menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perzik Krulziekte

Ga naar meest recente reactie

Anqelus

Anqelus

Hallo,

We hebben in onze tuin vorig jaar een perzik boompje gezet, maar nu blijkt die wat ziek te zijn ...
Eerst dacht ik dat dat zo rare blaren had omdat bij een vriend van ons die er net zo uit zagen, maar nu ben ik toch maar wat gaan zoeken op het internet en blijkt dat die krulziekte heeft ... op alle blaren van het boompje ...
Er hingen ook heel veel bloemen aan en het lijkt er op dat er veel vruchten zullen aankomen ook ...

Ik heb gelezen ook dat je wel kan inspuiten hiertegen maar dat het nu te laat zou zijn ...

Iemand wat advies? Het is me niet belangrijk om vruchten te hebben, ik zou liever een gezond boompje hebben eigenlijk, die vruchten kan ik volgend jaar ook nog eten he ...

Mvg
maandag 10 mei 2010 - 19:54
u857287

U857287

dag Angelus

Onze perzikboom staan nu voor het 3de jaar in de tuin en ieder jaar heeft hij reeds de krulziekte gehad, dit jaar hem heel dikwijjls bespoten met een middel, ik denk dat het "Sulfon" is, de pot is al leeg, desondanks heeft hij niet gebloeid en ondertussen zijn de bladeren opnieuw gekruld.

We hadden hem nochtans op tijd bespoten, reeds voor de knoppen erin kwamen, dus eigenlijk weet ik ook geen raad meer, alleen ik hou het nog een jaar vol en dan vliegt hij de mesthoop op, hij is nog te duur aan het sproeimiddel

succes ermee

lieve
maandag 10 mei 2010 - 20:11
an

An

Hoi Lieve hier het zelfde probleem ook krulziekte geen bloesem geen vruchten dus
als niemand een oplossing heeft of mij goede hoop geeft gaat ie bij mij de kliko in
mijne is ook 3 jaar oud
gr an
maandag 10 mei 2010 - 20:42
guy_fruit

Guy_fruit

In februari-maart, bij het uitlopen van de knoppen driemaal spuiten met een schimmelwerend product op basis van koper of van thiram. Dit geeft een een goed resultaat!

Witvlezige rassen zijn minder vatbaar, dus probeer die te planten indien je nog een perzikboom zou planten.
Op sommige plaatsen zijn de meeste bloemen bevroren dus zijn er ook geen of weinig vruchten. De rassen 'Reine de Vergers' en 'Revita' hebben hier toch nog redelijk wat vruchtjes, dus er is verschil in vatbaarheid voor de vorst.

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/05/bladkrulziekte-op-perzik-en.html
maandag 10 mei 2010 - 20:49
baseLine

BaseLine

Hallo

Ik heb goede resultaten met het produkt bordeause pap van Gardiflor
tegen de krul ziekte

dinsdag 11 mei 2010 - 23:16
annemiek123

Annemiek123

Ik heb een Peregrine witvlezige perzik, nu het 2e jaar, had veel bloesem en bijna elke bloem is een vruchtje nu geworden. Ik weet niet of die nog af gaan vallen natuurlijk. Ik heb regelmatig met Vital gespoten en pluk dagelijks de aangetaste bladeren met krulziekte weg, tot nu toe ziet het er prima uit, er zit nog genoeg gezond blad aan de boom, hoop dat dat zo blijft. Ik weet niet of dat zo is, maar als je dagelijks ziek blad wegplukt, ga je dan ook verdere besmetting tegen?

gr Annemiek
woensdag 12 mei 2010 - 19:45
baseLine

BaseLine

Ik denk het niet daar de ziekte verwekker een schimmel is en heel de knop aantast
woensdag 12 mei 2010 - 21:27
anoukdm

Anoukdm

ja brodeause pap helpt maar wel op tijd spuiten..ik benhelaas te laat en ze hebben krulziekte...
maandag 17 mei 2010 - 13:41
connydewael

Connydewael

Vier jaar geleden hebben we ook een perzik in onze tuin geplant. Een perkel.Het is een inlands ras oud ras heeft men mij gezegd?
Eigenlijk was het al een oudere boom toen we hem "adopteerden". Hij behoorde toe aan een vriendin die er de vruchten van meebracht naar het werk. Wat waren ze lekker en zoet!!! Ze zijn wel wat kleiner dan de perzikken die je 's zomers kan kopen op de markt of bij de groentenhandel. En hun pit is groot ten opzichte van het volume vruchtvlees. Het vruchtvlees is wit.
Mijn vriendin wou die boom wegdoen zei ze. Dit vond ik zo jammer, om een boom die zo'n lekker fruit levert ,weg te doen. Ik zou ze wel overnemen.
Op een dag in de herfst spraken we af. Ik reed met mijn monovolumewagen, geladen met schoppen, takkenschaar en takkenzaag om hem te gaan halen. Wij 2 vrouwen alleen hebben hem uitgegraven, nadat ik hem eerst duchtig gesnoeidt had. Dat was nogal eens een karwei! Je had dat gat in de grond moeten zien toen hij weg was!!! Gelukkig paste hij in mijn auto (zonder zetels).
Die zelfde dag kreeg hij een mooie plaats in onze tuin. Aanvankelijk zag hij er wat raar uit met zijn 4 stompen. Maar al gauw kwamen er kleine takjes aan.
De lente daarop heeft hij flink wat takken gegroeidt. De 2de lente stond hij vol bloesems! Maar een stevige storm heeft ze allemaal vernietigd.Weer geen vruchten! Het 3de jaar (vorig jaar) stond hij terug vol bloesems, en er kwamen vruchten! In de loop van de maand juni is zeker de helft hiervan afgewaaidt tijdens verschillende stormen. Maar er bleef nog genoeg vrucht over om ons vanaf eind augustus te voorzien van de heerlijkste vruchten! Ik heb de helft van de straat en enkele vrienden/familieleden van mijn fruit laten meegenieten, want we konden die hoeveelheid gewoon niet alleen aan! Elke dag perzikken eten bevordert de darmpassage! Ik maakte haast elke dag fruitsla met veel "levende verse"perzik erbij toen de kinderen in september van school kwamen. Iedereen die bij ons over de vloer kwam ging terug naar huis met wat perzikken.
Tot daar het positieve van onze perkel.
Wat mijn vriendin toen vergeten was om te vertellen, was dat de boom een ziekte had, maar haar vader had hem toen bespoten, en 't was weg. Ze wisten wel niet wat voor ziekte!
Vorig jaar in de lente zagen we dat alle bladeren plots opkrulden, opzwollen, verkleurden en nadien massaal afvielen.
De vruchten waren toen piepklein, maar zij bleven hangen en groeiden verder. Na veel opzoekingswerk vonden we dat onze boom de perzikkrulziekte heeft. Dit is een schimmel die overwinterd in de knoppen, en bij het zwellen van de knoppen in het vroege voorjaar worden de ontluikende bladeren geïnfecteerd. Dan volgen de symptomen die ik eerder beschreef. We hebben toen de boom behandeld met een product van bij Aveve (Hermosan 80 WG), en in juni/juli groeiden er terug blaadjes aan de kale takken. De vruchten bleven in orde. Nadat alle fruit uit de boom was hebben we hem nogmaals een behandeling gegeven.
Dit voorjaar hebben we hem preventief behandeld voor dat de knoppen zwelden, en voorlopig ziet alles er goed uit.
woensdag 19 mei 2010 - 17:39
connydewael

Connydewael

Zoals Guy Fruit zei : een product met thiram gebruiken. Hermosan 80WG van bij Aveve bevat 80% thiram.
Ik betaalde voor een doos van 350 gr. 13,45 euro vorig jaar. Het is een poeder voor 150 liter water. Dus je kunt er lang mee doen.
woensdag 19 mei 2010 - 17:55
an

An

ik dacht dat ik het in huis had
http://www.tuinkrant.com/plantengids/fruit/11124.ht
maar dat is voor spint op tuin en fruitbomen
dit is de perzik die ik heb een amsden
maar ik heb nog nooit een bloesem gezien laat staan een perzik
grtjs an
woensdag 19 mei 2010 - 20:50
connydewael

Connydewael

Dag An,

Op de verpakking van Hermosan 80 WG staat: "fungicide tegen krulziekte,grauwe schimmel,vruchtrot,schurft,...op fruitbomen, groenten en siergewassen".
Als mijn man dit spuit dan draagt hij een mondmasker (dit goedje ruikt enorm naar marsepein, en pakt op de adem) want het zal wel niet gezond zijn bij inademing. Nadien neemt hij een douche, en de gedragen kleding gaat onmiddellijk in de was.
Als er veel wind is dan kun je beter ook niet spuiten. Want dan spuit je meer naast de boom dan er op! Dit is dus zinloos hé. Het is dus écht wachten op een dag zonder wind. En in het voorjaar kan dat bij ons aan zee wel eens lang duren! Echt frustrerend! Je ligt als een kat op de loer op een windarme dag!

Zonder bloesem geen perzik. Misschien is je boompje nog te jong. Of de krulziekte kan de reden zijn dat er geen bloesems zijn gekomen. Geef hem nog een kans.
Behandel dat boompje nu maar. Misschien nog eens herhalen in het najaar. En zéker volgend voorjaar op tijd preventief behandelen! En dan je boompje regelmatig controleren.

Groetjes, Conny

[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit zijn mijn perzikbloesems vorig jaar. Mooi hé?!
donderdag 20 mei 2010 - 09:36
an

An

Hoi Conny wat een schitterende foto ik heb hem op geslagen vindt hem zo mooi voorals als achtergrondt.
maar misschien is mijn boompje te jong heb hem 3 jaar geleden gekocht.
heb al wat blaadjes er af getrokken een stuk of tien
hier mijn twee foto's een van dichter bij een van verder het hele boompje dus
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is van dicht bij .
en de volgende van veraf
[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ziet mijn perzik boompje er uit en het is een perzik amsden
zie ook link die ik eerder in mijn vorige bericht heb gezet
gr an
donderdag 20 mei 2010 - 10:38
an

An

heb hem nu in pot staan ,maar kan ,of is het beter in volle grondt,
zo ja ,wordt dit een lange boom want daarom had ik hem in pot om hem klein te houden .
en kan ik hem in de volle grondt ook klein houden zo bij de 2, meterdoor aftoppen of zo iets en als dat beter is kan ik hem dan vandaag er nog in zetten
want hij mag niet langer worden dan die 2 meter en ook niet flink uitdijen in de breete of stam dat je zo'n kossale boom krijgt want dan kan ik hem niet plaatsen in de volle grond hij mag maar iets groter worden in de lengte en breedte
bv 2 meter hoog en 1 meter breed
wie heeft er een antwoordt ik hoop guy.
want dan zet ik hem vandaag nog over want dan kan ik mijn zaailingen er onder plaatsen zoals paprika
donderdag 20 mei 2010 - 10:44
annemiek123

Annemiek123

je boompje is ook wel wat uit evenwicht, kun je niet het hele linkse stuk op de foto weghalen, de rest ziet er beter uit ook.
donderdag 20 mei 2010 - 10:46
annemiek123

Annemiek123

Het wordt binnenkort tijd om te gaan spuiten tegen de krulziekte.
In nederland hebben ze hier geen producten voor in de tuincentra, dus ga volgende week even de grens over naar de Aveve in Lommel ofzo.
Welke is het beste product hiervoor?
aveve heeft:
-cuprex 50%
-foram 80
-naturen bordeause pap
-thermosan 80

Onder aan mijn appelboom zit ook wat raars, en dat wilde ik daar ook mee behandelen.

groet Annemiek
zaterdag 22 januari 2011 - 15:22
guy_fruit

Guy_fruit

Annemiek,
Alle vernoemde producten zijn bruikbaar, maar het beste resultaat zal zijn met Cuprex en Bordeause pap. Deze twee producten zijn op basis van koper.

Nuttige link ivm de krulziekte op perzik- en nectarinebomen:
http://fruitabc.blogspot.com/2010/02/krulziekte-infectie-op-perzik-en.html

Mvg,
Guy
zaterdag 22 januari 2011 - 16:53
annemiek123

Annemiek123

waar haal jij die foram? ik kan in nederland niks vinden in tuincentra
zaterdag 22 januari 2011 - 17:23
amied

Amied

Ik gebruik finesse voor mijn perzik en de nectarine ieder jaar eind februari en nog een keer half maart ik heb nooit last van krulziekte die kun je kopen bij ieder tuincenta het is van bayer
zondag 23 januari 2011 - 14:28
cetinel

Cetinel

is een abrikoos ook vatbaar voor krulziekte??
zondag 23 januari 2011 - 14:47
guy_fruit

Guy_fruit

Neen, abrikozen zijn niet vatbaar.

Vatbare fruitsoorten: perzik-, nectarine- en amandelbomen.
zondag 23 januari 2011 - 16:21
guy_fruit

Guy_fruit

Gevoelige rassen worden nu geïnfecteerd door die gevreesde schimmel. De knoppen beginnen te zwellen...

Het is nu de beste periode om eventueel te behandelen tegen de krulziekteschimmel.
Enkel nu wachten op een windarme en droge dag...

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/02/infectie-van-krulziekte-op-perzik-nu.html

Guy
zondag 6 februari 2011 - 10:22
cetinel

Cetinel

ja ik wou een dezer dagen spuiten,maar het waait hier als gek....(wel zalig om buiten te lopen)
zondag 6 februari 2011 - 11:51
annemiek123

Annemiek123

Ik heb inmiddels gespoten, afgelopen donderdag was het hier een prachtige tuindag, heel de tuin in orde gemaakt toen.
Is het nodig om het nogmaals te herhalen? of is 1x genoeg, ik heb gespoten met foram80, deze was het best verkrijgbaar.
zondag 6 februari 2011 - 12:28
guy_fruit

Guy_fruit

Indien mogelijk nog tweemaal herhalen, met een tussenpauze van ca 3 (4) dagen.
Indien het opnieuw kouder zou worden, dan moet er meer tijd tussen zijn.

Nota:
Foram is op basis van thiram (TMTD).

Guy
zondag 6 februari 2011 - 15:42
Limoncello

Limoncello

Na deze post helemaal gelezen te hebben over jullie perikelen duim ik alvast voor mijn 2 nieuwe aanwinsten dat het goed zal komen.
Deze zijn:
Perzik Sanguine De Savoie en perzik Champion.
maandag 7 februari 2011 - 10:54
cetinel

Cetinel

vandaag gespoten met cuprex...nectarne vergeten sebiet die ook efkes.
week later herhalen??
maandag 7 februari 2011 - 14:45
annemiek123

Annemiek123

ja paar dagen ertussen, als het niet te koud is.
Heb vandaag mn 2e behandeling gedaan, wat een heerlijk weer vandaag!
Knoppen zitten mooi verdeeld, hoop dat ik weer zulke lekkere perzikken krijg als afgelopen jaar, ze waren erg klein, maar zooo lekker! Boompje ziet er prima uit.
maandag 7 februari 2011 - 16:31
cetinel

Cetinel

hier nog kaal hoor,je ziet wel dat de knoppen dikken...
maandag 7 februari 2011 - 17:13
FransNL

FransNL

Ik had mijn bomen vorig jaar bij het vallen van de bladeren al een keer of twee tegen de krulziekte gespoten en vandaag nog een keer . Ik gebruik daar bouillie bordelaise voor en voor een bespuiting was het ideaal weer . Bijna windstil en vrij warm. De knoppen beginnen al aardig te dikken en wat dat betreft was het nu ook de hoogste tijd voor een laatste bespuiting want bouillie bordelaise mag je niet meer gebruiken als de knoppen open gaan.
dinsdag 8 februari 2011 - 20:10
rietruisse12

Rietruisse12

Perziken komen gekleurd van de boom maar nog niet rijp, en krijgen allemaal rot aan de neus. Wat is dit?
zondag 5 juli 2020 - 11:48
satomi

Satomi

Neusrot. Heeft meestal te maken met een gebrek aan calcium( =kalk). Ook vruchtboomkanker en een overshot aan Kailua kan neusrot als gevolg hebben.
zondag 12 juli 2020 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon