menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schade aan peren

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Beste fruitliefhebbers,

Ik heb dit voorjaar een oude Doyenné perenboom gekregen.
Die heb ik in dank aangenomen, want ik ben pas dit jaar begonnen met fruit te kweken, en dan is het fijn ook eens een wat oudere boom te hebben die mss toch al wat vruchten heeft. Ik was redelijk blij dat hij de verplanting goed leek te verteren, en nog 10 vruchten droeg ook.
Maar nu stel ik vast dat één na één de vruchten last hebben van schade. Het is mij niet duidelijk of het een schimmel is, insekten of door vogels. Misschien is het wel een combinatie van een van de vorige.
Het begint met iets wat er uit ziet als een hap door een vogel, daarna begint het rond de wonde te rotten. Nochtans heb ik rond twee peren een plastiekzak gebonden, om te zien of het wel door vogels kwam. En ook daar heb ik het voor, alhoewel de vogels er dus niet bijkonden.
Op het einde wordt de vrucht een mummie.
Ik heb wat gegoogled en over moniliarot gelezen, maar dat is het niet want zo ziet het er toch niet uit.
Het jammere aan de zaak is dat er nu nog 1 (één!) gezonde peer van de tien over blijft.
De andere heb ik wel verwijderd, omdat ze niet meer te redden zijn, en waarschijnlijk die enkeling nog kunnen aansteken.
Ik heb er één van doorgesneden, en ik zie geen gangen van rupsen.

Wie weet raad? Hierbij een foto van de laatste twee slachtoffers.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 20 september 2009 - 19:44
Thanja

Thanja

Ziet eruit als schade van een insect/wespen.

Rotte plek erafsnijden en de rest is nog steeds eetbaar. Wel even het klokhuis nakijken: is het klokhuis bruin/rot, dan is het niet meer eetbaar.

zondag 20 september 2009 - 21:40
detuinkabouter

Detuinkabouter

Thanja,

Bedankt voor jouw antwoord.
Maar ik ben ook geïnteresseerd om te weten hoe dit ik dit volgend jaar kan vermijden?
Dit jaar was er in België inderdaad een wespenplaag. Mogelijks hadden jullie hetzelfde probleem ook in Nederland?
Hoe doen professionele fruitkwekers dit?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat zij tot 90% van hun oogst verliezen.

Enig idee hoe die insecten of mss meer concreet die wespen op afstand kunnen gehouden worden?

Bedankt.

maandag 21 september 2009 - 08:34
Thanja

Thanja

Ik zie hier in de buurt wel mensen die hun fruitbomen met een net beschermen, maar of dat nu vooral voor de vogels is of ook voor insecten weet ik niet.
Ik heb geen idee hoe professionele telers dit doen, misschien weten anderen dat.

Zelf heb ik er geen moeite mee dat ze meesnoepen van de oogst. Er blijft nog genoeg voor ons over.

maandag 21 september 2009 - 13:18
detuinkabouter

Detuinkabouter

Thanja,

Op zich heb ik ook geen moeite dat insecten en/of volgels een beetje meesnoepen.
Maar wat betreft deze pereboom ben ik niet tevreden over de verdeelsleutel die ze hanteren. (95% voor hen en 5% voor mij)
maandag 21 september 2009 - 14:58
printemps

Printemps

Ik had dit jaar ook veel beschadigde peren
De wespen kwamen ze gewoon van de boom eten
Het was de eerste keer sinds 2005 dat ik dit heb

Maar naar het schijnt maken de vogels eerst een gat en dan komen pas de wespen
De wespen zouden niet eerst beginnen
Maar dit kan ik niet bevestigen want ik heb het van de vogels nog niet zelf gezien

Hopende op volgend jaar een betere oogst te hebben

mvg
woensdag 23 september 2009 - 13:41
FransNL

FransNL

Dat lijkt me een heel plausibele verklaring van Printemps als ik het vergelijk met wat er met mijn druiven gebeurt. Hoewel ik die met een net heb afgeschermd kunnen de merels toch nog wel bij wat trosjes terecht. Juist op de door de merels beschadigde trossen zitten veel wespen die ze dan verder aantasten. Op trossen waar merels niet bij kunnen heb ik van wespen geen enkele schade .
woensdag 23 september 2009 - 15:20
evadepeva

Evadepeva

Hoi tuinkabouter,
Heb je toevallig nog meer foto's van de boom/ het blad/ vruchtgroei?
Wij hebben bij ons huidige huis een appel-en een perenboom staan, beiden ongeveer 75 jaar oud. Ik heb werkelijk geen idee wat voor soorten het zijn. Maar die peren lijken op jouw peren... Worden ze geler als zij rijpen??
Onze appelboom draagt extreem veel vrucht, van begin juli tot eind september.. Ik kom potten te kort!! Wel heel leuk allemaal.
Wij hadden ook zoveel wespen, soms zaten er wel 20 op 1 gevallen peer. Natuurlijk ben ik ook nog 2 keer gestoken bij het opruimen.. Ik vond het wel een mooi gezicht hoe ze de peren opeten, alleen het velletje, het klokhuis en het stokje bleef over!!
Groetjes
donderdag 24 september 2009 - 10:19
detuinkabouter

Detuinkabouter

Dag Eva,

Het is een Doyenné du Comice.
Wat doe jij tegen de wespen?
donderdag 24 september 2009 - 13:08
evadepeva

Evadepeva

Ik doe eigenlijk niets tegen de wespen, behalve het valfruit regelmatig opruimen om te voorkomen dat de kinderen gestoken worden, ik zou ook niet weten wat ik moest doen, behalve gif spuiten wat ik niet wil....
De buren hebben (bijna) geen wespen, die zitten allemaal bij onze peren!!
Nu wordt het wel veel minder natuurlijk. Ik kon ook geen nest ontdekken in de buurt.
Ik wil nu op zoek gaan naar een stok waarmee ik het fruit op kan rapen zonder te bukken (maar vooral om niet gestoken te worden, want dat doet akelig zeer)
Ik heb al wel een appelplukker gekocht (van wolfgarten ??) dat is een superding, de hoogste appels krijgt 'ie te pakken, met een mesje om de steeltjes te snijden. Nu dus nog een raper, met een grijpsysteempje ofzo. Iemand suggesties?? Natuurlijk ook ideeen tegen wespen zijn meer dan welkom!!!!

Even gegoogeld naar de peersoort, het is hem niet.. De eerste peren kwamen bij mij begin augustus en ik heb niet de laatste peren eraf, en deze zouden sept/okt te oogsten zijn.
donderdag 24 september 2009 - 13:48
verbena46

Verbena46

lees in een tuinboek een "val" tegen wespen:

vul enige halve plastic flessen voor 3/4 met water en honing en hang die in de boom




vrijdag 25 september 2009 - 21:09
krissie

Krissie

Verbena ,

zo gaan de wespen terug vliegen hoor !
Je moet een pet fles doorsnijden op een +/- 12 cm
onder de gietteut , het bovenste deel v/d fles zet je omgekeerd
in de fles ( teut dus in de fles ) zo kunnen de wespen erin maar
er niet terug uit .
De fles kan je vullen met een zoete drank , of gewoon met water
met een paar stukjes fruit erin .
ook vliegen lusten daar wel van en worden zo gevangen .
Ps : de fles maar zo vullen dat de teut een stuk boven de vloeistof hangt ;

groetjes
Krissie
maandag 28 september 2009 - 16:13
detuinkabouter

Detuinkabouter

Hoi Krissie,

Da's een goeie uitleg.
Mss kan ik volgend jaar zo wat meer van mijn peren genieten.

Thanks!
maandag 28 september 2009 - 21:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon