menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bedankt mijn druivelaartje

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Bedankt mijn druivelaartje.

Ooit heb ik je geplant op het meest miserabele stukje dat er bij mijn huis te vinden is. Gewoon in de zanderige grond naast mijn huisgevel waar zelfs het meeste onkruid zich te goed voelt om er te willen groeien. Jij deed er je best en groeide uit tot een flinke dame.

Vorig jaar heb ik je mishandeld door noodgedwongen vanwege de bestrating van mijn oprit jouw meeste wortels weg te moeten nemen. Je hebt me toen gestraft door het dat jaar maar rustig aan te doen en bijna geen druiven te produceren.

Dit jaar kwam je glorieuzer terug dan ooit. Wij zijn weer vrienden geworden !

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 18 juli 2009 - 18:49
lentemode

Lentemode

Als dat geen mooi berichtje is ...

Is het een muur op het zuiden, Frans ?

Mia
zaterdag 18 juli 2009 - 19:05
FransNL

FransNL

De plant is eigenlijk dubbel zo groot dan als je op de foto ziet Mia . De foto geeft inderdaad de kant naar het zuiden aan en de andere helft staat om de hoek richting westen. Hoewel ook daar redelijk wat druiven groeien merk je toch dat de zuidkant wat de opbrengst betreft een stuk beter is.
zaterdag 18 juli 2009 - 19:32
miriam

Miriam

knap frans echt waar
zaterdag 18 juli 2009 - 20:04
Matabish

Matabish

Dankbare druivelaar, die is het waard om gekoesterd te worden!!

Ik zal wel even de lege berichtjes weggommen...

Groetjes,
Matabish.
zondag 19 juli 2009 - 00:44
verbena46

Verbena46

Super mooi!
In september wijn maken ?

grt Verbena
zondag 19 juli 2009 - 21:45
guy_fruit

Guy_fruit

Normaal mag je aan een volwassen plant maar 25 - 30 trossen laten hangen.
Als er meer trossen hangen dan kan je problemen krijgen met de kleuring en rijping. Ook blijven de bessen opvallend kleiner.

Het is interessanter een extra plant bij te planten.

Guy
http://www.houtwal.be
zondag 19 juli 2009 - 22:05
detuinkabouter

Detuinkabouter

Frans,

Welke soort is het?
Je gebruikt ze als tafeldruif neem ik aan?

Groeten,

Piet
woensdag 22 juli 2009 - 10:43
FransNL

FransNL

De soort ken ik niet Piet . Ik heb hem ongeveer twintig jaar geleden van iemand gekregen die hem van zijn eigen druivelaar gestekt had. Het is in ieder geval een vroege en ik gebruik ze inderdaad als tafeldruif. De eerste trossen beginnen nu te kleuren en dan gaat het snel. De merels hebben er al interesse in dus moet ik hem morgen maar eens met een net gaan afdekken .

Dat niet kennen van de soort geldt ook voor mijn andere twee druivelaars . De tweede is nu vier jaar oud en heb ik gestekt van de druivelaar van mijn broer omdat dat een wat latere soort is . Op die manier heb je over een langere periode druiven. Dat is de reden dat ik twee jaar geleden van iemand nog een derde gestekt heb die nog weer wat later afrijpt. Van die laatste weet ik wel dat de moederplant ooit meegenomen is uit Cochem aan de Moezel dus het moet een wijndruif zijn. Als tafeldruif voldoet hij ook prima.

Dat ik de soorten niet ken stoort me niet. Hoofdzaak is dat ze het buiten uitstekend doen en lekkere druiven produceren.
donderdag 23 juli 2009 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon