menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenrassen

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik heb een klein stadstuintje dat op het zuiden gericht is. Ik heb niet zo lang geleden een 'Brown Turkey' geplant, maar wil nog een tweede vijgenboom planten, en liefst eentje met anders gekleurde vijgen (helemaal top zou een variëteit zijn die op een ander moment vruchten draagt).
Bovenal moeten de vijgen lekker zijn natuurlijk.
Ik dacht evt aan 'del Portogallo', maar misschien hebben enkele van de experts hier een ander advies?



zondag 15 november 2009 - 22:14
sugar

Sugar

Dat is mijn tuin idd, maar wel een foto van enkele jaren terug
zondag 15 november 2009 - 23:00
printemps

Printemps

Kijk een op de site van Peter Bauwens

www.denieuwetuin.be

mvg
maandag 16 november 2009 - 11:45
jdcoster

Jdcoster

Ik heb twee boompjes Blanc de Marseille en één Brown Turkey in volle grond staan aan de zuidzijde van mijn huis.
Terwijl de tweede oogst nu (op het nieuwe hout) van de brown Turkey hoogstens de grootte van mijn duimnagel is, heb ik tot verleden week nog tweede oogst van de Marseille kunnen plukken.
De eerste oogst van de Brown turkey kon ik zelfs al plukken in begin juli, ondanks de voorbije harde winter.
Twee interessant smakelijke rassen die elkaar perfect aanvullen, ook qua spreiding van de oogst.
[url=http://img252.imageshack.us/i/24731841.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 november 2009 - 21:47
sugar

Sugar

Bedankt voor deze informatie. Zijn de vijgen ook lekker?
Ik lees op internet nogal vaak de commentaar dat Brown Turkey helemaal niet lekker zou zijn... Heb je daar commentaar op?
woensdag 25 november 2009 - 08:56
jdcoster

Jdcoster

Beiden zijn lekker, maar de smaak is vooral afhankelijk van de volledige rijpheid.
Ik moet ze eigenlijk elke dag controleren als ze beginnen te rijpen. Wat bijvoorbeeld de ene dag nog oneetbaar is, kan twee dagen later al boterzacht en honingzoet geworden zijn. Twee dagen later zijn die vruchtjes dan al weer geschimmeld en rot.
De eerste vruchtjes worden rijp onderaan de takken en geleidelijk volgt de rest tot boven. Dat kan een paar weken duren en dat mogelijks twee maal. Na een zachte winter eerst op het oude hout en daarna op de nieuwe groei.
Of de boompjes dan in pot of in de volle grond staan maakt niet zo veel uit, als ze maar regelmatig en voldoende water krijgen, anders rijpen de vruchtjes ook niet maar drogen op.
Een zuidgerichte beschutte plaats is ook aan te raden.
woensdag 25 november 2009 - 10:20
Limoncello

Limoncello

Hey sugar, heb je intussen een vijgenboom gekocht? Welke is het geworden?

Ik ben ook op zoek naar minstens 1 hoogstens 2 rassen (niet al te groot).
dinsdag 29 maart 2011 - 08:59
Jende

Jende

jdcoster,

Wanneer is Blanc de Marseille rijp in Zedelgem? Wanneer kan je plukken?
Ik heb een plantje gekregen en die heeft nog niet gedragen, te jong nog misschien?
Maar de moederplant die had zulke rijpe vruchten zoals op je foto, en de mensen kenden de naam niet.
Ik woon in de omgeving.

dinsdag 29 maart 2011 - 13:55
sugar

Sugar

Ik heb me - zoals zo vaak - een beetje laten gaan

Ik heb nu
- Del Portugallo
- Dalmatie
- Pingo de Mel
- Rouge de Bordeaux (Pastillière)
- Ronde (Précoce) de Bordeaux
- Madeleine des 2 Saisons

De Brown Turkey heb ik aan mijn moeder gegeven

Meeste planten zijn nog klein, en ik heb vorig jaar nog maar enkele vruchten gehad, onvoldoende om veel advies te geven. Maar de vruchten van Ronde de Bordeaux vind ik tot hier toe verreweg de meest aangename
dinsdag 29 maart 2011 - 18:23
Victor44

Victor44

Limoncello
Vermits je toch van Vlaams Brabant bent,er staat al heel wat dagen een aanbieding van vijgenplanten door Figo. Ver moet je dus toch al niet zoeken!
grtn
dinsdag 29 maart 2011 - 20:02
sugar

Sugar

Ik heb enkele van mijn planten ook bij Figo gehaald :zeer uitgebreide keuze en ook qua prijs een zéér goede deal
woensdag 30 maart 2011 - 19:27
Limoncello

Limoncello

Thanks Victor44, heb Figo gecontacteerd en hij heeft wel een zeer uitgebreide keuze vijgenbomen. Zelf soorten waarvan ik nog nooit gehoord heb maar tja, wat geven die hier in ons klimaat?
Velen staan ideaal in het Middellands Zeeklimaat maar om hier goede, rijpe, zoete vijgen te hebben moet je wel de ideale staanplaats hebben.
Anders heb je een onregelmatige groeiende, kleine, groenere vrucht wat niet echt de bedoeling is.

Dus nu ga ik zijn soorten opzoeken en zien dewelke de beste resultaten geven op basis van user comments zoals die van Sugar.
donderdag 31 maart 2011 - 14:53
Victor44

Victor44

Ik doe het zo,ik plant de vijgen allemaal in grote potten,deze staan gans de zomer buiten. Bij de eerste vorst zet ik ze allemaal in de tunnelserre,daar overwinteren ze allemaal goed.
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
donderdag 31 maart 2011 - 16:11
guy_fruit

Guy_fruit

Victor,
Je hebt zeer mooie planten en mét vruchten al aanwezig!
Wanneer zet je die planten in het voorjaar buiten?

Guy
donderdag 31 maart 2011 - 18:44
Limoncello

Limoncello

Victor, hoeveel liter potten zijn dat? In gewone pot aarde of mengeling met medeteraanse grond?

Guy, ik heb jouw boek ontvangen en het is echt een AANRADER!!
donderdag 31 maart 2011 - 20:25
Victor44

Victor44

Guy,
meestal gaan die rond half april buiten. tegen die tijd moet de tunnel vrij zijn om tomaten en paprika's te planten,dus gaan vijgen en zelfgekweekte palmpjes die tijd terug buiten.
Limoncello,dit zijn metserskuipen waar men normaal mortel in doet,ik denk ongeveer zo'n 40 liter en heb er vanonder enige gaten ingeboord.
Ze zijn juist zwaar genoeg om te kunnen verplaatsen,de grond is potgrond waarmee ik wat koemestkorrels meng.
donderdag 31 maart 2011 - 21:15
sugar

Sugar

Ook Figo kan je sturen voor wat betreft de kwaliteit van de verschillende planten. Hij heeft namelijk aardig wat ervaring met vijgen.

Victor, inderdaad zeer mooie planten
donderdag 31 maart 2011 - 21:49
Victor44

Victor44

Oorspronkelijk komen deze ook allemaal van Figo,hij is inderdaad wel een kenner!
donderdag 31 maart 2011 - 21:56
jdcoster

Jdcoster

@Jende
Eind september tot eind oktober kan ik elke dag wel enkele vruchten eten.
Doordat de drie boompjes bij mij in volle grond staan zijn, in tegenstelling tot bij die van Victor, alle kleine vruchtjes afgevroren. Bij geen van de twee rassen zit er dus een vroege oogst in.
vrijdag 1 april 2011 - 13:21
Siggy

Siggy

Vraagje,hoe kan ik Figo bereiken?
siggy,
vrijdag 1 april 2011 - 19:04
Victor44

Victor44

Bij het topic 'planten of dieren aangeboden en gezocht'staat zijn aanbieding van vijgenplanten. Je kan hem zo bereiken,door een pm te sturen.
grtjs
vrijdag 1 april 2011 - 19:19
Siggy

Siggy

Bedankt Victor
groetjes,
zaterdag 2 april 2011 - 13:21
Figo

Figo

Momenteel zijn er nog enkele Green Isschia te verkrijgen.
Wie interesse heeft in andere soorten kan ofwel planten komen reserveren, ofwel wachten tot juli of augustus...
mvg,
Figo

@Victor:
De passievruchten die ik van jou kreeg, wanneer lopen die normaal uit?
Ze hebben de winter in de serre doorgebracht, maar er is geen teken van leven meer in.
grtjes
Roger
dinsdag 5 april 2011 - 16:33
Victor44

Victor44

Roger,
Ik denk meestal in mei,ik zie hier toch ook nog niets.
Victor
dinsdag 5 april 2011 - 16:44
Limoncello

Limoncello

Victor, toevallig geen Passiflora edulis "Fredericki" ?
dinsdag 5 april 2011 - 17:24
Victor44

Victor44

Neen ,ik heb trouwens verleden jaar zo veel mogelijk verwijderd uit de serre,ze woekerden veel te veel.
grtjs
dinsdag 5 april 2011 - 19:01
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Ben zondag eens gaan kijken tijdens de lentedagen bij Orangerie Jaeken. Zonder reklame te willen maken maar jongens wat een collectie planten staan daar zeg. Heb me ook een vijg van het 'merk' Longue d'aout aangeschaft, alsook een Bergamot-citrusboompje en een Kaffir-limoenstruikje. Moest de echtgenote er niet bij geweest zijn had ik waarschijnlijk nog veel meer gekocht. Zeker eens een bezoekje waard!

Momenteel staat de vijg ik een 26l pot. Is dat groot genoeg om hem daarin te houden?
woensdag 6 april 2011 - 08:30
Limoncello

Limoncello

Ziet er wel goed uit Jakka en vielen de prijzen wat mee
woensdag 6 april 2011 - 10:54
Jakkamazoula

Jakkamazoula

De vijg was 11 of 12 EUR.
De keffir was rond 25 EUR.
De Bergamot was iets duurder omdat deze al redelijk groot is en vele (zeer) dikke vruchten draagt, rond 35 EUR. Is wel schitterend om zien, bergamotten ter grootte van een volwassen pompelmoes.
woensdag 6 april 2011 - 11:19
sugar

Sugar

Voor 11 EUR heb je in de handel meestal een klein vijgenboompje. Ik vermoed niet dat die plant in een 26 l pot zit, zoals je hogerop schrijft, maar in een pot van 2,5l?
In een pot van 26 liter kan je al een flinke vijgenboom planten
woensdag 6 april 2011 - 12:20
Limoncello

Limoncello

Die prijzen vallen wel goed mee dan
woensdag 6 april 2011 - 13:06
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Nee hoor, de boom was ongeveer 1m en zat in een kleinere pot. Ik heb hem overgeplant in een pot van 26l gevuld met Intratuin potgrond voor vijgen, olijven, citrus tesamen met argexbolletjes en een beetje gedroogde koemest.
woensdag 6 april 2011 - 13:07
sugar

Sugar

Limoncello,

Ondertussen woon ik niet langer in een klein stadstuintje, en heb ik dus plaats te over. Ik heb een 7-tal vijgenbomen staan, en op één plant na heb ik van alle planten al wat vijgen geoogst dit jaar. Brown Turkey heb ik weggegeven, ik vond de smaak minder goed ivm de andere (misschien een beetje te impulsief beslist maar zo ben ik nu eenmaal)

Ik ga ook hier de planten niet in volle grond plaatsen, maar in zéér grote potten houden. Na een bezoek bij een andere tuinforumer (Figo) was duidelijk dat je met een vijgenboom in volle grond toch wel heel wat oogst misloopt...
Ik heb een ruime tuinberging (25m²), daar maak ik dan wel plaats voor mijn boompjes.

Me nu een favoriet vragen is wat snel, als je één boom zoekt om in je tuin te planten moet je volgens mij ook het blad in rekening brengen. Niet alle vijgenbomen hebben even mooie bladeren... andere hebben dan weer zeer diep ingesneden, grote vijgenbladeren
vrijdag 11 november 2011 - 08:48
Limoncello

Limoncello

Thanks Sugar

Ik heb een ' goutte d'or' gekocht en ik heb deze in een pot gezet dat ik met 2 man kan dragen. Is 40cm breed.

Ik zou anders nog een paar rassen willen kopen zoals die del portogallo, bornholmd diamont en leon de vos. Die 2 laatste zijn moeilijk te krijgen
vrijdag 11 november 2011 - 11:34
sugar

Sugar

Tja, bij een grote pot denk ik toch aan een pot met een inhoud van minstens 150 l. En ik ga ervan uit dat ik die alleen kan manoeuvreren met behulp van een goede steekwagen
zaterdag 12 november 2011 - 17:27
Limoncello

Limoncello

Heb jij dan een steekwagen(=duveltje) om je tuinplanten te verplaatsen? Op een verharde ondergrond hopelijk want op gras denk ik dat je sporen zal zien met de steekwagen...

Om terug verder te gaan op de vijgen. Ik heb een lijstje gemaakt van de soorten dat ik misschien ga bestellen. Ik heb gezocht op (zeer) zoetigheid en productie:

-Ronde précoce de Bordeaux
-Hardy Chicago
-Lisa
-Blanche d'Argenteuil
-Pingo de Mel
-Del Portogallo
-Grosse Brune d'Enghien (=nieuwe Brown Turkey) ?

Voor die laatste (grosse brune..) heeft Figo me verteld dat het een nieuwe benaming zou zijn van iemand die een Brown Turkey gekocht heeft en dat deze hernoemt heeft.

Ik zou ze ook in potten zetten van 50L minimum. Potgrond met handjevol koemest aan de onderkant van de pot.

Zij die hun vijgenbomen binnenzetten in schuur, garage, tunnelserre,... snoeien jullie deze kort want na 5-10j moet die toch redelijk omvangrijk worden? Wat doen jullie dan?
maandag 21 november 2011 - 14:06
sugar

Sugar

Steekwagentje op gazon zie ik niet direct zitten inderdaad
maandag 21 november 2011 - 20:05
Figo

Figo

@Limo: "Voor die laatste (grosse brune..) heeft Figo me verteld dat het een nieuwe benaming zou zijn van iemand die een Brown Turkey gekocht heeft en dat deze hernoemt heeft. "
Is niet helemaal correct: Je moet dat nalezen op de site van Penninckx...hij noemt het " een eigen selectie"

dinsdag 22 november 2011 - 08:31
Limoncello

Limoncello

Ja sorry Figo, was een beetje te rap met schrijven. Zal in 't vervolg beter nalezen.
Je had me gezegd dat er nogal twijfels over bestonden.

Bij deze is het rechtgezet


Ik zal eens horen bij Pennickx wat ze nog meer zeggen. Ik heb deze topic gevonden van een engelse site:
http://forums.gardenweb.com/forums/load/fig/msg080342546413.html
dinsdag 22 november 2011 - 10:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon