; het is mooi weer deze winter, gister nieuwjaar 12°, niks geen sneeuw en de konijnen hebben hopen te eten. Toch hebben ze de schors van een appelboom, die er al 20 jaar staat rondom over 40 cm afgewreten. 't zijn kenners: 't was de beste appelboom. URL GEBLOKKEERD 0016.gif
Ik probeer in vrede te leven met de andere tuinbewoners; een ploeg mollen irrigeert mijn gazon, maar bomen doodmaken vind ik niet tof.
Nu is er een netje rond, ook rond de andere bomen, maar mooi is dat niet. URL GEBLOKKEERD 0022.gif
Vroeger werden de stammen wel eens witgekalkt (dat ze sneller opwarmen in de lente?), is dit een optie? Of wonddekkingsmiddel (misschien is alleen de schors weg en leeft er nog bast onder?), of teer of groene zeep of zo?
Heeft iemand hier info/kennis van over oorzaak en behandeling?

dank je
mvg
Walther
maandag 2 januari 2012 - 08:36
guy_fruit

Guy_fruit

Walther,
Witkalken hebt niet om de wonde te genezen!
Over het gebruik van wondafdekkingsmiddelen zijn de meningen erg verdeeld.

Bescherm de stam hoog genoeg voor de konijnen.
VOOR er schade is kan je regelmatig een beetje vers snoeihout op de grond leggen en daar kan je controleren of er konijnen aanwezig zijn.

Mvg,
Guy
maandag 2 januari 2012 - 18:56
walther259

Walther259

Dank je Guy
Ik ben nog niet helemaal mee.
-witkalken dacht ik, lusten de konijnen misschien niet en het is (?) ook goed voor gelijkmatig warmen van de stam dr de zon, ev. tegen opkruipende insecten?
-idem voor die wondafdekmiddelen: die zijn mss helemaal niet lekker voor konijnen. Er bestaat zo iets van ecoline, meen ik.
Daarenboven heb ik begrepen dat de buitenste bast dient om de onderliggende laag te beschermen, nu die weg is, dat de boom mss nog niet dood is, als je die leeflaag maar tijdig met een bastvervangend middel beschermd?
-Ik heb er nu vers gehakseld hout rond liggen, ter grootte van de bladspiegel, maar dat is meer als bemesting bedoeld en om grasgroei tegen te houden. Hoe hou je daar konijnen mee tegen?

dank je
maandag 2 januari 2012 - 19:45
schuppe

Schuppe

ik heb onlangs bij mijn appelbomen kippengaas rond gedaan voor vraat,
konijnen zijn verzot op jongen appelbomenschors best wat gaas rond doen
dinsdag 3 januari 2012 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon