menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aardbeiplant

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Ik heb aardbeienplanten gekocht, de fragaria ostara. Ze zitten in een geperforeerd plastic zakje, met instructies: planten in maart, april, oogsten in juni-juli.

Er zit zand in het zakje met een paar worteltjes en 2 kleine uitlopers met een groen blaadje.

Hoe lang zal het dan duren voor deze plantjes vruchten geven? Zal dat volgend jaar zijn?


Yvon
maandag 22 maart 2010 - 20:14
guy_fruit

Guy_fruit

Het is een doordragend aardbeienras dat meerdere keren per jaar bloemen geeft.
Zeker gedurende twee maanden alle bloemen verwijderen, anders komen ze niet goed in de groei en dan krijg je talrijke kleine vruchtjes.
Vruchten (mits goede verzorging) in augustus of september.

Guy
maandag 22 maart 2010 - 20:37
Maxession

Maxession

Voor die 3€ van bij de Lidl zeker? Wou er ook eentje gaan halen, maar geen tijd voor gehad, maar morgen dan misschien...?
maandag 22 maart 2010 - 20:52
Semie

Semie

Nee, voor 0,99 bij Aldi

Bij Lidl gaan vanaf donderdag fruitbomen (4,99) en fruitstruiken (2,99) in de verkoop.
maandag 22 maart 2010 - 22:26
annemiek123

Annemiek123

Ik heb ook de ostara aardbeien, ze doen het al 3 jaar prima bij mij. Elk jaar houd ik wat uitlopers over , om jonge planten van te krijgen. Bij mij doen ze het in de bakken overigens beter dan in de vaste grond.

Fruit

maandag 22 maart 2010 - 22:58
Chantalle

Chantalle

Ik heb ze deze morgen ook voor de eerste keer gekocht en nu staan ze op het terras in bloembakken. Benieuwd of het zal lukken !

[url=http://s840.photobucket.com/albums/zz325/catloveralbum/?action=view¤t=aarbei.jpg][afbeelding verwijderd niet-https]

Ik hoop dat mijn potten groot genoeg zullen zijn en dat ik niet te veel planten in één pot gestoken heb. Moet ik daar nu elke dag water aan geven ? Ik heb bloemaarde gebruikt van Aveve waar ook voeding in zit. Wat moet ik nog extra toevoegen aan de plantjes en moeten de bloemen die eraan zouden groeien nu weggenomen worden ?
donderdag 25 maart 2010 - 18:57
guy_fruit

Guy_fruit

Chantalle,
Om welk aardbeienras gaat het bij jou?
Indien het geen doordragers zijn, dan mag je de bloemen laten staan.

Het zijn al mooie, grote planten!
Elke dag water geven is nu nog niet nodig! Enkel water geven als de grond droog lijkt of als de planten verwelken.

Guy
donderdag 25 maart 2010 - 22:18
Chantalle

Chantalle

Ook die fragaria ostara.
vrijdag 26 maart 2010 - 12:53
DannyH

DannyH

Hallo,

Ik ben hier misschien wat te laat maar toch even proberen.

Zelf heb ik ook die ostara plantjes van bij Lidl.

Momenteel zijn er reeds enkele bloempjes te voorschijn gekomen, heb ik het goed gelezen en moet ik die bloempjes verwijderen?

Het werd mij af geraden deze nu reeds in volle grond te planten, wat zeggen de kenners hierover?

Ik ben een beginner en start voor het eerst met een groeten, fruit tuintje, u hoort dus nog van mij !

Alvast dank
donderdag 1 april 2010 - 16:36
nellievand13

Nellievand13

In mijn zakje van de Aldi, met het prachtige plaatje van de aardbeien van de fragaria ostara, zal slechts aarde, zonder plantje.......
donderdag 12 april 2018 - 10:41
Patrikc

Patrikc

Ik zou daarmee terug naar de winkel gaan, niet naar een forum...
donderdag 12 april 2018 - 10:59
babsieNancy

BabsieNancy

Wat is er Gaande met mijn aardbeien,mijn stiefmama heeft juist de zelfde ,zij plukt er 6 per week.ik 1 op 2 maanden en ze had de mooiste plant aan mij gegeven.Ik draag er zoveel zorg voor

Fruit

donderdag 11 oktober 2018 - 11:00
satomi

Satomi

Het lijkt er helaas op dat je plant last heeft van een bodemschimmel. In dat geval kan je beter de plant wegdoen en een nieuwe aanschaffen.
donderdag 11 oktober 2018 - 15:45
babsieNancy

BabsieNancy

Oh das zo erg ,maar ze blijft zo mooi groeien
donderdag 11 oktober 2018 - 16:12
satomi

Satomi

Geen rare vlekken op de blaadjes? Maak alsjeblieft eens een foto van de hele plant.
donderdag 11 oktober 2018 - 16:59
babsieNancy

BabsieNancy

Kan je hier iets mee doen Satomi?

Fruit

vrijdag 12 oktober 2018 - 11:33
babsieNancy
vrijdag 12 oktober 2018 - 11:34
babsieNancy
vrijdag 12 oktober 2018 - 11:36
babsieNancy

BabsieNancy

Ziet er niet goed uit zeker

Fruit

vrijdag 12 oktober 2018 - 11:39
babsieNancy

BabsieNancy

Dat is dezelfde aardbei als hierboven zo een verschil op 1 dag

Fruit

vrijdag 12 oktober 2018 - 11:46
babsieNancy

BabsieNancy

De blaadjes niet super he

Fruit

vrijdag 12 oktober 2018 - 11:47
satomi

Satomi

Zijn het roze bloemen? Dan zou het om een bosaardbei kunnen gaan. Heb je wel gewoon potgrond gebruikt? Want in gewone tuinaarde wordt dat niet zoveel. Verder kan het zijn dat de grond te droog of te nat is.

Ik zie in ieder geval geen tekenen van een schimmel dus dat is positief Die paar blaadjes met bruine randen van droogte zijn ook geen probleem.

Wat wel een probleem kan zijn zijn de slakken en andere fruitliefhebbende insecten. Die houden wel van een lekker aardbeien en zijn meestal sneller dan jij.
vrijdag 12 oktober 2018 - 12:24
babsieNancy

Tekst aangepast

BabsieNancy

Deze staan niet in mijn tuin,kheb die zo in pot gekregen ,het is de Pink Marathon.Zolang de zon schijnt staat die op mijn terras tafel en s avonds neem ik hem mee in de veranda .Af en toe gebruik ik de plantenspuit om de plant even te bevochtigen en als hij te droog staat,laat ik hem water opzuigen tot die genoeg heeft.Regenwater
Krijgt eerst witte dan roze bloempjes.Kan ik die zelf ook bestuiven?
De slakken zijn me een raadsel.
Dank u wel voor de medische hulp
Ps .er zitten nogal veel vliegen om mijn terras.Kan dit er iets mee te maken hebben.
vrijdag 12 oktober 2018 - 12:44
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Het is beter de plant gewoon buiten te laten staan. Dr plant is perfect winterhard en doet het buiten veel beter. Verder is het minder slim on het blad nat te maken. Dat werkt alleen maar schimmels in de hand. Het is tenslotte een buitenplant. Wil je toch het blad nat maken, doe dat dan alleen 's morgens zodat het blad snel kan opdrogen en nooit binnen.

Na de foto's nog eens goed bekeken en vergroot te hebben zie ik op een aantal takken en aardbeien grijze pluisachtige schimmel:, Botrytis oftewel grauwe schimmel. Sommige takken zijn ook geel of deels bruin. Dat soort takken moeten weggeknipt worden.

Water geven zou gemiddeld 2 á 3 keer per week of vaker als het erg warm is. Water op laten zuigen is prima. Ook moet er gemest worden tussen april en eind augustus. Aardbeien houden van genoeg te eten en drinken.

Vliegen kunnen geen kwaad voor de vruchten, pissebedden en slakken wel en die komen bjjna overal wel bij.



vrijdag 12 oktober 2018 - 17:32
babsieNancy

BabsieNancy

Oke dan ga ik eraan beginnen,al wat niet gezond is afknippen.
Ik ga mijn plant aan een ballon hangen ,dan kunnen enkel de vogels er nog aan
Allez hoop doet leven .
Heel hartelijk bedankt Satomi
vrijdag 12 oktober 2018 - 18:21
babsieNancy

BabsieNancy

Hier hangt hij nu voorlopig ,s morgens wat dauw en tot 14 u de zon,nu zijn voeten bloot zijn gaat hij precies sneller uitdrogen.

Fruit

zaterdag 13 oktober 2018 - 12:11
babsieNancy

BabsieNancy

Wat denk je hiervan,die zien er al wat beter uit toch?
Zou de kans er nog inzitten dat die aardbeitjes nog kleuren?

Fruit

zondag 21 oktober 2018 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon