menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heel veel druiven

Ga naar meest recente reactie

jamssen

Jamssen

Volgens mij krijgen we heeel veeel druiven dit jaar.( en schaduw)
Hopelijk eten de vogels niet alles op zoals voorgaande jaren en krijgen wij ook nog wat.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes mlouise
zondag 18 juli 2010 - 17:16
Jeannette1

Jeannette1

Hai mlouise,

Hier hebben Ger en ik maar één woord: JALOERS

Wij hebben de druiven niet zo goed verzorgd al jij en hebben dus ook geen afdakje kunnen maken.

Helaas moet Ger alles alleen doen nu de kids naar Kashmir zijn, volgend jaar proberen wij het ook iets beter te doen.

Bij ons zijn het redelijk wat trosjes, die eigenlijk de naam trosjes al niet meer mogen hebben, zoooooooooo klein

Ger gaat morgen proberen om er een foto van te maken.

Groetjes, Ger en Jeannette
zondag 18 juli 2010 - 17:34
jamssen

Jamssen

Hoi Jeannette (en Ger)

Deze druiven staan al een jaar of 10 en mogen dus ook wel wat trosjes geven dacht ik.
Ze hebben een draadconstuctie van 7 meter boven over de schutting ( van 60 cm breed) en van een van de 2 druiven hebben 2 'afdakjes' geleid naar ons tuinhuisje om wat schaduw te krijgen voor mijn (hoe kan het ook anders) Hosta's.
Ik snoei ze om de 4 weken ongeveer steeds bij, anders hangen ze over het hele achterpad en dat zullen de buren me niet in dank afnemen als ze er langs moeten fietsen.
Is er niemand die bij jullie in de buurt woont die jullie in de tuin kan helpen af en toe??
Zo gaat dat bij ons meestal wel als er iemand een keer hulp nodig heeft in en om het huis.

Groetjes mlouise
zondag 18 juli 2010 - 17:45
Pieter

Pieter

In Spanje zijn er sommige druiventelers die hun trossen in een papieren zakje steken net voor ze beginnen af te rijpen om zo te verhinderen dat de vogels ermee aan de haal gaan. Misschien is dat het proberen waard?
zondag 18 juli 2010 - 18:06
Jeannette1

Jeannette1

Hai mlouise,

Bedankt voor je antwoord, wij hebben hem ook enkele jaren in de tuin, maar dan tussen het buitenpad waar mensen lopen en ons tuinpad waar wij alleen kunnen komen.

Dus in de volle zon (zonder afdakje etc,).

Ik zal eens vragen in de omgeving, er is in ons dorp geloof ik een groepje mensen die klusjes bij (oude van dagen) en mindervalide mensen doen.

Nogmaals bedankt voor je tips!

Groetjes, Ger en Jeannette
zondag 18 juli 2010 - 18:08
SarahC

SarahC

Dat ziet er prachtig uit zeg!
Daar heb je vast ongelooflijk veel tijd in gestopt.

Ik vermoed dat onze druiven in de tuin ook al van leeftijd zijn, gezien de dikte van de stronken, maar ze zijn nooit echt in een vorm gehouden. Het ziet er dit jaar al iets beter uit, maar van een constructie zoals die van jou, kunnen we hier enkel dromen
zondag 18 juli 2010 - 18:37
DannyH

DannyH

Zag ik bij een buurman ook, zijn druivenstokken zijn nu 3 jaar oud en de trossen zijn niet te tellen, wel zijn de vruchten nog een stuk kleiner.
Hij vertelde me dat zelfs afgelopen jaar het aantal trossen overweldigend was.
Hier bij mij in het eerste jaar natuurlijk nog niets, hopelijk volgend jaar toch een trosje blauwe en/of witte.

@jamssen, het lijkt wel Italië bij jou in de tuin prachtig!!
zondag 18 juli 2010 - 19:08
jamssen

Jamssen

Jeannette,
informeer eens bij scholen in de buurt, bij ons doet de jeugd maatschappelijke stage en doen ze allerlei klusjes voor mensen die hulp nodig hebben.

Die 'constructie' was een 'makkelijke' oplossing om de schutting te verhogen van ongeveer 2 meter naar 2,5 meter en ik moet zeggen de druiven werken hier graag aan mee.
En van de achterburen zien we niks meer vanaf ongeveer april/mei en kunnen we lekker vrij van onze tuin genieten zonder inkijk.
Zoveel trossen als dit jaar hebben we echter ook nog nooit gehad en ik heb er nu toch ook al veel uit gehaald om de andere trossen groter te laten worden en ook veel blad verwijderd om er zoveel mogelijk zon bij te laten voor het goed te laten rijpen.
Ik hoop dat mijn parasolconstructie's met druiven het ook zo goed gaan doen, ze zijn pas een week of 6 geleden geplant, maar ze groeien al gestaag.
Ze zijn nu halverwege de paal en ik hoop dat ze volgend jaar de parasol bedekt hebben en we van de druivenschaduw en de druiven kunnen genieten.

ps. het is geen beginnen aan om alle trossen in zakjes te gaan steken, maar ik denk dat ik het bij een aantal wel ga proberen om toch wat over te houden voor onszelf

groetjes mlouise
zondag 18 juli 2010 - 21:16
guy_fruit

Guy_fruit

Probeer het aantal trossen te beperken tot maximaal 25 of 30 stuks per druivelaar.
Teveel trossen is nadelig voor de rijping.
Verwijder niet te veel bladeren, want die maken suikers aan, waardoor de druiven lekker zoet worden. Ook met zeer warm weer moet je uitkijken voor zomersnoei ivm het gevaar op besverbranding.
maandag 19 juli 2010 - 13:29
detuinkabouter

Detuinkabouter

mlouise, welke soort van druiven is dit?
pieter: dat zou best kunnen, ik heb gehoord dat dit ook vroeger in onze streken met peren gebeurde
maandag 19 juli 2010 - 14:16
jamssen

Jamssen

Pieter.
Ik verwijder ieder jaar om deze tijd een flink aantal bladeren en takken en heb nog nooit hiermee problemen gehad.
Als ik het niet zou doen hangt het hele geval onder hand tot de grond en zullen de takken afbreken of worden afgebroken en hou ik een puinhoop over, nu kan ik het een beetje in vorm houden.
Een aantal trossen verwijder ik altijd wel maar niet zoveel als jij aangeeft en toch zijn het mooie lekkere druiven.(misschien meer geluk als wijsheid?)

De tuinkabouter,
jammer genoeg weet ik van deze druiven de naam niet, ik heb ze toendertijd van een klant gekregen als scheutjes, maar als ik hem weer tegenkom zal ik het toch eens vragen.

Mijn nieuwe druiven (van de parasolconstructie ) zijn de vroege van der laar (jenny) en de boskoop glory.

groetjes mlouise
maandag 19 juli 2010 - 22:14
jamssen

Jamssen

Die zien er ook erg goed uit en trosjes genoeg zo te zien.

groetjes mlouise
donderdag 22 juli 2010 - 00:08
u857287

U857287

dag marianne

om jaloers op te zijn

lieve
vrijdag 23 juli 2010 - 23:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon