menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn kleinfruit

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik ben van plan om mijn fruittuin met verschillende soorten kleinfruit aan te planten.
Doorvoor heb ik geen rekening gehouden met de richting van de planten op basis van de zonstand.
Ik zou het fruit zoals de bramen, frambozen, druiven,... willen leiden op een gespannen draad maar de zon komt over de tuin en daarom wil ik weten of de zon tussen de rijen moet gaan of erover.
Ik heb dit opgezocht maar vindt er niets over terug.

Ik heb een schets gemaakt van hetgeen ik bedoel om het duidelijker te maken.
Als Guy of iemand anders hierop kan antwoorden?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit zou zijn voor frambozen, bramen, blauwe bes, rode bes, kruisbes, druiven. In totaal 20 variëteiten.
zondag 12 december 2010 - 11:30
sugar

Sugar

Ik wou eigenlijk dezelfde vraag stellen...

Ik lees vaak dat de beste oriëntatie Noord-Zuid zou zijn.
Ik vermoed dat dit de meeste zon garandeert voor alle planten


zondag 12 december 2010 - 18:14
guy_fruit

Guy_fruit

Op hoeveel meter komen de rijen van elkaar? De rijafstand heeft ook een invloed op de belichting...

Bij voorkeur zou de zon ook in de lijn moeten kunnen komen.
Bij een rijrichting van noord-zuid is dit vanzelf in orde.
Ik denk dat een zijde van uw beplanting minder zal belicht worden, waardoor de meeste en zoetste vruchten/bessen aan de zonnekant zullen hangen.
Mits altijd goed luchtig te snoeien gaat er toch wel wat zonlicht doorheen de planten kunnen gaan.

Alvast veel plantplezier gewenst!
Guy
zondag 12 december 2010 - 18:58
Limoncello

Limoncello

Mmm, ben gisterenmorgen begonnen maar heb het zoals op de 1ste tekening gedaan.
(Dus rijen in de breedte )
Ik heb nog hetzelfde stuk ernaast waar ik de rijen in de lengte zal zetten voor een optimale belichting.

De afstand tussen de rijen op dit moment zijn max 1m.
Ik post later wel foto's van de opbouw daar ik nu in het begin ben en het nog op niet veel trekt.

(Guy, ik heb uw boek aan de Kerstman gevraagd )

Voor de mensen die het interesseert is hier de lijst van fruitvariëteiten dat ik uitgezocht heb op basis van smaak, productie en dan pas ziektegevoeligheid.

Frambozen -> Cascade delight, Malling Jewel, Heritage, Polka

Bramen -> Loch Ness, Loganbes, Jumbo, Japanse Wijnbes, Tayberry, Loganberry, Boysenberry

Blauwe Bes -> Brigitta Blue, Duke, Elizabeth

Rode Bes -> Jonkheer van Tets

Kruisbes -> Chris

Tafeldruiven -> Ester (blauw), Hecker (witte), Lidi (roze)

Wat ik nog bijgekocht heb in Duitsland is;
Naturheidelbeere -> Emil, Putte
Himbeere -> Tulameen,Autumn Bliss, Goldfrucht, Polka, Purple Raspberry
Brombere -> Japanische Weinbere, thornless Evergreen
Kiwi -> Jenny 2x
Gartenheidelbeere -> Elisabeth, Duke, Bluecrop
Powerbeere - Winweizi -Schisandra Chinensis
maandag 13 december 2010 - 07:05
guy_fruit

Guy_fruit

Spijtig dat Sint-Niklaas niet voor uw geschenkje heeft gezorgd, je had dan tijd (en geld) kunnen uitsparen....

Een rijafstand van slechts 1 meter is wel superweinig. Is het de bedoeling dat je later nog tussen de rijen kan? Of worden de planten maar 1 meter hoog?

Indien mogelijk toch een rijafstand van minimaal 1,50 m nemen. (Soms wordt 1,80 m aangeraden). De rijafstand hangt o.a. af van de te verwachten groeihoogte en van de orientatie (N-Z).
Je zou ook kunnen werken met een "blijver & wijker-systeem". De tweede en de vierde rij wordt dan binnen enkele jaren gerooid en eventueel verplant.

Guy
dinsdag 14 december 2010 - 13:22
Limoncello

Limoncello

Ok ik zal voor het stuk ernaast 1m50 tussen de rijen laten. Maar ongeacht de soorten? Dus voor frambozen als voor bramen als voor bosbessen 1m50 tussenlaten?
En de richting van de rijen zal ik naar het noorden laten wijzen.

De planten zouden rond de 1m moeten worden.
dinsdag 14 december 2010 - 16:13
guy_fruit

Guy_fruit

De soorten maakt niet veel uit, behalve voor de blauwe bessen die eventueel dichter mogen geplant worden.
De meeste kleinfruitsoorten worden 1,5 tot 2 meter hoog. Blauwe bessen worden meestal maar 1 tot 1,5 m hoog.
De planten kunnen altijd terug gesnoeid worden om de hoogte te beperken, maar dat is meestal nadelig voor de productie en geeft meer onderhoudswerk.

Guy
dinsdag 14 december 2010 - 18:04
sugar

Sugar

Absoluut eens met cijfers van Guy, het zijn zelfs nog minima

Dit is wat R Walpole aanraadt (Walpole is één van de grote verdelers van zacht fruit in Europa, levert aan commerciële fruitkwekers )

Frambozen : 2.7m
Braambessen 2.5 m
Braambozen : 2,5 m
Aalbessen : 1,5 m
Kruisbessen 1,5 m
Blauwbessen 2,5 m

Dit zijn de afstanden tussen de verschillende rijen.

zelf tracht ik 1,75 m aan te houden (ook te weinig, maar ik ben dan ook maar een amateur die graag veel planten zet op weinig oppervlakte)
dinsdag 14 december 2010 - 19:38
Limoncello

Limoncello

Kan er iemand mij helpen met dit, ik ben het meeste kleinfruit in rijen aan het zetten nu het redelijk mooi weer is maar ik stel me de vraag of ik de aalbessen (rode, witte en zwarte), kruisbessen en bosbessen in rijen kan zetten?

Hoe bindt ik bijvoorbeeld bosbessen aan? Die plant heeft toch verschillende takken, het is meer een struik... toch?
maandag 7 februari 2011 - 11:52
guy_fruit

Guy_fruit

Zwarte bessen, blauwe bessen en bosbessen kan je beter als struik op kweken en niet leiden aan draden.

De overige planten kan je wel mooi op een rij planten en de takken mooi verticaal vastmaken aan draden.

Bij voorkeur plant je blauwe bessen en bosbessen op een afzonderlijke plaats bij elkaar, want dat zijn zuurminnende planten!
Bij het planten van die bijzondere kleinfruitstruiken moet je al een vogelbescherming in gedachten houden! Tenzij alles voor de vogels mag zijn ....
http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/plantafstanden_fruitsoorten.htm
maandag 7 februari 2011 - 20:48
Limoncello

Limoncello


Zwarte bessen, blauwe bessen en bosbessen kan je beter als struik op kweken en niet leiden aan draden.

De overige planten kan je wel mooi op een rij planten en de takken mooi verticaal vastmaken aan draden.

Bij voorkeur plant je blauwe bessen en bosbessen op een afzonderlijke plaats bij elkaar, want dat zijn zuurminnende planten!
Bij het planten van die bijzondere kleinfruitstruiken moet je al een vogelbescherming in gedachten houden! Tenzij alles voor de vogels mag zijn ....
http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/plantafstanden_fruitsoorten.htm


Dus als ik goed begrijp

Aanbinden OK
Witte aalbessen, rode aalbessen en kruisbessen

Hoe kan ik zuurhoudende grond herkennen in de winkel? Is dat een mengeling van dunne naaldbosschors en grond of grond + donkere turf?
dinsdag 8 februari 2011 - 07:56
guy_fruit

Guy_fruit

"Hoe zuurhoudende grond herkennen"
Op de verpakking staat meestal voor Ericaceae of heidekruid.
Een mengsel van naaldhoutschors en turf kan ook.
Jaarlijks de grondoppervlakte bedekken met 5-10 cm hakselhout van naaldhout.
NOOIT kalk toedienen!

http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/vaccinium/planttips_blauwebes.htm

Guy
dinsdag 8 februari 2011 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon