menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste wintersnoei jonge druif Boskoop Glory

Arthur

Arthur

Hallo allemaal,

In april 2010 heb ik een nieuwe druif geplant (Boskoop Glory) die eerst tegen een muur en vervolgens over een pergola moet gaan. Afgelopen zomer is deze goed gegroeid en het is nu de eerste winter van de druif na aanplant. Is het raadzaam om deze nu al te snoeien? Ik hoor wisselende meningen in mijn omgeving, en wil natuurlijk niets verkeerd doen.

Indien wel snoeien, hoe kan dit het beste gedaan worden? De dikkere hoofdscheut (185 cm) laten staan en de dunnere scheut (95 cm) helemaal wegknippen? Of één of beide inkorten tot drie ogen? Of is het beter om de druif voorlopig met rust te laten en helemaal niet te snoeien?

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen en van advies voorzien. Hieronder heb ik een foto geplaatst ter verduidelijking.

Bij voorbaat dank.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 8 januari 2011 - 03:18
vincenzo

Vincenzo

arthur,

Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je de vitis wilt gaan geleiden. de pergola op de foto lijkt mij vrij smal om 2 stammen over te houden. het is nu wel de ideale periode om te snoeien: januari, zonder vrieskou.

groeten,

Vincent
zaterdag 8 januari 2011 - 11:08
guy_fruit

Guy_fruit

Arthur,
Het lijkt me ook beter van maar één tak over de pergola te leiden.

De dunste twijg op één knop terugsnoeien.
De sterkste twijg op drie knoppen/ogen insnoeien.
Knip steeds ca 2 cm boven de knop af. Indien je tot juist tegen een knop snoeit, dan kan die knop uitdrogen en afsterven.

Guy
zaterdag 8 januari 2011 - 11:52
Boerke

Boerke

Het lijkt mij ook beter om op deze breedte maar één tak te behouden. Wat je ook kunt doen is een tweede rekje bijhangen zodanig dat je uw hoofdtakken verder uit elkaar kunt geleiden,wel zien dat ze niet afbreken waar ik voor vrees. Want als er zo twijgen aankomen in het midden gaan ze in elkanders weg hangen.
Deze week ga ik ook onze druivelaar snoeien.
Een tip.
Ga eens naar de volgende Topic onder fruit p pagina 10(507 dagen geleden): Snoei druivelaar geopend door NICOS306.
Daar zie je twee foto's van onze druivelaar. De eerste is de wintersnoei en de tweede in de zomer. Je zult zien dat onze hoofdtakken horizontaal worden geleid met een ruimte tussen van ongeveer 75 cm van elkaar.
zaterdag 8 januari 2011 - 18:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon