menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sierappeltjes

Ga naar meest recente reactie

Nootje77

Nootje77

Zou dit het plantje van wat later een sierappeltjesboompje/struik moet worden ?
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 maart 2010 - 18:49
Maxession

Maxession

Denk het niet, lijkt meer van een pompoenpit ofzo te komen...
Nuja, ook altijd leuk hé, nu moet je wel wachten tot je exact weet wat het is.
vrijdag 26 maart 2010 - 18:57
Chef

Chef

Dit lijkt op een courgette of een pompoen.
vrijdag 26 maart 2010 - 20:10
Nootje77

Nootje77

He ? Pompoen? dan heb ik vast een geheel verkeerd pitje uit één van de zakjes van de zaadcaroussel genomen OF is er een fout in de lijst!
vrijdag 26 maart 2010 - 20:24
Nootje77

Nootje77

Ik weet alleen dat ik een zaadje uit de Caroussel haalde in de overtuiging dat het om een geel-groen sierappeltje ging en dat ik dat heb geplant met de bedoeling er echt een mooi boompje van te krijgen en ooit in onze eigen tuin te planten. Ik ben natuurlijk wel benieuwd wat voor vrucht hieraan gaat komen, maar tegelijkertijd vind ik het zo jammer dat ik geen sierappeltjes ga verkrijgen , een boompje om ooit in eigen tuin te gaan zetten wanneer ik met mijn vriend een eigen huis koop.
vrijdag 26 maart 2010 - 21:32
Maxession

Maxession

Welke carrousel was dit dan soms?

En je kunt ook andere boompjes zaaien hé, bvb met pitten van fruit (appelsien, appel enzo), maar je moet dan wel weten dat deze hier dan gevoelig zijn tegen ziektes en andere.
Daarom dat je beter een boompje op een onderstam kunt kopen als het echt voor je tuin is later.

Nu kun je echter wel experimenteren hé, ik heb de volgende kleine boompjes;
- mandarijn uit zaad
- mirabelle uit zaad
- olijf (van 1 jarige jongling uit onze tuin in frankrijk)
- beuk; door stratificeren/laagstapelen tijdens de wintermaanden, wortel is er, moet alleen nog boven de grond komen nu...
- kriek (gekocht in de Makro)
- stekken van kerselaar(?), mirabelle, ...?

zaterdag 27 maart 2010 - 13:13
printemps

Printemps

Deze Carrousel

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=2&tid=31123

Nummer 54 en 55 is inderdaad misleidend

Ik denk ook dat ze er Kallabassen mee bedoelen, dus niet eetbare pompoen

mvg
zaterdag 27 maart 2010 - 13:18
Nootje77

Nootje77

Ik denk dat daarmee het mysterie opgelost is
Wel jammer, maar bon We kunnen ermee leven
zaterdag 27 maart 2010 - 14:10
Nootje77

Nootje77

Het plantje doet het erg goed, groeit als kool en begint nu precies al aan de vorming van zijn vruchten. Heel leuk om te zien en ik kan zeker hier en daar iemand plezier doen met sierfruit ! Zal ook heel mooi staan in een glazen schaal op het aanrecht in de keuken.
zondag 25 april 2010 - 00:26
Thanja

Thanja

Ik heb de zaden al uit de carrousel gehaald: Ik zag aan de zaden dat het geen appelzaden waren. Het zijn waarschijnlijk sierkomkommertjes.

zondag 25 april 2010 - 17:21
cetinel

Cetinel

in belgie geven ze vaak aan sierpompoentjes de naam,sierfruit of sierappels...wel misleidend natuurlijkj.
maandag 26 april 2010 - 10:07
coolroom99

Coolroom99

wat voor lijst hebben jullie het over
maandag 26 april 2010 - 18:30
Nootje77

Nootje77

Sierfruit wodt inderdaad in België gezegd, en dan kan dat gaan over van die sierpompoentjes, siercourgettes enz, maar sierappeltjes, daar bedoelen we dan toch wel meestal effectief de appeltjes mee.
dinsdag 27 april 2010 - 08:49
cetinel

Cetinel

heb het op mijn vorige woonplaats toch verschillende keren tegengekomen(sint gillis waas)mensen die dan pompoentjes te koop zetten voor de deur en een bordje erbij ierappels te koop....zal mischien iets typisch sint gillisigs(?) zijn....
dinsdag 27 april 2010 - 08:56
greener

Greener

Klop Klop,

ik heb ook wat van die sierappeltjes zaad uit de lijst geplukt maar dat zijn toch wel deglijk appel zaden hoor.
Heb je geen zaad gehusseld en wat van mijn toevoegingen gezaaid?

Sebas
zaterdag 1 mei 2010 - 00:50
Nootje77

Nootje77

Dit is het plantje NU
zaterdag 1 mei 2010 - 12:09
Nootje77

Nootje77

[url=http://img215.imageshack.us/i/sierfruitcloseup.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
zaterdag 1 mei 2010 - 12:13
greener

Greener

Die gaat SUPER en komt mij bekend voor...
Ik weet zeker dat je wat verkeerd gedaan hebt met je zaaisels

Sebas
zaterdag 1 mei 2010 - 21:47
cetinel

Cetinel

pompoen!
zondag 2 mei 2010 - 12:21
Nootje77

Nootje77

En Sebas, wat heb ik dan juist gezaaid ? De bloem staat nu trouwens echt helemaal open, erg mooi !

Als jij weet wat het is kan je me dan ook meedelen in wat voor grootte pot ik hem moet uitplanten ?
zondag 2 mei 2010 - 13:04
printemps

Printemps

Vermoedelijk is het een sierpompoen (dus niet echt eetbaar)
Die ranken worden iets van 1 meter lang dus toch een redelijk grote pot
Als het een eetbare pompoen zou zijn moet je andere acties ondernemen want die worden veel groter en vragen dan ok veel voeding en water

mvg
zondag 2 mei 2010 - 13:09
greener

Greener

Betreft een kruising van een pompoen met een kalebas als ik het goed heb, de vrucht zou wat groter moeten zijn om het goed te zien.
Was een spontane kruising die ik niet gepland had maar mij erg goed beviel.
Zeer lang houdbaar en zelfs te drogen als bijv. een fleskalebas.
Eetbare pompoen groter?
Met een goede verzorging worden zelfs de kleinste pompoenen en kalebassen meters en meters lang.
Ik ben nog steeds voorstander van volle grond.
Misschien op een verloren stukje in de volle grond planten en lekker ergens tegen aan laten groeien?
Zo niet, mega pot, maar daar zijn mijn ervaringen dan weer niet echt goed mee.
De meesten hier hebben groene vingers dus hoe dan ook, goed gaat het wel komen!

Sebas
zondag 2 mei 2010 - 22:46
coolroom99

Coolroom99

over wat voor lijst hebben jullie het???????
maandag 3 mei 2010 - 09:20
evadepeva

Evadepeva

Deze winter is een grote envelop met zaden verstuurd tussen verschillende forummers. De lijst is van alle zaden die erin zaten.
Als je de lijst ontving kon je er wat uithalen en er weer iets van jezelf instoppen (met naam enz erbij vermeld). De envelop ging dan weer met de post naar de eerste die op het forum reageerde. Dat was erg leuk, kan ik wel zeggen!!
Zo heb ik mijn groente (met de groentecarousel) en mijn sierplanten (met de lentekriebelscarousel)
flink kunnen uitbreiden!
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verteld.
maandag 3 mei 2010 - 10:46
coolroom99

Coolroom99

thanks
maandag 3 mei 2010 - 10:48
coolroom99
maandag 3 mei 2010 - 10:48
Nootje77

Nootje77

De plant zal het voorlopig moeten doen in een grote pot, want we kunnen pas in augustus gaan verhuizen naar ons huis met tuin, en dan nog is de tuin bijlange nog niet klaar om er al in te gaan zaaien of planten. Vrijwilligers om mijn moestuin te komen aanleggen terwijl ik op de ladder sta te schilderen ?
maandag 3 mei 2010 - 10:58
coolroom99
maandag 3 mei 2010 - 11:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon