menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

VALSE MEELDAUW OP DRUIF

Ga naar meest recente reactie

dejos_2004

Dejos_2004

hallo iedereen,

tot men grootste consternatie trof ik daarnet schimmel (VALSE MEELDAUW) op men druivenstokken,ze staan er ongeveer 3 jaar en het is de eerste aantasting die ik opmerk.
ik heb spuitzwavel bij de hand,maar ik vraag me af of het nu nog zin heeft in deze periode om dit te gebruiken? het fruit moet er stilaan geplukt ook. ik begin alvast met aangetaste bladeren te verwijderen. wat kan ik verder nog doen?
ga ik nu telkens opnieuw die dreiging kennen in de toekomst?


greetz jan
donderdag 26 augustus 2010 - 09:06
guy_fruit

Guy_fruit

Jan,
Om welk druivenras gaat het bij jou?

Spuitzwavel mag je tot heel kort voor de oogst gebruiken. Controleer dat best nog even op de verpakking.

Indien je niet veel trossen hebt dan zou je elke tros afzonderlijk in een beschermzakje kunnen steken voor je de bespuiting doet.

Een luchtig gewas droogt sneller op en is iets minder vatbaar.
http://fruitabc.blogspot.com/2010/08/valse-meeldauw-op-druiven-bij.html
donderdag 26 augustus 2010 - 21:50
dejos_2004

Dejos_2004

ik heb 1 witte van der laan ,en 3 boskoop glorie die vruchten dragen.
die allen plots zijn aangetast,ik ben verwonderd erover dat ik het niet zag aankomen. ik doe aan zomersnoei en dit zeer regelmatig.
morgen ga ik weer manueel verwijderen, en eventueel zwavelen,als hetr ophoud met regenen.

greetz jan
vrijdag 27 augustus 2010 - 00:04
guy_fruit

Guy_fruit

Het zijn inderdaad twee erg vatbare rassen als het regelmatig regent.

Behandel bij voorkeur als de planten goed droog staan en als het nog verschillende uren droog gaat blijven.

Guy
http://fruitabc.blogspot.com/
vrijdag 27 augustus 2010 - 08:09
dejos_2004

Dejos_2004

er moet een vorm van thelepatie bestaan denk ik,

ik was net met men madam aan het brainstormen hoe ik onze trossen kon beschermen tegen bijenvraat,ze worden enorm aangevallen op dit ogenblik.
krijg ik toch wel een mooie link van je,hehehe.

men dankbaarheid is groot


greetz jan
vrijdag 27 augustus 2010 - 09:17
anoukdm

Anoukdm

tegen echte meeldauw helpt zwavel maar tegen valse spuit je best KOPER zoals bordeause pap, cuprex, cuperit op producten op basis van mancozeb zoals Dithane, captan (lange wachttijd dus nu wel te laat...)

gr
woensdag 1 september 2010 - 13:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon