menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Physalis peruviana en physalis pubescens

Ga naar meest recente reactie

annabellie

Annabellie

kan er mij iemand het verschil tussen beide uitleggen .
en eventueel zaaitips.
dank bij voorbaat!
woensdag 27 januari 2010 - 19:57
lentemode

Lentemode

Hallo Annabellie,

Je kunt in april binnen voorzaaien, de kleine kiemplantjes verspenen en de jonge planten uitplanten in de tuin op een zonnige standplaats na de laatste nachtvorst, dus eind mei.
Je kan het zaad eventueel eerst voorweken.
Ik denk dat de ananaskers, Physalis peruviana, wat lager blijft en een wat nettere versie is van die oranjegele bes die 'Golden Berry' of 'Inkapruim' wordt genoemd.

Ik haspel zelf ook al die namen door elkaar: jodenkers, lampionplant, ananaskers, ananasbes, ...
Daarom volg ik hier graag even mee.
Feit is dat het wel woekerende 'boerenplanten' zijn die zich ferm kunnen uitbreiden via hun wortelstokken op een voedselrijke grond.
Past wel in een natuurlijke border, maar een groot deel van het jaar oninteressant...
Maar in het najaar, als die decoratieve vruchtjes er zijn, wil iedereen hem wel hebben, natuurlijk.

Groetjes,
Mia
donderdag 28 januari 2010 - 18:08
Thanja

Thanja

De Ph. Pubescens is kleiner dan de Ph. Peruviana. Ook de besjes zijn iets kleiner. De Ph. Pubescens is iets eerder oogstbaar.

De Ph. Pubescens heb ik vorig jaar gekweekt en werd zo'n 90cm hoog. Ik zou in febr/maart zaaien. Het zijn trage groeiers.
donderdag 28 januari 2010 - 19:32
greener

Greener

Ik heb "helaas" beiden staan bij de moestuin.
Het zijn werkelijk waar erg woekerende planten en ontzettend sterk.
Ik was ze vorig jaar zat en heb ze plat gespoten met onkruidgif (wat ik nog nooit heb gebruikt maar niks anders werkte...)
De eerste keer een normale dosis gespoten, de planten werden wat geel doch geen probleem. Een paar weken later een dubbele dosis gebruikt (de dosis die je bijv. in een stomp van een boom kan doen om te vellen) en daar was eindelijk resultaat. Probleem was weer dat 2 maanden later de wortelstokken weer uit gingen lopen... Onkruid dus.
Mocht je ze willen planten, gebruik een grote kuip of worteldoek zoals bij Bamboo's.


Sebas
zondag 21 februari 2010 - 10:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Volgens mij is het niet zo erg, want ik zet ze steeds op een nieuwe plaats op de groentetuin en van de vorige plek heb ik geen last. Vanmiddag of morgen ga ik er met de schop heen en steek de stengels in stukje en die ploeg ik onder en dat is alles. Wat eventueel in de zomer nog uit het zaad opkomt wordt met het onkruid weggeschoffeld.
maandag 22 februari 2010 - 10:58
greener

Greener

Misschien dat een andere grondsoort hier een rol in speelt.
Elk miniscuul stukje wortel dat ik laat zitten groeit weer uit tot een volwaardige plant, terwijl de plantjes uit zaad wel verwijderbaar zijn...
Laten we hopen dat het bij andere zo makkelijk is als bij JovanDreumel

Sebas
maandag 22 februari 2010 - 12:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Waarschijnlijk ligt het aan het tijdstip. De mijne ruim ik steeds op na de winter en de stobben zouden uit zichzelf al niet meer uitlopen vanuit de wortel. Gister heb ik alle bovengrondse delen even met de bosmaaier fijngemaakt. Nu hoe ik het alleen nog onder te ploegen.
dinsdag 23 februari 2010 - 15:37
greener

Greener

Heel vreemd aangezien ik bovenstaande ook toepas.
Ruimen na de winter heeft hier absoluut geen effect.
Ik ga het dit jaar weer proberen met 1x in de maand met gif bespuiten en dit dan 3 maanden volhouden.

Sebas
dinsdag 23 februari 2010 - 17:51
Vonhof

Vonhof

Hallo,

Jullie hebben het over verschillenden planten uit het geslacht Physalis..

Physalis alkekengi is de winterharde vaste plant met rode lampionnetjes. Dese plant maakt vanuit worteluitlopers steeds nieuwe opgaande stengels, mooie lampionnetjes, maar wordt heel gouw een ware plaag!

Physalis peruviana (of Physalkis peruviana edulis) is plant die de eetbare gele physalis of kaapse kruisbes levert. Deze plant kun je als eenjarige kweken.

Physalis pubescens is ook eetbare gele bes. Deze plant kun je als eenjarige opkweken maar ook als kuipplant vorstvrij overwinteren.

Physalis ixocarpa is een tomatillo, groen of paars van kleur en rauw niet lekker, het is echter wel een onmisbaar ingredient in bepaalde mexicaanse gerechten.

De laatste drie soorten zijn geen van alle winterhard.

Voor meer info google op de soortnaam
woensdag 25 mei 2011 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon