menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke kersenboom plant ik best.

Ga naar meest recente reactie

Brahman

Brahman

Ik zou in mijn tuintje een kersenboom willen planten die lekkere kersen geeft en toch niet 10 meter hoog wordt. Ik heb mijn tuin omheind met haagbeuk en klimop.
Ook denk ik dat ik niet veel fruit in de omgeving heb die als bestuivers kunnen dienen. Kunt u me iets adviseren aub?
Brahman
vrijdag 7 augustus 2009 - 10:59
printemps

Printemps

Om kersen te hebben moet je 2 verschillende soorten kersen planten


mvg
vrijdag 7 augustus 2009 - 17:01
Victor44

Victor44

Wanneer je maar plaats hebt voor een kersenboom moet je een zelfbevruchter planten,dus moet je maar een boom hebben om vruchten te dragen.
Zelfbevruchter zijn de volgende rassen:
-Grace Star.
-Sweetheart
-Lapins
-Skeena
Allemaal dikke kersen 9-11gr.Hoge opbrengst,donkerrood,middelmatig barstgevoelig.
Als onderstam neemt ge best een Gisela 5 of Gisela 3 die nog kleiner blijft.
Victor.
vrijdag 7 augustus 2009 - 17:29
Toineke

Toineke

Enig idee of die Gisela 5 ook op zandgrond groeit en vruchten draagt?
Of moet ik eerst een aanhangwagen leemgrond gaan zoeken?
Heeft iemand daar ervaring mee?
vrijdag 7 augustus 2009 - 18:26
Brahman

Brahman

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga het uit proberen.
vrijdag 7 augustus 2009 - 19:06
Brahman

Brahman

Waar koop ik prijskwaliteit?
Een sweetheart - gisela 5 of 3
vrijdag 7 augustus 2009 - 19:19
Victor44

Victor44

Deze kersenbomen kunt u kopen bij de volgende kwekers:
Nicolai Rene
Lindestraat 22
Alken

Nicolai Johan
Gorsem-Dorp 51
St.Truiden

Groetjes Victor
zaterdag 8 augustus 2009 - 14:35
Brahman

Brahman

Bedankt Victor.
zaterdag 8 augustus 2009 - 19:31
hamamelis

Hamamelis

Zou je bij deze kwekers terecht kunnen als particulier ? Lijkt eerder groothandel

donderdag 13 augustus 2009 - 10:31
Brahman

Brahman

Heb een mailtje gestuurd maar nog geen antwoord gekregen.
Ik kan ze eens bellen en vragen waar ik deze boom kan kopen...
Ben je ook opzoek naar deze boom?
donderdag 13 augustus 2009 - 15:04
Victor44

Victor44

Je kan er terecht als particulier,geen enkel probleem! Ik heb er mijn kersen ook gekocht,maar het is wel best eerst contact op te nemen,want deze zijn pas te krijgen vanaf november,ze staan in volle grond en de boom moet in rust gekomen zijn.Misschien dat men niet antwoord omdat het nog volop verlofperioden zijn.
Grtjs
Victor
donderdag 13 augustus 2009 - 15:46
Brahman

Brahman

Inderdaad Victor, ik heb een mail ontvangen van het bedrijf en ik kan mijn boom er halen. Ik heb ook de prijs gekregen en die valt erg mee.
Bedankt.
donderdag 13 augustus 2009 - 15:47
Ambrosia

Ambrosia

Ik zou U aanraden grace star aan te planten, rijpt voor kordia en geeft dus in onze regio minder problemen met wespen, wat met die andere zelfbestuivers zoals summersun, skeena, sweetheart en lapins die veel later rijpen wel het geval is. Vraag naar onderstam gisela 5 en niet gisela 3 deze groeit niet op zandige grond door te zwak wortelgestel.
Probeer bij Geerdens (Nicolai Lindestraat in Alken), maar ik vrees dat je deze dit jaar niet meer zal kunnen krijgen, omdat dit een nieuw ras is waar veel vraag naar is, bestellen dan voor volgend jaar.
Laat iets weten als het moest lukken.

Ambrosia
woensdag 26 augustus 2009 - 09:51
Brahman

Brahman

Hallo Ambrosia,

Ik heb een grace star gisela 5 bestelt bij Nicolai in Alken. Half november zou ik hem kunnen planten.

Groeten,
woensdag 2 september 2009 - 20:59
Ambrosia

Ambrosia

Hallo Brahman,

Ik heb nu ook grace star besteld, ik hoop dat het bij mij ook zal lukken want ik heb er meerdere besteld.
Een goede raad die ik U ook wil geven is van de grond in het plantgat te mengen met vivimus ( DCM ) grondverbeteraar, dit geeft altijd een gezonde boost aan je pas geplante bomen. IK gebruik gewoonlijk 1/3 van 'n zak per boom. Succes.

Ambrosia
donderdag 3 september 2009 - 13:03
Ambrosia

Ambrosia

Hello,

kan iemand mij zeggen hoe het afgelopen is met de dracht van grace star?
draagt deze soort in afzonderlijke teultjes of in volle kolommen zoals lapins, want daar stamt ze samen met burlat van af, hoe zit het met het barsten en rotten, en hoe is de smaak? Deze soort zou dus met de S4 allel die ze geërft heeft van lapins zelf bestuivend zijn, wat misschien niet ten goede komt aan de dikte van de kers door de overlading van de boom.
donderdag 12 augustus 2010 - 23:41
u857287

U857287

hallo

wij hebben al jaren een edelfinger staan, een halfstam, en hij staat toch ook maar heel alleen in de buurt, dus ook geen andere soort erbij.

het zijn lekkere dikke vleeskersen, lekker om gewoon te eten, maar om vb. confituur van te maken, zijn ze niet lekker

groetjes

lieve
zondag 15 augustus 2010 - 13:42
Ambrosia

Ambrosia

Hello,

De oude kersenrassen zoals edelfinger zijn geen zelfbestuivers, dus zullen ze alleenstaand weinig vruchten geven .Kersen hebben 2 S-allelen in hun stuifmeel en ook in hun stamper (stempel).Sinds 1964 is de S4-allel van het ras stella kunstmatig bestraald en deze gemuteerde allel wordt niet erkend als S4 en kan daarom andere rassen met S4 en dus ook haar eigen stamper bestuiven. Kruisingen met dit gemuteerd ras zijn dus allen zelfbestuivers, lapins, sweatheart, skeena, grace star enz. Daarom wordt elk bloempje bevrucht, wat tot indrukwekkend geladen takken resulteerd. Het nadeel is als er één begint te rotten gans de tak verloren gaat omdat ze allen tegen mekaar hangen, dit wordt bij de beroepstelers opgevangen door regelmatig te spuiten met fungiciden. Maar waarom de confituur niet lekker is daar heb ik geen antwoord voor, misschien te zoet aangezien kersen al zoet zijn, want in die kookboeken spreken ze altijd van de helft vruchten en de helft suiker.

Groetjes.
maandag 16 augustus 2010 - 13:49
Victor44

Victor44

Wij hebben nochtans konfituur van de laatste donkere Kordia's gemaakt welliswaar met geleisuiker 2:1. Is zeer lekker!
grtjs
maandag 16 augustus 2010 - 16:16
Limoncello

Limoncello

Wij zijn ook van plan om één of meerder kerselaars te zetten maar weten nog niet goed wat. Ik heb een limburgse collega die Bigarreau kersen heeft meegebracht en heb er massa's opgegeten zo lekker ze waren.
Ik weet dat er nog Bigarreau Brulat bestaat maar zijn minde zoet of groot.

Zijn deze kersen aan te raden in onze kontreien? Wij zijn op zoek naar zoet en zeer productief

...enkel in laagstam
dinsdag 17 augustus 2010 - 19:37
Victor44

Victor44

Bigarreau Burlat is wel een lekkere vroege kers,maar is daarentegen zeer barstgevoelig. Maar er zijn meerdere Bigarreau rassen,je hebt Bigarreau Burlat, Bigarreau van Ordingen,enzov... Ik zou eerder opteren voor Vanda of Samba als vroege kersen ,of Grace Star en Kordia als middentijdse of Regina en Rubin als late kers. Deze zijn beter bestand tegen mogelijk regenweer. De beste onderstammen zijn rassen geënt op Gisela 5 (laagstam)
grtjs
Victor
dinsdag 17 augustus 2010 - 20:04
Ambrosia

Ambrosia

Victor44;

Ik heb de vraag hier nog gesteld over de dracht en de barstgevoeligheid van grace star, maar ik heb nog geen antwoord gekregen.
Blijkbaar is er bij dit ras nog weinig ervaring opgedaan, ik heb ze we al geproefd en het waren zeer lekkere en dikke kersen, maar ze moeten ook goed weerbestendig zijn, want wat heb je aan een lekkere kers die bij wat ochtendnevel al barst en rot.

Groetjes.
dinsdag 17 augustus 2010 - 20:22
Victor44

Victor44

Ambrosia,
Volgens mijn informatie(opendeurdag proeftuin St. Truiden) is er nog niet veel ervaring betreffende resultaten weerbestendigheid van Grace Star,dit ras is wel zelfbevruchtend en dik en zou wel matige barstgevoeligheid bezitten. Ze wordt dus nog opgevolgd,ik heb Regina en Kordia staan en ben hier nog altijd zeer tevreden over.
Grtjs
dinsdag 17 augustus 2010 - 20:34
Ambrosia

Ambrosia

Hello Victor44

Het is daar dat ik ze geproefd heb, samen met vera en nog een paar soorten waar ik de naam van kwijt ben. Het is inderdaad nieuw, maar ik heb op een italiaanse site gezien dat dit ras daar al 10 jaar bestaat, maar met dat klimaat kunnen wij ons niet vergelijken. Ik heb er een 20 tal van staan, gekocht bij Florent Geerdens. En wat vind je van hertford, die heb ik ook staan, is dik en zeer lekker maar draagt bij mij na 3 jaar bijna niet, bloembotten bevriezen snel.

Grtjs.
dinsdag 17 augustus 2010 - 21:02
Victor44

Victor44

Hertford heb ik ook staan,ik heb deze zelf geënt . Ze staan het 4de of 5de jaar,en hebben dit jaar een goede opbrengst gegeven. Het was een zeer dikke harde kers,waarvan verschillende 16 gr. wogen.Bloembotten hadden dit jaar geen last van de vorst.
grtjs
dinsdag 17 augustus 2010 - 22:31
Ambrosia

Ambrosia

Hello Victor,

Ik heb in 't voorjaar SUMBIGO geplant van Gräb en had er al onmiddellijk 'n 15 tal dikke zoete kersen aan, is ook heel vroeg maar blijven rood van kleur, maar vorig jaar had ik in Frankrijk ook een sumbigo gekocht en dat zijn dikke zwarte en zoete en laat gelijk met sweetheart en rubin en goed bestand tegen rotten en barsten, wie heeft nu de echte sumbigo ??

Grtjs.
dinsdag 17 augustus 2010 - 22:56
Limoncello

Limoncello

Kan iemand me zeggen of de ligging van deze fruitbomen min of meer correct is?

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 augustus 2010 - 23:20
Ambrosia

Ambrosia

Hello,

Dat ziet er niet slecht uit, grace star bestuift vanda, hertford, en korvik. Karina bestuift regina, kordia en rubin, en dus ook omgekeerd.
Aangezien je al een rubin hebt staan heb je geen karina nodig.
Ik zou boven nog een korvik bijzetten, bestuift ook vanda en wordt zelf bestoven door grace star. Early korvik geeft een lekkere en zware dracht en is iets vroeger dan kordia waar men ze mee kan vergelijken van smaak. Ze bestuift ook hertford.

Grtjs.
woensdag 18 augustus 2010 - 08:56
Limoncello

Limoncello

Kan iemand me zeggen waar de vanda en rubin te vinden zijn?
woensdag 10 november 2010 - 21:40
Victor44

Victor44

Adressen staan hierboven
donderdag 11 november 2010 - 16:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon