menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meloenpeer

Ga naar meest recente reactie

annemiek123

Annemiek123

Hebben jullie al bloem in de meloenpeer, of is dat nog te vroeg?? Bij mij is nog niks te zien....

groeten Annemiek
donderdag 17 juni 2010 - 11:40
FransNL

FransNL

Bij mij bloeien ze Annemiek. Nog niet veel bloemen die echt open zijn maar knoppen zijn er genoeg. Ik heb één plant in een pot staan en twee in de vollegrond. De potplant was iets vroeger dan de andere twee maar die staat dan ook wat gunstiger. De eerste bloemetjes zijn trouwens onbevrucht afgevallen maar nu zijn dan toch de eerste mini meloenpeertjes ( beter gezegd micro want groter dan een milimeter zijn ze niet ) te zien.

Dat wanneer de planten bloeien heeft natuurlijk veel te maken met hoe oud de planten zijn.
donderdag 17 juni 2010 - 11:57
annemiek123

Annemiek123

had jij kleine planten gekocht? of overgehouden van vorig jaar? Ik heb ze gezaaid, dus dat zal wel meer tijd kosten. Pff wat word mijn geduld toch vaak op de proef gesteld
donderdag 17 juni 2010 - 12:29
FransNL

FransNL

Ik heb ze ook gezaaid omdat ik ze dit jaar voor het eerst kweek . Als ze me bevallen dan ben ik wel van plan ze voor het volgend jaar te gaan stekken. Dat is makkelijker en je bent een stuk voor met je planten.

Ik ben wel al vrij vroeg begonnen met zaaien. Precies weet ik het niet meer maar dat moet ergens in de derde of vierde week van februari geweest zijn. Verder hebben ze lange tijd een VIP behandeling bij mij gehad want ze hebben de eerste weken in mijn keuken voor het raam gestaan en dat kijkt uit op het zuiden . Warme omgeving en optimaal zon dus.
donderdag 17 juni 2010 - 14:03
wim1970

Wim1970

Een plant die ik gekocht heb, die is aan het bloeien (open bloemen)
Een andere plant die ik gezaaid heb, is nog kleiner, groeit wel goed maar heeft ook nog geen bloemetjes net als de planten die gestekt zijn.

Maar ze groeien snel en ben er van overtuigd dat het nog tijd genoeg is om te bloeien! In juli (als het weer beetje wil meezitten) kan het snel gaan hoor!

Groetjes
Wim
donderdag 17 juni 2010 - 19:48
DannyH

DannyH

Ik had dit jaar online bij iemand 3 stekjes gekocht, geen enkele heeft het gehaald, ,jammer.
Ik ben aan het uitkijken of ik ergens een plant kan kopen maar tot nu toe geen succes.
Misschien volgend jaar ook zaaien.
donderdag 17 juni 2010 - 20:21
annemiek123

Annemiek123

het zaaien ging prima, heb ik februari gezaaid, en het is al best een flinke plant, alleen nog geen bloemknoppen kunnen vinden. Ik hoop de plant in de winter over te houden, zodat volgend jaar misschien de bloem ook vroeger komt.
donderdag 17 juni 2010 - 20:56
piet1

Piet1

Ja ik heb ook voor de eerste keer deze pepino gezaaid, heb verschillende plantjes in pot en in volle grond. Nog geen bloemen maar we hebben geduld. En anders zegt men moet je stekken nemen voor het volgend jaar?
Groetjes
Piet
donderdag 17 juni 2010 - 21:51
leeuwtje

Leeuwtje

Ik had stekken en die beginnen te bloeien. Maar mijn ervaring is dat er nog veel meer bloemen in gaan komen hoor!
donderdag 17 juni 2010 - 21:51
piet1

Piet1

Zeg Leeuwtje, hoe bewaar je die stekken in de winter?
donderdag 17 juni 2010 - 22:05
Maxession

Maxession

Had een plantje(gewortelde stek) gekocht bij de Lidl, is zeer mooi doorgegroeid, al een struikje geworden en heb er al een 6-tal bloemen op gehad, maar vielen er terug af (mogelijk door de hevige wind enkele dagen terug).
Nuja, er zijn terug wat bloemen en knoppen, dus hopelijk word het nog wel wat.
donderdag 17 juni 2010 - 22:10
leeuwtje

Leeuwtje

Nou ik had gepoogd mijn grotere planten van vorig jaar te overwinteren, maar door een stroomstoring hier zijn die dus gesneuveld tijdens een vorstperiode. Maar ik heb van een heel lief lid van hier wat snoeisel gekregen en die gestekt. De takjes slaan altijd aan. Dit jaar haal ik er eerder wat takjes vanaf en die zet ik in huis.
vrijdag 18 juni 2010 - 01:31
cetinel

Cetinel

mijn meloenpeer heeft wat bloemtrosjes die nog open moeten,ook al een paar boemekes open geweest,maar nog geen vruchtjes,hij groeit wel voorspoedig!

danny ,oost vlaanderen is mischien beetje te ver? anders kon je een plantje van hier krijgen.....staat wel in vollegrond,maar die schep je er wel uit......
vrijdag 18 juni 2010 - 07:27
cetinel

Cetinel

deze staat in pot diameter 40 cm en 45 hoog ,op de foto zie je het niet,maar heeft al enkele bloemtrossen die nog open moeten....



[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 18 juni 2010 - 08:05
DannyH

DannyH

cetinel, dank voor het aanbod, het is een beetje te zien waar u precies woont is oost-vlaanderen.

Deze Pepino is volgens mij een mooie plant met zeer mooie vruchten en blijkbaar ook heel erg lekker, kortom een plant die tijdens de zomer in de tuin wel opvalt.
vrijdag 18 juni 2010 - 09:25
cetinel

Cetinel

ik woon in sint nikaas......als het eerder in het seizoen was kon je stekjes opgestuurd krijgen.....
ik heb ze gestekt van mijn plant van vorig jaar,en er zit dus 1 in pot en de rest in vollegrond.
ik vind het een makkeijke en mooie plant,en ook ekker ja )
groetjes!
vrijdag 18 juni 2010 - 09:28
DannyH

DannyH

Sint Niklaas is inderdaad een beetje ver maar toch bedankt.
Ik hoop dat de zomer nog iets in petto heeft zodat jullie allemaal veel en grote vruchten kunnen plukken.

Op YouTube vond ik nog twee leuke video's over de pepino voor de liefhebbers.

1. Deze persoon heeft ook enkele plantjes in de tuin.

http://www.youtube.com/watch?v=ZP4li0sjBM8

2. Pepino in de streek van herkomst (in het spaans).

http://www.youtube.com/watch?v=l1jB2kEypRg&feature=related

vrijdag 18 juni 2010 - 10:49
cetinel

Cetinel

ik heb ze gewoon direct in de grond geduwd.
vrijdag 18 juni 2010 - 11:54
cetinel

Cetinel

ondertussen zijn er al een paar bloemetjes open
maandag 21 juni 2010 - 07:19
cetinel

Cetinel

stomme slakken
maandag 21 juni 2010 - 10:58
Invadoria

Invadoria

Ik had een plantje gekocht en dat is ongeveer 10cm hoog...zonder bloemen uiteraard. Het staat in en grote bloempot buiten. Hopelijk kan het goede weer deze week zorgen voor een stoot in de groei!
maandag 21 juni 2010 - 11:23
danny2

Danny2

Heb nu al 25jaar pepino's, en altijd is het goed gekomen, elk jaar rijpe vruchten gehad, momenteel staan ze volop in bloei en dus zullen er binnen enkele dagen wel de eerste vruchtjes komen..
Heb nog een 5tal plantjes over dus wie wil en kan mag ze zaterdag of zondag bij de open tuin komen halen.

groetjes danny
vrijdag 25 juni 2010 - 22:18
leeuwtje

Leeuwtje

Danny, wanneer stek jij dan weer nieuwe planten voor jezelf? Dit zodat ik weet wanneer ik moet gaan stekken.

Groetjes Jori
vrijdag 25 juni 2010 - 22:51
Maxession

Maxession

@Danny; Behoud je de planten elk jaar(kas?), neem je er een stek van of zaai je ze opnieuw?
vrijdag 25 juni 2010 - 22:52
leeuwtje

Leeuwtje

Ze stekken zeer gemakkelijk. Ik had vorig jaar wel stekken gemaakt maar door een stroomstoring zijn deze toch bevroren.
Dit jaar zet ik ze op een andere plaats neer zodat ze niet meer kunnen bevriezen.
vrijdag 25 juni 2010 - 22:54
danny2

Danny2

Ze stekken inderdaad makkelijk en je stekken hebben in de winter toch minimaal 10° nodig en ook licht. Stekken doe ik meestal eind augustus of tot half september, later kan ook doch ondervinding leert dat ze dan te zwak de winter ingaan. Van deze stekken neem ik dan in februari, begin maart nieuwe stekken en dit zijn eigenlijk de beste en sterkst groeiende plantjes in mei als ze naar buiten mogen.
Daar ik in het voorjaar ook enkele plantenbeurzen meedoe hou ik de laatste jaren ook een grotere plant over en ook hiervan neem ik stekken in maart.

groetjes danny
zaterdag 26 juni 2010 - 10:48
DannyH

DannyH

Even gezocht op het internet en blijkbaar is de meloenpeer in zuid west-vlaanderen niet te vinden.
Ik vermoed dat planten beurzen enkel in het voorjaar zijn?

Lekker weertje voor het nuttigen van een meloenpeer nu!!
zaterdag 26 juni 2010 - 11:50
annemiek123

Annemiek123

jaja, de eerste kleine bloempjes ontdekt!

Fruit

vrijdag 16 juli 2010 - 20:36
Maxession

Maxession

Hier heeft men plant 5 keer een trosje bloemen gehad, maar die vielen er telkens terug af nadat ze gebloeid waren...en sindsdien (1.5 week) geen bloemen meer.

Hopelijk komt het nog goed? Tegen wanneer ten laatste moet deze aan de vrucht begonnen zijn?
vrijdag 16 juli 2010 - 21:05
cetinel

Cetinel

hier al volop bloemen,ook aan de kleinere planten in vollegrond.
ik ga morgen es kijken of ik ook al mini vruchtjes kan ontwaren
zaterdag 17 juli 2010 - 00:40
annemiek123

Annemiek123

de mijne had ik al eind januari gezaaid, dus heeft wel lang tijd nodig.
zondag 18 juli 2010 - 11:21
cetinel

Cetinel

al veel bloemtrosjes,nog geen vruchtjes.
vergeleken met de foto hierboven is die wel exposief gegroeid
zondag 18 juli 2010 - 14:15
cetinel

Cetinel

de hele plant(flink exemplaar!!!)heeft nu vollen bak bloemen(nog steeds geen vruchtjes )

[afbeelding verwijderd niet-https]


vergeleken met de foto van een paar berichtjes hierboven is het nu echt wel een flink manneke geworden!
zit in een pot van 45 hoog en even breed,de pot is zowat niet meer te zien)vorig jaar was mijn meloenpeer toch zeker drie keer kleiner


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 juli 2010 - 15:53
DannyH

DannyH

Inderdaad al een flinke plant, indien de helft van de bloemen een vrucht geven dan zit je goed cetinel.
maandag 19 juli 2010 - 16:16
cetinel

Cetinel

ik heb er een aantal in vollegrond zitten ook,die zijn ook mooi en bloeien,maar zijn wel heel wat bescheidener van grootte ik had absoluut niet gerekend op deze omvang voor den dezen.
maandag 19 juli 2010 - 16:38
danny2

Danny2

Hallo,
wat voor planten hebben jullie dan wel, ben vandaag thuis gekomen van een korte vakantie en heb toch zeker een 30tal vruchten gezien, dus moet ik morgen dringend iets er onder leggen zodat de slakken en andere wormpjes eraf blijven, is nu wat zwaar bewolkt om nog een foto te nemen.

groetjes danny
woensdag 21 juli 2010 - 20:38
cetinel

Cetinel

hoezo wat voor planten??meloenpeer dus...
woensdag 21 juli 2010 - 20:41
piet1

Piet1

Danny
Zou het kunnen dat de zaailingen het eerste jaar geen vruchten dragen? Ik heb voor het eerst dit jaar gezaaid en daarna geplant, een 10-tal planten in volle grond, enkele in in serre en in pot. Deze bloeien nu wel al 3 weken, maar nog geen vruchtjes te zien.
Groeten

Piet
woensdag 21 juli 2010 - 21:21
danny2

Danny2

Ben in 1986 met 2 zaailingen begonnen, en had datzelfde jaar vruchten, welliswaar niet echt goed afgerijpt en heb deze planten overwinterd. het volgende jaar beginnen stekken en ontdekte al vlug dat de jonge planten makkelijker vruchten zetten dan de oude. Sindsdien stek ik elk jaar.

groetjes danny
woensdag 21 juli 2010 - 21:55
cetinel

Cetinel

de mijne zijn ook stekken en ondanks een overvloed aan bloemen nog niks van vruchtjes....
woensdag 21 juli 2010 - 23:57
JovanDreumel

JovanDreumel

De vruchten zitten er later ineens aan. Dan verwacht je ze niet meer.
vrijdag 23 juli 2010 - 17:12
an

An

ik heb hem over gehouden van vorig jaar ,stekken zijn dood gegaan.
en ik heb in mijn moeder plant van vorig jaar ook al bloemen maar nog geen meloentjes,
net wat jo zegt ze zitten er in eens aan al je even niet oplet,
gr an
zal morgen een foto maken van de mijne.
maandag 2 augustus 2010 - 21:02
cetinel

Cetinel

ja ondertussen meloenpeerkes ter grootte van een kers aan de plant.
maandag 2 augustus 2010 - 21:09
annemiek123

Annemiek123

ik heb bij 1 plant alle bloemen afgevallen, en de andere in de hangmand heeft nu 4 vruchtjes zo groot als een erwtje, dus wie weet gaat dat nog wat worden....
woensdag 4 augustus 2010 - 16:20
FransNL

FransNL

Bij mijn laatste reactie in dit topic van bijna 7 weken geleden was ik nog tevreden over mijn meloenperen maar nu ben ik er zwaar in teleurgesteld. Ondanks veel bloesem is het bij die twee meloenpeertjes van mijn potplant gebleven al zijn ze nu wel tot een flink formaat uitgegroeid. In elk van mijn beide vollegrondplanten zit slechts een enkele meloenpeer die dan wel tot een volwassen formaat is uitgegroeid (denk ik) , de paarse strepen beginnen zich zelfs al af te tekenen , maar wat schiet je daar nu mee op. Hoe zoiets kan begrijp ik niet. Mooie forse planten , redelijk veel bloesem , aan insecten geen gebrek , maar meloenperen ho maar.
woensdag 4 augustus 2010 - 17:37
an

An

paar bloezempjes maar nog geen enkele vrucht vorming te zien.
groetjes an
woensdag 4 augustus 2010 - 20:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij heb ik een grote vrucht gezien en ik heb nog niet verder gezocht wel zag ik een aantal hangen ter grootte van een stuiterbal
donderdag 5 augustus 2010 - 14:05
FransNL

FransNL

Hier een foto van een van mijn twee 'vollegrondsparasieten'. Zoals ik al zei ...het zijn gezonde struiken met voldoende bloemen die echter niet bevrucht raken. De meloenpeer die je ziet is tot nu de enige aan deze plant. Ik heb er geen verklaring voor . Ik zal in ieder geval straks eens kunnen proeven hoe een meloenpeer smaakt .

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 5 augustus 2010 - 14:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Rommel eens wat door je struike, zodat bestuiving optreedt Frans. Gewoon zoeken naar meer vruchten.
donderdag 5 augustus 2010 - 15:05
danny2

Danny2

Effe onder de plant gekeken en alles lijkt normaal, zullen ook dit jaar meer vruchten zijn dan we opkrijgen

Fruit

vrijdag 6 augustus 2010 - 22:09
danny2

Danny2

en zo zien mijn 6 planten eruit langs boven

Fruit

vrijdag 6 augustus 2010 - 22:10
an

An

hoi Danny,
Zijn dit stekken van dit jaar of is dit de moeder plant,van vorig jaar?
en staan ze in de volle grondt stekken of moeder plant en wat doe jij er s'winters mee?
gr an
zaterdag 7 augustus 2010 - 23:19
danny2

Danny2

Zijn 4stekken van september vorig jaar en 2stekken van februari dit jaar. In de groei en bloei zie ik geen veschil meer, zijn allemaal even groot.
Toen ik vanmorgen in de tuin liep zag ik dat er weer opvallend veel nieuwe bloemen zijn en weer een aantal kleine vruchtjes.

groetjes danny
zondag 8 augustus 2010 - 07:44
an

An

het is gewoon niet te geloven hoeveel meloentje jij krijgt met die zes stekjes.super gewoon,
als jij ze gestekt hebt in sept . hoe doe jij dat dan verder je zet ze in aarde na het wortelen en dan?
gr an
krijg je in de volle grond meer meloentjes dan als in pot?
zondag 8 augustus 2010 - 14:37
danny2

Danny2

Na het stekken worden ze opgepot, tot half januari staan ze in potjes van 10cm, dan beginnen ze terug te groeien en krijgen ze een pot van 15cm, rond half februari worden ze dan terug getopt(om opnieuw te stekken) en ongeveer eind maart gaan ze in een pot van 21cm, en krijgen ze ook wel wat extra voeding.Eind april gaan ze de grond in.
In volle grond krijgen ze gemiddeld tussen de 20 en 40 vruchten per plant, deze zijn ook beduidend dikker dan deze in pot, in een pot van 30cm krijg ik gemiddeld een 10 à 12 vruchten.
Meestal gebruiken wij de laatste vruchten rond eind maart, soms hou ik er wel wat voor de plantenbeurs in Bokrijk begin mei maar dit lukt niet altijd.
groetjes danny

Fruit

zondag 8 augustus 2010 - 20:59
Nootje77

Nootje77

Waw, ziet er goed uit, en naar het schijnt zijn het ook echt lekkere vruchten. Waar staan deze planten het best in volle grond ? Hebben ze volop zon nodig ?
En als laatste vraag ... heeft iemand misschien een stekje of twee over voor mij ?
dinsdag 10 augustus 2010 - 14:33
cetinel

Cetinel

bedoel je een stekje nu,of in het najaar??
weet niet of een stekje dit jaar nog vruchten zal geven,vrees ervoor....
dinsdag 10 augustus 2010 - 21:59
Hilde1741

Hilde1741

Oh ik bedoel een stekje om nu te verzorgen en dan hopelijk volgend jaar vruchtjes te hebben hoor.

Ik ben Nootje btw, maar ik kon me niet meer aanloggen onder die naam dus nu heb ik een nieuw profiel aangemaakt.
woensdag 11 augustus 2010 - 18:56
an

An

Hoi Hilde/nootje
plaats dan die foto die je bij nootje hebt ook even onder je nieuwe naam dan raakt niemand in de waar en dan herkennen ze je gelijk weer aan je nieuwe/zelfde atvatar.
als je begrijpt wat ik bedoel.
gr an
woensdag 11 augustus 2010 - 20:05
Hilde1741

Hilde1741

Zal ik doen An, wanneer ik op mijn gemak thuis aan de pc zit, waarschijnlijk komend weekend dus. Nu is het hier en daar tussendoor even checken zonder verder weinig tijd.
woensdag 11 augustus 2010 - 21:17
FransNL

FransNL

Daar is hij dan ... mijn eerste eigen meloenpeer. Geen superexemplaar , hij weegt maar 98 gram , maar in ieder geval mooi rijp waardoor ik vandaag eens kon proeven hoe zo'n ding smaakt. Dat valt helemaal niet tegen. Hoewel hij meloenpeer heet proef ik toch duidelijk meer de smaak van een zoete meloen dan van peer.

Door de weinige vruchten die aan mijn planten komen zag ik de meloenpeer al als een eenmalig experiment maar nu ik de eerste geproefd heb mag hij blijven . Hopenlijk is het de schuld van deze rare zomer dat er maar zo weinig bloemen bevrucht raken en gaat dat volgend jaar een stuk beter. Er zitten inmidddels wel meerdere vruchten aan mijn planten maar gezien het formaat struiken stelt het nog steeds niet veel voor.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mooi geel vruchtvlees met een goede smaak en opvallend weinig 'afval' . De hoeveelheid zaad stelt niets voor en het schilletje is uiterst dun.



[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 26 augustus 2010 - 18:50
Maxession

Maxession

Hier heb ik sinds half-juli geen bloemen meer gekregen, en de andere waren er afgewaaid/onbevrucht? dus geen vruchtjes ervan hier.

Plant staat in de volle grond, en kan dus mss wel de winter overleven, al neem ik alvast wat stekken van de plant voor volgend jaar... wanneer is daar het geschiktste moment eigenlijk voor? Zal nu wel kunnen zeker?
donderdag 26 augustus 2010 - 19:46
DannyH

DannyH

Dit ziet er inderdaad lekker uit, zelf heb ik bij het vlaamszaadhuis zaden besteld om te zaaien in maart, ik hou erg van de smaak van meloen en ben dus benieuwd.
donderdag 26 augustus 2010 - 19:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij komen er vruchten genoeg aan in de volle grond. Maar rijp zijn ze nog niet. Degenen die nog geen vruchten zien moeten eens goed tussen de bladeren kijken.
Stekken kun je nu wel doen, maar dan moet je de planten lange tijd verzorgen. Ik stek ze in oktober/november voor de vorst. In 3 weken heb je ze aan de wortel.
Ik hoop mijn vruchten in oktober te kunnen oogsten. Ze zijn ook goed houdbaar op een koele vorstvrije plaats.
Smoothies ermee maken samen met een paar aardbeien. Dat blijf je doen.
donderdag 26 augustus 2010 - 19:56
annemiek123

Annemiek123

Ik heb er nu 5 vruchten aanhangen, grootte van een pingpongbal. Nog geen strepen op te zien, ze zijn lichtgroen effen van kleur...maar we hebben nog even he...de andere plant heeft geen bloem en vrucht gekregen.
donderdag 26 augustus 2010 - 20:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Vooral de vruchten, die in de zon hangen krijgen strepen. De andere niet of minder.
donderdag 26 augustus 2010 - 20:55
DannyH

DannyH

TuinFairy, als ik kijk naar de bladeren van jou plantje en de bladeren van de andere planten( foto's) zie ik toch een verschil in blad of heb ik het mis?
vrijdag 27 augustus 2010 - 11:18
cetinel

Cetinel

mijn planten hebben ondertussen wel allemaal vruchtjes ter grootte van een kippenei.
er hangen er ook heel wat op vind ik.t zijn meestal trossen van drie à vier vruchten per keer....
vrijdag 27 augustus 2010 - 12:32
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo zien die er van mij uit,mag nog wel vlink gaan groeien en met dit slechte weer?
gr an,
maandag 30 augustus 2010 - 11:52
danny2

Danny2

Helaas, voor degene die nu nog geen vruchten hebben zal het dit jaar ook niks meer zijn, het wordt nu tijd om je vruchten aan de zon bloot te stellen zodat ze kunnen afrijpen. Ik heb de mijne alvast kaal geknipt en alles kleiner dan een kippeei eraf gedaan.
Valt dit jaar wel tegen met de pepino's, heb er nooit zo weinig gehad, amper 60.

Fruit

maandag 30 augustus 2010 - 22:11
cetinel

Cetinel

moet je nu de bladeren weglpukken of zo,heb ik vorig jaar niet gedaan en toch wel rijpe vruchtjes gehad...
donderdag 2 september 2010 - 09:13
FransNL

FransNL

Ik begrijp steeds minder van deze plant. Juist in een periode van veel regen en vrij slecht weer zoals we die achter de rug hebben zou je verwachten dat de bevruchting stil staat. Toen ik vandaag de twee planten die in de vollegrond staan nog eens nakeek ontdekte ik tientallen nieuwe kleine pepino's ter grootte van een knikker. Die moeten allemaal ontstaan zijn in de laatste tien dagen. De meloenpeer in pot waarvan ik dacht dat die het meest gunstig staat heeft er geen enkele vrucht bij gekregen. Hij heeft nog steeds alleen maar de twee vruchten die er een paar maanden geleden al aan zaten en die nu ongeveer rijp zijn.
zaterdag 4 september 2010 - 02:14
cetinel

Cetinel

Danny2:heb je een totaal van 60 vruchten op 6 planten,of per plant??ik heb ze niet geteld maar vond zelf wel dat er redelijk wat zijn.
ik ga de kleinere die niet meer rijp worden eens opleggen in azijn,zoals augurken.
als dat meevalt van smaak ga ik de kleinere ook gewoon laten hangen
zaterdag 4 september 2010 - 07:27
danny2

Danny2

Het zijn slechts 60 vruchten op de zes planten, nooit ,sinds 25 jaar zo weinig vruchten gehad. Wel waren er nog een 50 tal kleine vruchtjes maar die heb ik afgeknipt, die worden in volle grond toch niks meer.

groetjes danny
zaterdag 4 september 2010 - 07:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Voor de zekerheid ini oktober/november voor de vorst stekken nemen en in een bakje met plastic erover zetten. dan ben je zeker dat je wat overhouden. Je struiken kun je dan na de winter een beetje terugsnoeien.
zaterdag 4 september 2010 - 15:01
FransNL

FransNL

Het stekken van deze planten zal in ieder geval bijzonder gemakkelijk gaan heb ik al in de gaten. Van een van mijn vollegronds meloenperen hangen de buitenste takken op de grond en deze takken hebben al op veel plaatsen zelf wortel geschoten . Dat zou wel eens voordelig kunnen zijn voor al die nieuwe kleine meloenpeertjes die er nu aan hangen en toch in relatief korte tijd moeten gaan dikken wil het nog wat worden.
zaterdag 4 september 2010 - 15:51
Hilde1741

Hilde1741

Ik heb via de post stekjes ontvangen en die heb ik in water gezet. We zijn nu meer dan een week later en ze hebben bijna allemaal goeie wortel gevormd. Ik heb ze dus vandaag dan maar in potgrond gezet. Voorlopig even uit weer en wind en met veel licht, maar geen directe zon want heb gemerkt dat de stekjes mooier waren toen ze niet in de volle zon stonden.
Bedankt aan de gulle gever van dit forum!
zaterdag 4 september 2010 - 21:47
cetinel

Cetinel

het gaat echt wel snel nu met de meloenperen(vind ik) je ziet ze elkedag dikker worden.
vooral die in pot doen het goed, 46 vruchten aan degenen kleiner dan een ei niet meegerekend
woensdag 8 september 2010 - 17:27
FransNL

FransNL

Ik heb vandaag als experiment over een van mijn vollegrondsmeloenperen eens een kastje gezet om te zien of dat het groeiproces en het afrijpen nog kan bevorderen. Overdag met mooi weer laat ik hem open , 's nachts en bij slecht weer doe ik hem dicht op de ventilatieflappen aan de zijkanten na. Ik ben benieuwd of ik verschil ga zien met de andere plant die onbeschut blijft.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 8 september 2010 - 18:06
FransNL

FransNL

Vandaag nummer twee geoogst die duidelijk zwaarder is dan de eerste.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het zit me nog steeds dwars dat ik niet weet waarom er de laatste tijd een ware explosie is geweest van nieuwe pepino's terwijl de planten het de afgelopen maanden onder schijnbaar veel betere omstandigheden maar tot enkele vruchten brachten.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een aantal vruchten blijkt ook nog eens razendsnel te groeien . Niet alleen aan de plant waarover ik een kweekkastje heb gezet maar ook aan de 'onbeschermde' plant. Het vreemde is dat mijn potplant het juist helemaal laat afweten.
Wie het weet mag het zeggen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 15 september 2010 - 20:49
Hilde1741

Hilde1741

De stekjes die ik kreeg doen het intussen goed in potgrond. De eerste twee dagen lieten ze hun blaadjes een beetje hangen, maar intussen doen ze het erg goed!
donderdag 16 september 2010 - 17:57
Borsalino

Borsalino

Heb ook een meloenpeer in de serre staan opgekweekt uit zaad.
Plant is enorm hoog 1.5m en breed, heb met koorden de stengels opgebonden zoals tomaten.
Er blijven maar zijstengels bijkomen.
Was eind augustus op reis vertrokken en had veel bloemen, doch nog geen enkel vruchtje.
Deze week bij thuiskomst enkele grote en een aantal kleintjes ter grote van een kers.

Rare plant, lijkt eerder te houden van koeler weer, dan de hete zomer die we gehad hebben.

Ga zoals Jo het zei, stekken nemen voor de vorst invalt.

En dan hopen op een betere-snellere vruchtvorming volgend jaar uit stekken.

Hoop dat de groten nog afrijpen, dat ik ze nog kan proeven, dat ik ze wel lust.
Anders maar aan de kleinkindjes geven, die lusten alles van fruit.
vrijdag 17 september 2010 - 20:30
lanne

Lanne

@Cetinel,
Zou het wel veilig zijn om de kleine groene vruchten op te leggen in azijn ? Ik dacht dat de plant een lid was van de nachtschaden ( zoals de aardappels en de tomaten ) en daar zijn de bessen en de groene vruchten toch giftig ? of heb ik het verkeerd voor ?
groetjes
Lily-Anne
maandag 27 september 2010 - 18:18
cetinel

Cetinel

hmmm,bij ons worden groene tomaten ook zo in het zuur gelegd(samen met andere groenten) ik dacht als dat kan.......(met al wat ik binnenspeel denk ik dat ik een gifwinkel in mijn lijf heb )

ik heb knoerten van meloenperen,maar nog steeds niks rijp hoor
donderdag 30 september 2010 - 19:50
cetinel

Cetinel

meloenperen genoeg......
stuk of 40 per plant(heb er drie)
[afbeelding verwijderd niet-https]

het zijn ook redelijk dikke allemaal(behalve de kleintjes )
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 10 oktober 2010 - 17:24
cetinel

Cetinel

de strepen komen op degenen die zon zien,degenen die echt tussen het gebladerte zitten zijn egaal van kleur.
ze moeten geel zien dan zijn ze rijp(en beetje zacht aanvoelen)

het zijn inderdaad geen kleintjes en het zijn allemaal anderen,van een andere plant of plaats...
zondag 10 oktober 2010 - 18:09
cetinel

Cetinel

vorig jaar waren de mijnen ook gewoon grootte van een gewone appel hoor...
ik heb ze dit jaar tomatenmest gegeven(nachtschadige he)mischien dat het daaraan ligt?
maandag 11 oktober 2010 - 17:48
an

An

Ik heb er 1 op de fruit schaal liggen was afgevallen maar blijft groen, en zie hier mijn 2 grote meloenen in mijn struik die in eens in volle bloei staat terwijl we in de herfst zitten hoe kan dat zo laat nog.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
IK HEB DUS IN TOTAAL MAAR 3 MELOENEN ER AAN GEHAD.
groetjes an
dinsdag 12 oktober 2010 - 11:42
annemiek123

Annemiek123

ha de mijne gaat ook weer bloemen geven, ik heb ze eruit gehaald. Er hangen 4 mooie vruchten in die al mooi paars worden, alleen nog kei hard...dus nog even wachten...
dinsdag 12 oktober 2010 - 20:34
danny2

Danny2

Niet de dikste, wel de eerste die er moet aangeloven

Fruit

maandag 18 oktober 2010 - 18:53
piet1

Piet1

Danny, dat ziet er een behoorlijk exemplaar uit. Ik heb slechts eentje kunnen plukken. Maar gaat die binnen nu verder rijpen? Op de vensterbank of in het donker leggen?

Groeten
Piet
maandag 18 oktober 2010 - 20:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb mijn eerste ook op en maak er smoothy van, Zie mijn blog: http://www.jovandreumel.info

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 23 oktober 2010 - 16:52
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Waarmee kan je de smaak van een pepino vergelijken?

Is er iemand in de regio Antwerpen die nog een stekje over heeft?

Thx
zaterdag 23 oktober 2010 - 22:26
cetinel

Cetinel

heeft wel wat van een meloen ,de smaak heet dus niet voor niets meloenpeer
overigens vind ik de kleinere toch lekkerder smaken.
ik heb hier vandaag een aangesneden van iets meer dan 500 gram,maar die was minder lekker dan degenen van rond de 100 gram die ik eerder plukte.
stekjes kunnen ook per post verzonden worden hoor,ik doe dat zo tekjes invochtig keukenrol wikkelen,dan een klein een klein boterhamzakje erover en dan weer in een velletje keukenrol pakken en daarna in een envelop.
bij ontvangst ofwel paar dagen in water zetten ofwel gelijk oppotten,gaat heel vlot dat stekken.
als je er wilt stuur je maar een pb met je adres.
groetjes!
zaterdag 23 oktober 2010 - 22:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Smaken verschillen. De een vindt ze lekker en de ander houdt er niet zo van. Zelf maak er smoothies van. Een paar aardbeien uit de diepvries erbij. Mixen en klaar is het lekkere drankje.
zaterdag 23 oktober 2010 - 23:00
Borsalino

Borsalino

Vanwaar ben je Jakke?
Ben van Deurne, en heb Meloenpeer voorlopig nog staan in de serre.
zondag 24 oktober 2010 - 09:11
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Ben van Burcht.
zondag 24 oktober 2010 - 12:05
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Zet je ze best in een serre of mag een zonnige plaats buiten ook? Of speelt het geen rol?
zondag 24 oktober 2010 - 12:10
annemiek123

Annemiek123

Er hangen nu nog steeds die 4 paarse meloenperen aan, maar nu wordt het buiten toch wel koud....kunnen ze geplukt en binnen afrijpen? of laten hangen buiten??
zondag 24 oktober 2010 - 12:12
danny2

Danny2

Is voorlopig geen nachtvorst meer voorspelt, dus de mijne blijven noch wat narijpen buiten. Heb een 10tal rijpe geplukt voor confituur en comsuptie, hoe geler(oranje) hoe sappiger en smakelijker.
Anderzijds rijpen ze nog we na, kan wel tot maart eer ze allemaal goed zijn, deze hebben dan toch niet de volle smaak van de zongerijpte vruchten.

groetjes danny
zondag 24 oktober 2010 - 14:00
danny2

Danny2

Vogende zondag is er een exoten ruilbeurs in Putte (Cana-Banana) Ik zal alvast enkele stekjes meebrengen.

groetjes danny
zondag 24 oktober 2010 - 14:03
Borsalino

Borsalino

Jakka, je kan er komen ophalen te Deurne als je stekjes wilt
zondag 24 oktober 2010 - 15:47
annemiek123

Annemiek123

de mijne worden niet geler maar paarser....
zondag 24 oktober 2010 - 18:40
marc

Marc

Ik geef het op. Na 2 jaar heb ik onvoldoende vruchten gehad en ze worden niet eens rijp. Ook dit jaar zijn ze weer bevrozen. En in serre of veranda heb ik geen plaats meer. Het was leuk geprobeerd te hebben maar helaas. Je kan niet alles hebben he.
ALs siervrucht kan het tellen. Vorig jaar had ik er eentje, mooi geel met paarse stepen. Echt symetrischer komt in de natuur niet voor. Helaas die plant is stuk gegaan. Nu ben ik geen enkele paarse streep meer. Allemaal egaal geel.
donderdag 28 oktober 2010 - 20:18
Limoncello

Limoncello

als er nog iemand stekjes kan missen, ik ben geïnteresseerd
woensdag 10 november 2010 - 22:02
spicegirl

Spicegirl

hallo!

Door al dat lezen over meloenpeer ben ik ook nieuwsgierig geworden. Dus hier ook een vraag voor stekjes

ALs tegen aanbod heb ik zaden van rode puntpaprika of oranje snackpakrika in de aanbieding.

donderdag 11 november 2010 - 21:00
Borsalino

Borsalino

In mijn serre staat nog een meloenpeer.
Heb door teveel werk al ruim een week er niet naar om gekeken, weet niet hoe die eraan toe is.
Morgen zaterdag weet ik meer en moest hij nog prima zijn, stekjes af te halen te Antwerpen-Deurne.
vrijdag 12 november 2010 - 06:48
danny2

Danny2

De mijne staan nog steeds buiten, heb ze twee nachten afgedekt, de rijpe zijn er tussenuit gehaald.
Heb natuurlijk al een aantal gewortelde stekjes staan voor volgend jaar, mag je er wel een paar van hebben.
Ook heb ik in een andere topic een zadenlijstje staan met hier ook pepino zaadjes aangeboden, dus kan je altijd mailtje sturen.

groetjes danny
vrijdag 12 november 2010 - 19:46
spicegirl

Spicegirl

Danny, bedankt voor je aanbod! Ik wil er graag gebruik van maken. Ik stuur je een pb
zaterdag 13 november 2010 - 20:25
Limoncello

Limoncello

Heb de stekjes vandaag gekregen Cetinel, waarvoor 1000x dank. Ik hoop dat het lukt om ze te laten wortelen.
dinsdag 16 november 2010 - 19:24
spicegirl

Spicegirl

Danny,

Had je m'n pb ontvangen?
zaterdag 20 november 2010 - 21:11
FransNL

FransNL

Ik heb vandaag de meloenperen van mijn twee struiken die in de vollegrond staan gehaald . Het valt me tegen dat ik maar zo weinig echt rijpe vruchten van de struiken af heb kunnen halen . Dat waren er tot vandaag maar een stuk of tien ongeveer. Wat je hier ziet zijn overwegend geheel groene onrijpe vruchten en enkele die aan het kleuren zijn maar nog niet rijp.

Ik blijf het vreemd vinden dat bevruchting pas zo laat in het seizoen plaats vindt. Ze hebben lange tijd volop gebloeid maar bevruchting bleef uit. Ook is het vreemd dat de plant die ik vertroetelde en volgens mij de beste kansen had het juist helemaal liet afweten. Geplant in een grote pot van 40x40x40 cm met goede potgrond , plaatsje in de zon , voldoende water en af en toe wat extra mest met als resultaat ... twee armzalige meloenpeertjes en heel aan het eind nog wat nutteloze pas bevruchte meloenpeertjes .

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 november 2010 - 18:58
danny2

Danny2

Voor mij ook het slechtste jaar sinds 1986, heb van mijn 6 planten nog maar 15 rijpe vruchten geoogst en nog een dertigtal groene.
Het te warme weer heeft tot augustus de vruchtzetting tegengehouden, en dan zijn er te weinig mooie dagen geweest om die gevormde vruchten te laten rijpen.
Hopelijk volgend jaar terug normaal.

groetjes danny
zondag 21 november 2010 - 20:14
cetinel

Cetinel

ik heb de mijne daarnet ook allemaal afgehaald,zit nu dus met een berg meloenperen waarvan maar een fractie rijp is...ik hoop dat de rest binnen verderrijpt,de kleinere echt harde groene ga ik opleggen in azijn(eerder al mee ge-experimenteerd en goedgekeurd)
heeft iemand ervaring met confituur van meloenperen?dacht van eventueel een deel zo te verwerken??
maandag 22 november 2010 - 13:29
Limoncello

Limoncello

Heeft iemand de meloenpeer in de serre gekweekt dit jaar? Het zou toch meer opbrengen of niet? De smaak zou toch iets zoeter moeten zijn.
maandag 22 november 2010 - 13:33
cetinel

Cetinel

ik heb geen serre dus alles buitenkweek,geen idee of ze in de serre zoeter zijn...
maandag 22 november 2010 - 14:06
cetinel

Cetinel

ik heb vandaag alles afgehaald,de zwaarste weegt iets meer dan 800 gram....
der zitten dus serieuze kastaars tussen
alleen is het merendeel dus nog niet rijp

Fruit

maandag 22 november 2010 - 16:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Die bij mij niet rijp waren heb ik bij mijn school waar ik gewerkt heb afgegeven om ze te gebruiken hij de lessen bloemschikken. Ze wilden ze daar graag hebben. Mennkende de vruchten daar niet.
maandag 22 november 2010 - 16:54
Limoncello

Limoncello

Jawatte, zoveel oogst Cetinel! Ja het zien er wel serieuze kastaars uit ze, amai
maandag 22 november 2010 - 17:54
JovanDreumel

JovanDreumel

Kastaars? Is dat soms Belgisch?
maandag 22 november 2010 - 18:22
danny2

Danny2

Wij maken er al jaren confituur van, doch alleen van de rijpe vruchten.Veertien dagen terug nog pepino met boomaarbei, volgende week waarschijnlijk gemengd met kiwi, want deze zijn ook rijp.
De onrijpe vruchten leg ik altijd in bakjes op een krant, niet gestapeld want dan rotten ze snel, dan worden ze geleidelijk rijp.

groetjes danny
maandag 22 november 2010 - 18:29
cetinel

Cetinel

kastaar is inderdaad vlaams......
@ danny: dan ga ik het ook zo doen,op een paar lagen krantenpapier in een krat.
moet dat best een frisse plek zijn of liever beetje warmer?
als er wat meer rijp zijn maak ik dan confituur,doen jullie dat op de gewone manier: fifty-fifty dus? (suiker fruit-gehalte)
maandag 22 november 2010 - 21:23
Hilde1741

Hilde1741

Vraagje over stekjes meloenpeer....

Ik kreeg van een wilde weldoener stekjes via de post (), een paar maanden geleden. Ik heb deze in water gezet zodat ze konden wortelen, wat ook vlot gebeurde bij drie stekjes. Nadien in potgrond geplaatst aan een raam, en tot voor kort ging het goed. Nu echter zien ze er toch wat bleek uit, ook al krijgen ze genoeg water en licht. Kan ik ze met een meststof nog nieuw leven inblazen (nu ja, gieten)?
dinsdag 30 november 2010 - 09:07
Limoncello

Limoncello

Op de 5 stekjes dat ik gekregen heb (ook van de wilde weldoener ) zijn er al 3 aan het wortelen in een glas met water.
Ik ga ze begin volgende week in potgrond doen en ergens binnen laten uit de toch maar niet aan het raam.
dinsdag 30 november 2010 - 13:37
danny2

Danny2

Nu ga ik het voor de laatste maal melden dat stekjes op water geven WATERWORTELS deze sterven bij overpotten af in de potgrond en je plantje moet opnieuw beginnen wortels maken, in de zomer lukt dat meestal wel maar in de winter als er weinig licht en zon is duurt dit extra lang.
Wil je toch persé in een potje water bewortelen moet je zodra er van die kleine witte worteltjes van 2 à 3 mm zijn verpotten , dan hebben je plantjes zelfs wat voorsprong en groeien ze gewoon verder.

groetjes danny
dinsdag 30 november 2010 - 18:50
Limoncello

Limoncello

Ok, goeie tip. Ik zal ze morgen verpotten dan.
dinsdag 30 november 2010 - 23:00
Hilde1741

Hilde1741

Dat is exact hoe ik het heb gedaan Danny... IN de zomer, in water tot er kleine witte worteltjes te zien waren en dan dus in potgrond...het is pas nu dat ze toch wel wat van hun kleur en levendigheid verliezen...DAAR vraag ik raad over...
dinsdag 30 november 2010 - 23:37
JovanDreumel

JovanDreumel

En Danny bedoelt dus te zeggen, dat je ze beter direct in de grond kunt laten wortelen. Zelf stek ik ook altijd meteen in potgrond en heb dit soort problemen niet.
woensdag 1 december 2010 - 15:08
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Heb een paar (misschien meer als een paar) weken geleden stekken van meloenperen in de grond gestoken en ze doen het goed. Alleen beginnen nu de onderste bladjes te verdrogen en af te vallen. De bovenste blaadjes hebben bruine puntjes. Wat is er fout? Teveel water? Te weinig? Misschien wat bijmesten? Wat zou ik dan best geven?

Thx
donderdag 20 januari 2011 - 08:46
Limoncello

Limoncello

Ja ik heb hetzelfde voor
donderdag 20 januari 2011 - 11:54
danny2

Danny2

Dat de onderste blaadjes vallen is echt geen probleen en die bruine puntjes is waarschijnlijk het gevolg van teveel voeding.
Stekken doe je in zaai en stekgrond of in cocopeat, in deze grond zit nauwelijks meststof om de eenvoudige reden dat de meststof de aanzet van wortelvorming doet verbranden. Zodra je stekjes goed geworteld zijn plant je over in een potgrond, hierin zit al meststof, pas na vier tot zes weken geef je matig meststof, en steeds meer naargelang je plantjes groeien.
Het is momenteel nog winter en te weinig zon om veel eten te geven dus geleidelijk meer naargelang de dagen lengen.

groetjes danny
donderdag 20 januari 2011 - 17:25
an

An

ik heb mijn stekjes in de vuilnis bak gegooit, ik had ze in water gezet ze waren goed gewortelt maar ik had even geen tijd omze in de volle grond te zetten,
de blaadjes vielen eraf hield alleen een steeltje over ik dacht dat is niet goed ze zijn dood en toen heb ik ze weg gegooit,
al ik ze weer wil hebben zalik dus moeten zaaien.
gr an
vrijdag 21 januari 2011 - 09:08
Limoncello

Limoncello

Van de 5 stekjes dat ik van Cetinel heb gekregen heb ik er 4 overgehouden. Ze waren flink geworteld in water (wat achteraf niet zo slim was van mij) maar heb ze op een goed moment in stekgrond gezet. Ze zijn groen van blad en de steel ook.
Maar ik vind ze een beetje flets van gedaante. Misschien door de temperatuur of te weinig zon.
Van water geef ik juist genoeg om ze niet te verzuipen. Dus grond is 50% nat aan de oppervlakte en 50% droog.
Ze staan achter een raam op het zuiden achter een wit rolgordijn dat direct zonlicht afbreekt.
vrijdag 21 januari 2011 - 11:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon