menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frambozen niet te eten door ongedierte -

Ga naar meest recente reactie

Chantalle

Chantalle

Ik heb dit jaar ontzettend mooie en grote frambozen aan de struiken. Jammer genoeg durven we ze niet op eten ze zitten namelijk vol ongedierte. Als ik het toch eens doe dan open ik de framboos helemaal om te zien of er niets in zit. Er zitten bijna overal kleine groene wormpjes in ofwel lopen er kleine bruine, ronde insekten op en in de frambozen. Wat kan ik daar toch aan doen ? De struiken staan tegen de kattenren en ik kan er dus geen verdelger op spuiten. Mijn kippen die scharrelen ook vaak onder die struiken, dus ook een reden dat ik niets kan gebruiken die schadelijk is voor dieren. Tja, en eigenlijk ben ik nu ook geen voorstander om zulke middelen te gebruiken in de tuin. Bestaat er een milieuvriendelijke optie tegen dat probleem ??
zaterdag 17 juli 2010 - 08:28
printemps

Printemps

Ik dacht dat Herfstframbozen daar minder(of geen)last van hebben
Maar Zomerframbozen moet je volgens mij behandelen als ze in bloei staan denk ik,ben niet zeker,weet ook niet wat je er nog tegen kan doen
Ik heb daarom Loganberry geplant ik denk dat die er geen last van hebben
Geeft wel minder opbrengst(is een kruising met braam)en minder smaak

mvg
zaterdag 17 juli 2010 - 14:20
sugar

Sugar

Die wormpjes zijn waarschijnlijk frambozenkeverlarven. Kan helemaal geen kwaad van die op te eten.
Er bestaan frambozenrassen die geen last hebben van deze kever (en zijn larven), onder meer Rubaca. Deze is te verkrijgen bij www.proeftuin.be
zaterdag 17 juli 2010 - 17:32
LauraK

LauraK

Bij mijn ouders in de tuin stonden vroeger ook frambozen, en daar zaten ook vaak
van die wormpjes in. De oplossing was simpel: frambozen een tijdje in koud water
zetten, zodat ze onder water staan, en af en toe een beetje heen en weer 'husselen'.
Wormpjes (larven?) en ander gespuis komt dan op het water bovendrijven.

Groeten van Laura.
zaterdag 17 juli 2010 - 20:46
an

An

ik heb er ook geen last vangehad maar mijne is dood gegaan heb nu alleen nog maar de tayberry staan kruizing tussen framboos en braam.
succes
http://www.gratis-tips.nl/hobby-vrije-tijd/frambozen-kweken/
http://home.12move.nl/mijnhobbys/Fruit%20!.htm
hier staan wat tips bij ,
over die wormpjes helaas niet aanklikbaar moet je maar even kijken er staat wat je tegen die wormpjes kan doen,
gr an
zaterdag 17 juli 2010 - 21:59
an

An

Hoi Marianne hoe maak jij ze aanklik baar.
gr an
zondag 18 juli 2010 - 10:19
an

An

Hoi Marianne het is me ook gelukt met de 2de test
bedankt.
zondag 18 juli 2010 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon