menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Smaak van aardbeien verbeteren via de grond

Ga naar meest recente reactie

Eve

Eve

Ik heb de indruk dat aardbeien niet meer zo lekker smaken als een paar jaar geleden - ondanks het feit dat het dezelfde soorten zijn en ze maar een paar meter verder staan in een ander bed (het kan natuurlijk aan mijn geheugen liggen! ). Het weer hier was erg goed in mei en juni de voorbije twee jaar.

Dus ik vraag me nu af of er een manier is om de smaak van aardbeien te verbeteren. Wat doen de forumleden met de grond en qua (natuurlijke) voeding?


Eve
donderdag 14 oktober 2010 - 21:18
Rita1960

Rita1960

Hoi Eve,

smaak is erg persoonlijk..

welke soorten heb jij staan daar in het "engelse"?
ik heb op dit moment een 5 tal soorten staan die allemaal een eigen "smaak "hebben..

mijn favoriet qua smaak is de "Lambada" grote vruchten maar niet te veel opbrengst.. heerlijk zoet en sappig, planten zijn ook super gezond. Geven ook veel uitlopers ( tot zo'n 2-3 meter )
daarna komt de "Polka" iets meer opbrengst goed zoet en sappig maar kleinere vruchten dan de Lambada,
op de 3e plaats komt bij mij de Korona, ook erg lekker maar minder uniform van afmeting en wat gevoeliger voor ziekten.
en dan nog een tweetal soorten die veel opbrengst geven maar minder zoet maar waar ik de naam niet van weet.
met de grond doe ik verder niets en voeding .. N-P-K in het voorjaar en extra Kalium.. en natuurlijk genoeg water...

groetjes,
Rita
donderdag 14 oktober 2010 - 21:48
Eve

Eve

Hallo Rita,

Zoals ik al zei zijn het allemaal dezelfde soorten als daarvoor, ze zijn gewoon allemaal precies wat fletser dan vroeger. Er staan Elsanta, Cambridge Favourite, Alice, Honoye, Hapil enz en dan is er nog een onbekende.

Die NPK - welke verhouding is het, hetzelfde als bij het tomatenvoedsel? Hoe is de grond? (Wij hebben zware klei die al een paar jaar verbeterd wordt met paardemest.)

Ik ben nu juist de grond aan het voorbereiden voor een superaardbeienbed volgend jaar, en ik heb graag een grote maar vooral erg smakelijke oogst! 'k Begin er nu al van te dromen...


Eve
donderdag 14 oktober 2010 - 23:01
Rita1960

Rita1960

Eve,

Ik gebruik de hier "normale" NPK- 12-10-18 en zo'n 50 gram /m2.
en daarnaast nog wat extra Kalium (dosering die staat aangegeven)
De grond is hier meer zand/veen.

Ik heb wel het idee dat als de zon meer schijnt de aardbeien zoeter worden

Op naar een goede oogst volgend jaar

Rita
vrijdag 15 oktober 2010 - 09:02
Eve

Eve

Dankuwel, Rita - de komende jaren hopen we op een megabed vol fruit, elke dag aardbeien om te eten en een stapel potten confituur!


Eve
vrijdag 15 oktober 2010 - 10:21
Borsalino

Borsalino

Misschien besmet met aardbeimijt.
Moeilijk te zien, hart van een plant open snijden en met een goede loep of zoiets bekijken en zie je een soort waterdruppeltjes! Bingo. Dit me verteld door een aardebeiveredelaar.
Eens besmet eigenlijk niets meer aan te doen, alle producten ten spijt.
Besmet geven de planten kleinere vruchten dan voorheen.
Ik zet ieder jaar verse frigoplanten, om dit probleem te omzeilen.
zaterdag 16 oktober 2010 - 08:38
Eve

Eve

Ze zijn niet klein, alleen hebben ze minder smaak, vind ik, verse planten en al.

Zucht. Beeld ik het me nu echt in dat vroeger aardbeien beter smaakten? (Ik heb het over maar een paar jaar geleden, he, zo oud ben ik nu ook weer niet )


Eve
zondag 17 oktober 2010 - 22:58
Borsalino

Borsalino

Dus als ik je goed begrijp zijn ze eerder waterachtig?
Je wast ze toch niet met de steeltjes af? Wassen met de steeltjes aan.
bv Gekochte aardbeien van in de winkel, smaken die beter? Of ook zo als de jouwe? Dan is het je eigen smaak.
Kan ook liggen aan je grond, aardbeien houden van iets zure grond, dus als je kwistig was met kalk!
Of teveel water gehad tijdens vruchtzetting en rijping?
Te weinig zon gehad?
Zit er genoeg voeding in de bodem?

Het ras is toch hetzelfd als toen ze lekker smaakten?
Heb ook rassen gehad die superlekker waren en andere die iets fletser waren.

Dus kan vele oorzaken hebben.
maandag 18 oktober 2010 - 07:02
Eve

Eve

Niet gewassen, gewoon recht van de plant. De gekochte smaken precies ook minder goed - misschien ligt het inderdaad wel aan mijn smaakpappillen - of het gevolg van een hele winter czelfgemaakte onfituur gegeten te hebben die erg lekker was

Er was veel zon in mei en juni, de rassen zijn hetzelfe, en toch... Wie weet, misschien beeld ik het me inderdaad wel in. Ik ga in elk geval de grond zo goed mogelijk voorbereiden voor het geval daar niet genoeg voeding meer in zit.

Eve
maandag 18 oktober 2010 - 21:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon