menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoen

luarier

Luarier

Mijn pompoen groeit heel goed en er komen veel bloemen op, maar telkens als ze mooi open staan en en het regent heel veel die nacht, en ik ga s'morgens kijken zijn ze er afgeregent wat dus betekent dat ik eigenlijk al twee of drie pompoenen kwijt ben.
Wat moet ik hier tegen doen
maandag 20 juli 2009 - 09:21
greener

Greener

Dan moeten we dus eerst bekijken of het de mannelijke of de vrouwelijke bloemen zijn die je zo snel verliest.
Een mannelijke bloem staat op een lang en smal steeltje. Deze doen niets anders dan de vrouwelijke bestuiven.
De vrouwelijke bloemen staan op een korter steeltje en hebben al een klein pompoentje onder de bloem zitten.

Mannelijk:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Vrouwelijk:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Als je de mannen verliest, kan dit geen kwaad. Pompoenplanten maken meer dan genoeg mannelijke aan, vaak ook eerder dan dat er dames te bekennen zijn.
Mocht je de vrouwelijke bloemen al binnen een dag verliezen, dan is dat veel onwaarschijnlijker dan de mannen.
Een pompoenplant maakt nl. minder dames aan en die zijn ook nog eens een stuk sterker.

Oorzaken dat vrouwelijke bloemen aborteren (afvallen):

1: De bloem is niet bevrucht. Meestal valt de bloem er dan af na een paar dagen. (en niet zoals in jou geval na dag 1)

2: De bloem is bevrucht, maar ligt teveel in de zon en daarmee warmte. Vele proeven hebben aangetoond dat als een vrouwelijke bloem in haar bestuiving zit, en er veel warmte en zon aan te pas komt, de kans erg groot is dat de knop het vroegtijdig opgeeft. (Maar wederom niet in 1 dag, zoals bij jou)

Ik heb dan ook het vermoeden dat je oog gevallen is op de kortlevende mannelijke bloemen en je hoeft je dan ook geen zorgen te maken.
Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, stel ze gerust!

Sebas
maandag 20 juli 2009 - 18:50
luarier

Luarier

aha nu weet ik wat mijn probleem is ik zal de pompoen nog wat opvolgen en als ik nog iets niet begrijp dan vraag ik het wel
heel hard bedankt
grtj.
dinsdag 21 juli 2009 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon