menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oprapen van fruit in gazon

Ga naar meest recente reactie

Ambrosia

Ambrosia

Hallo,

Kent iemand 'n systeem om achter een zitmaaier te hangen dat afgevallen appelen en peren kan opvangen, moet natuurlijk opzij vegen of harken want anders rijd je alles plat.
Het is zo, elke keer als ik mijn gazon moet maaien uren met dat oprapen bezig ben, en dat gras tesamen met het fruit maaien is geen optie, slecht voor het gazon en ook voor de maaier zelf.
Kan iemand mij helpen ?

Groetjes
dinsdag 15 september 2009 - 19:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Kun je iets met het systeem waarbij men op een golfterrein, waar lessen gegeven worden, de balletjes opraapt? Dat systeem voorop de maaier plaatsen? Het is maar een vraag, idee.
donderdag 17 september 2009 - 20:36
Ambrosia

Ambrosia

Hallo Jovan,

Bedankt voor de tip, maar ik ken dat niet, is dat iets met tanden zoals bij 'n hooikeerder, of met 'n borstel ?
Het zal waarschijnlijk wel werken, want die balletjes hebben ongeveer hetzelfde gewicht als appels of peren.
Vandaag was het weer zover, ben met mijn vrouw 2,5h bezig geweest alvoor ik met maaien kon beginnen. Het is 'n hoogstamboomgaard waar 'n mooie gazon onder ligt.

Grtjs.
donderdag 17 september 2009 - 22:36
Eve

Eve

Golfballen zijn veel kleiner.
Wou dat ik ook zo'n boel valfruit had, mijn biggen zouden content zijn

Groetjes,

Eve
donderdag 17 september 2009 - 23:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Volgens mij werkt het met borstels. Zelf heb ik geen appels.
vrijdag 18 september 2009 - 07:53
matteke

Matteke

Gewoon de appels die je nodig hebt afplukken en de rest zal de natuur wel doen
zondag 20 september 2009 - 16:45
Ambrosia

Ambrosia

Hallo,

Het is mijn tuin , het verlengde aan mijn woning en geen wei waar koeien op lopen daar kun je alles laten liggen en zullen die beesten nog 'n handje helpen.

Grtjs.
zondag 20 september 2009 - 18:09
JovanDreumel

JovanDreumel

En appels laten rotten onder de boom is om problemen vragen volgend jaar.
zondag 20 september 2009 - 18:42
detuinkabouter

Detuinkabouter

Jo,

ik ben beginnend fruitkweker.
Ik zou ook automatisch het rottend fruit van onder mijn bomen weghalen, maar ben toch geïnteresseerd: wat zou er dan misgaan als het gewoon bleef liggen?

Piet
zondag 20 september 2009 - 18:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Vooral de appels met monilliarot (rot met zelke mooie witte kringen in stipjes geven later weer schimmelsporen en die waaien weer gemakkelijk uit over je nieuwe fruit. Soms blijven die rotte vruchten ookwel heel lang aan de boom hangen. En er zijn ook nog andere schimmelziekte zie gemakkelijk overblijven op rot fruit en ook het blad. Het beste kun je dat toch verwijderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Monilia-rot
zondag 20 september 2009 - 18:56
matteke

Matteke

Monilia-rot kan overgebracht worden doordat er vruchtvlees bloot is en de sporen van Monilia-rot worden aangebracht. Ook vruchten die in de directe omgeving aan de boom hangen zijn in gevaar. Wij laten al jaren die vruchten onder de boom liggen en wij hebben elk jaar eetbare appels (Het gaat hier over Reinette Sans Parreille, Schone van Boskoop, Reinette Hernaut)
zondag 20 september 2009 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon