menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pissenbedden

Ga naar meest recente reactie

Kent

Kent

In mijn kruiden tuin staan ook aardbeien en bosaardbeitjes maar die worden steeds aangegeten door pissebedden
Nu ik eindelijk de slakken er van kan afhouden zijn het deze kleine krengen - ze zitten er echt met heel veel - ik heb al zout geprobeerd maar daar schrikken ze niet van, dood gaan zeker al niet.
Iemand van jullie nog dit probleem en hoe kan ik ze wegkrijgen.

Rita
zaterdag 11 juli 2009 - 18:59
Matabish

Matabish

't zou me verwonderen dat het de pissebedden zijn die je plantjes aanvreten!
Die leven van houtafval en zo, maar niet van groene planten!
Het zijn dus best wel nuttige diertjes in de kringloop van de natuur.
En zout is ook niet goed voor een gezonde bodem.
Er zal wel een andere boosdoener in je tuin zitten, rupsen misschien?
Maar als je vlinders wilt moet je die toch een beetje groen gunnen...

Groetjes,
Matabish.
zaterdag 11 juli 2009 - 23:03
Rita1960

Rita1960

Hoi naamgenote,

het zou ook kunnen zijn dat er vogels aan je aardbeien zitten te eten. Vogels en met name merels, spreeuwen, kraaien zijn dol op de lekkkere rode aardbeien.
net als wat Matabish al zei pissebedden (keldermotten) zitten niet te vreten aan de aardbeien.

groetjes,

Rita
zondag 12 juli 2009 - 21:22
Kent

Kent

Ja toch wel hoor , die beestjes vreten aan alles wat de grond ook maar raakt - verleden jaar had ik er stro onder gelegd , toen was het nog erger want daar verstopen ze zich onder en met tientallen tegelijk snoepen ze alles af. Ik dacht ook eerst dat het niet kon
maandag 13 juli 2009 - 00:02
Paulien

Paulien

Pissenbedden snoepen wel degelijk van aardbeien, ze vreten er bij mij ook allemaal kuiltjes in en gaan er dan in verpozen overdag.
Wat je kunt doen is ze wegvangen door platte stenen/tegels in de omgeving te plaatsen en deze overdag te inspecteren. Je kunt ook uitgeholde aardappels hiervoor gebruiken, vochtig karton, een omgedraaide bloempot oid. Of neem één of meerdere kippen...maar dan heb je helemaal geen aardbeien vrees ik
Succes!!!

Paulien
http://home.hetnet.nl/~pvandeburgt/
maandag 13 juli 2009 - 23:39
Matabish

Matabish

wéér wat bijgeleerd zie!!
'k Heb altijd gedacht dat die beestjes enkel houtafval aten...die weten dus ook wat lekker is!

Groetjes,
Matabish.
maandag 13 juli 2009 - 23:53
butterflyke

Butterflyke

onder mijn sla zitten die beesten ook altijd,ik hef altijd de onderste bladeren op,en dan gaan ze lopen,ook zitten daar altijd de slakken.
ik vraag me wel af hoe een slak nu de serre kan binnen sluipen zonder dat er ook maar iets open staat
dinsdag 14 juli 2009 - 18:49
Rita1960

Rita1960

'tjeetje,

ik heb nog geen last gehad van de pissebedden - die ik toch wel redelijk veel in de moestuin heb zitten - dat die van m'n aardbeien zitten te snoepen...
of is het mss zo dat ze alleen in de reeds aangepikte aardbeien zitten??

'k heb ze idd wel in de slakroppen zitten net zoals de oortieken maar dan zitten ze alleen maar in de buitenste bladeren en die eet ik niet op

groetjes,

Rita
dinsdag 14 juli 2009 - 20:24
Ed50

Ed50

hey Rita,
wat bedoel je met oortieken? Is dat een noordnederlands woord voor oorwormen of is dat een beestje dat alleen bij jou in de tuin zit?


Groetjes,
Eddy
dinsdag 14 juli 2009 - 20:37
Rita1960

Rita1960

yep, oortieken zijn hier oorwormen(oorwurmen) , zijn van die beestjes, die met die "tang" aan het eind van het lichaam en die ontzettend nuttig zijn in de tuin.

en ze zitten niet alleen bij mij in de tuin hoor

groetjes,

Rita
dinsdag 14 juli 2009 - 21:17
Matabish

Matabish

en het zijn ongelooflijk goede moedertjes!!!
dinsdag 14 juli 2009 - 21:23
Kent

Kent

Die kruipen inderdaad overal onder - misschien een goed idee om ze proberen weg te vangen
maandag 3 augustus 2009 - 23:46
annettereek

Annettereek

ja ja de pissenbedden vreten de aardbei wel degelijk aan, en dan zitten ze er lekker in. ik weet niet goed hoe ik ze weg krijg. Ik zal overdag is gaan speuren.
Maar ik dacht eerst ook dat ze niks deden dus liet ze rustig zitten.
zondag 12 juni 2011 - 09:55
Rita1960

Rita1960

't is goed dat annettereek deze topic weer opgehaald heeft..

na mijn schrijven in 2009 is de situatie in de moestuin veranderd..

nu wel oortieken in de tuin en niet te zuinig... maar ik laat ze met rust....

en de pissenbedden.. die hebben zich ook hier vermenigvuldigd en snoepen nu ook van de aardbeien.. ook die laat ik met rust... het zij zo

en de vogels.. zitten veel meer in de moestuin..

voor mij zelf denk ik dat de moestuin te netjes wordt... alles wat oud is wordt verwijderd.. 'k ga maar weer eens een paar rommelhoekje maken....

groetjes,
Rita
zondag 12 juni 2011 - 22:59
annettereek

Annettereek

Goed idee ! Ik heb voor de pissenbedden aardappel neergelegd maar er was er geen een vandaag. Ik denk toch dat de slakken de boosdoeners zijn en dat de pissenbedden daarna ook een hapje komen eten.
Ik pluk ze dus vrij snel om te voorkomen dat er teveel aan gegeten wordt.

maandag 13 juni 2011 - 11:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon