menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote druif verplaatsen - wie heeft er tips

Ga naar meest recente reactie

karin789

Karin789

Hoi,

Onlangs zijn wij verhuisd en wij hebben een mooie grote druif in de tuin staan. Deze is geleid over een pergula en was ook geleid over het balkon. Omdat deze erg groot was heb ik één van de stammen weggehaald en tot mijn verbazing zit de druif vol met druiven.

Ik heb eigenlijk geen verstand van druiven maar wil er graag meer van weten. Volgend jaar willen we het huis uitbouwen waardoor de druif helaas van zijn plek moet. Omdat het een mooie dikke stam is en het waarschijnlijk 20 jaar gaat duren voordat ik weer zo'n mooie druif terug heb wil ik hem graag behouden.

- Kan ik de stam snoeien?
- Hoe lang moet de stam minimaal blijven? Een meter vanaf de grond is de doorsnede toch zeker 15 cm.
- Wanneer kan ik het beste snoeien?
- Ik moet de druif uit de grond halen en tijdelijk op een andere plaats planten of in een pot planten. Wie heeft er tips?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
Karin
woensdag 4 augustus 2010 - 10:29
cetinel

Cetinel

fotos heb ik jammer genoeg niet,maar ik hoop dat je ook begrijpt als ik het gewoon vertel: op mijn vorig adres(ondertussen anderhalf jaar geleden verhuisd) hadden we een druif die tegen de achtergevel aan groeide..
en toen gingen we verbouwen
mijn man heeft de druif losgemaakt van waar hij aan steunde tegen de muur en op de grond gelegd als het ware zeg maar....en die heeft weken zo op de grond gelegen....
aangezien we een veranda gingen maken en de muur waartegen de druif groeide een binnenmuur van de veranda werd,zaten we met een probleem:wat doen we met de druif
mijn echtgenoot heeft de "stam" dan maar ingegraven door hem plat op de grond te leggen en op die plaats in de grond te steken.......drie meter verder waar de nieuwe buitenmuur ging komen de druif boven de grond gehaald.....ik weet niet of het te snappen is mijnen uitleg,maar er is dus ongeveer drie meter stam onder de grond verdwenen(op ongeveer 20 cm diepte begraven)om dan aan de nieuwe buitenmuur weer omhoog te komen,was wel direct een stuk kleiner en we wisten niet of hij het zou overleven
maar dat deed die dus wel!langs de buitengevel werd die toen omhoog geleid en dan via een opening speciaal gemaakt door echtgenoot weer naar binnen geleid: de stam en de wortels zaten dus buiten,maar de takken en bladeren in de veranda.....
hij staat er nog,ook al is het huis nu niet meer van ons,we hebben er 20 jaar gewoond en plantten de druif het eerste jaar als een stekje gekregen van mijn pa zaliger.....geen idee welke druif,maar was een lekkere bauwe.
donderdag 5 augustus 2010 - 22:41
groenevingers1950

Groenevingers1950

Beste oude-druif-bezitter

U hebt geen antwoord gekregen op het forum tuinadvies, maar hoe is het met uw druif gegaan?
Wij zitten met een soortgelijk probleem.....

Van uw ervaringen kunnen we leren!

Met vriendelijke groeten Anna Groenevingers1950
maandag 20 juni 2011 - 18:29
Figo

Figo

Zeker nu niet verplanten..
Wacht tot in de winter, als alles in rust is...
Je kan nu al rond de plant de helft van de wortels oversteken (een schop, 1schop laten, terug 1 schop...), liefgst zo diep mogelijk. Is ook "systeem" dat op plantenkwekerijerijen wordt toegepast.
Zo krijgt de plant de kans binnen het "overgestoken" deel nieuwe "haarworteltjes" te vormen. Tegelijk de plant "insnoeien" om teveel "vochtverlies" te voorkomen...
Succes
maandag 20 juni 2011 - 21:11
groenevingers1950

Groenevingers1950

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Hij moet in ieder geval NU kleiner maae we zullen het zoveel mogelijk doen volgens jouw advies!
Groeten Anna
maandag 20 juni 2011 - 21:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon