menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer kerselaar snoeien

Ga naar meest recente reactie

dendrodan

Dendrodan

Wanneer is het beste om een kerselaar te snoeien?
zondag 2 januari 2011 - 21:35
guy_fruit

Guy_fruit

Zoete kersen (= Prunus avium) en zure kersen/krieken (= Prunus cerasus) mag je snoeien vanaf half april tot half september.
De beste tijd is na de bloei, op een droge en zonnige dag.

Fruitsoorten die je nu wel mag snoeien:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/fruit-snoeien-in-januari.html

Guy
zondag 2 januari 2011 - 21:47
Pieterke67

Pieterke67

Ik zou op dit onderwerp nog even willen terug...

Hoe snoei je best zo'n kerselaar? Wij hebben hier een kleintje staan en elk jaar nadat de kersen geweest zijn, schieten er nieuwe takken uit in alle richtingen. Tot waar snoei ik deze best weg om hem in vorm te houden?

En dan misschien nog een domme vraag: als mei een goede moment is om te snoeien, snoei je dan niet al de vruchten weg want die zijn pas in juni rijp? Ik heb tot hiertoe altijd in september gesnoeid...
dinsdag 1 mei 2012 - 23:31
guy_fruit

Guy_fruit

Pieter,
Zijn het zure kersen of zoete kersen?
Vruchthout kan best min of meer horizontaal groeien.
Rugscheuten kunnen nu gemakkelijk weggebroken worden.
Takjes met vruchten op laat je zoveel mogelijk staan als je nu snoeit.

Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2012/04/zoete-kersen-snoeien-en-uitbuigen.html
donderdag 3 mei 2012 - 08:25
Pieterke67

Pieterke67

Het zijn zure kersen. De boom is nu een beetje in een "bolletje" geknipt. Horizontaal laten groeie, is niet echt mogelijk omdat de boom nogal dicht tegen een haag staat. Ik probeer er zo snel mogelijk een foto van te maken voor wat meer duidelijkheid...
vrijdag 4 mei 2012 - 23:12
guy_fruit

Guy_fruit

Zure kersen (Prunus cerasus) worden meestal na de oogst gesnoeid.
Nu moet je wekelijks uw boom controleren op de aanwezigheid van dode twijgen van bloesemmonilia.
In de kasteeltuin van Gaasbeek heeft men verschillende leivormen staan van zure kersen.
Tip: http://fruitabc.blogspot.com/2011/08/snoeien-van-zure-kersen-of-kriekenbomen.html
Een foto van uw boom maakt alles veel duidelijker...
zaterdag 5 mei 2012 - 09:16
Pieterke67

Pieterke67

Ik zal met 2 woorden spreken: ik denk dat het een zure kers is. Ik heb er één jaar van geproefd en ik vond ze behoorlijk zuur.

Nu je over die bloesemmonilia begint, ben ik even gaan googlen en het ziet er niet zo best uit vrees ik... ik denk dat onze kersenboom serieus aangetast is.
Wat ik kan ik nog doen om de boom te redden? Alle twijgen waarvan de bloesems verdord zijn afknippen?

Tenslotte nog een paar foto's om de vorm van de boom en het probleem met de aangetaste bloesems even te laten zien.
De boom mag alleszins niet te groot worden. Ik vind wel dat er onderaan geen bladeren meer zitten en dat hij teveel in de hoogte groeit. Wat adviseer je?

Fruit

zaterdag 5 mei 2012 - 17:07
Pieterke67

Pieterke67

Een foto van de twijgen:

Fruit

zaterdag 5 mei 2012 - 17:08
guy_fruit

Guy_fruit

Pieter,
Zo spoedig mogelijk alle dode twijgen wegknippen, samen met een 15 cm gezond hout. (De schimmel gaat met de sapstroom mee.)
Wekelijks controleren en verdachte twijgen opnieuw wegsnoeien, samen met ca 15 cm gezonde tak.

Doordat er onderaan de boom te weinig licht is, groeien de meeste takken bovenin de boom.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2012/04/bloesemsterfte-of-taksterfte-monilia.html
zaterdag 5 mei 2012 - 18:42
Pieterke67

Pieterke67

Bedankt voor de tips Guy!
Ik vraag me alleen af wat er van de boom zal overblijven als ik bij elke aangetaste tak 15 cm extra moet wegknippen. Dan zal er bijna geen enkele tak overschieten en heb ik alleen nog een stam...
zondag 6 mei 2012 - 10:24
guy_fruit

Guy_fruit

Pieter,
Aan jou de keuze! Ofwel een drastische ingreep met goede kans op herstel ofwel een boom die binnen de twee of drie jaar volledig afgestorven is.
zondag 6 mei 2012 - 21:05
Victor44

Victor44

Dit is monilia(tak en bloesemsterfte) is te voorkomen door te behandelen met volgende middelen: Baycor,Signum,Captan,Switch,Cavron,Rovral,Horizon,Foram,Hermosan,Pomarsol,enz... Deze middelen moeten toegepast worden in witte knop en volle bloei, zeker wanneer het veel regent zoals dit jaar,en het probleem is opgelost.
maandag 7 mei 2012 - 17:30
Pieterke67

Pieterke67

Ok, bedankt allemaal voor de tips!
woensdag 9 mei 2012 - 22:13
willem269

Willem269

Maakt het weer nog iets uit? Ik wil een net over onze kerseboom gaan hangen om vogelvraat te voorkomen. Nu wil ik alle uiteindem van takken zo ver er geen vruchten aan zitten (die zijn in elk geval al goed zichtbaar nu), afknippen om de boom zo compact mogelijk te houden. Kan ik beter wachten tot de temperaturen wat omlaag gaan? De afgeknipte takken hebben natuurlijk open wonden.
vrijdag 25 mei 2012 - 13:50
WiPe

WiPe

Hoe kleiner de wondes, hoe makkelijker de boom die kan afgrendelen (inwendig afsluiten). In de zomer, tijdens het groeiseizoen kan de boom afgrendelen. Normaal wordt dat snoeien na de oogst gedaan omdat je anders de oogst wegsnoeit, maar het kan nu dus perfect.
vrijdag 25 mei 2012 - 20:29
Pieterke67

Pieterke67

Nu ik verlof heb, zou ik werk willen maken van het snoeien van ons kersenboompje. Ik heb hierboven gelezen dat dit tot half september ken, dus dat moet lukken nu.

Ik heb toch nog een vraagje: hoe ver zouden jullie terugsnoeien? Hierboven staat een foto van ons boompje. Zoals je ziet groeit het nogal in de hoogte (heeft alles te maken met het licht in onze kleine tuin -> weinig aan te doen). Maar nu in de zomer is er een flink pak nieuwe scheuten en bladeren naar boven toe uitgeschoten. Kan ik deze allemaal wegknippen? Ik zou hem terug wat lager en luchtiger willen krijgen... maar als ik ver naar beneden knip, dan vrees ik dat er geen blad meer aan de boom zal staan. Kan dit kwaad of schiet het direct terug? Hoever mag ik gaan?
vrijdag 6 juli 2012 - 22:09
Pieterke67

Pieterke67

Niemand?
maandag 9 juli 2012 - 21:43
Pieterke67

Pieterke67

Echt niemand???
maandag 16 juli 2012 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon