menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kers korthouden

willem269

Willem269

We willen onze kersenboom graag kort houden. Kunnen we de nieuwe uitlopers boven het vruchtdragende deel afknippen? Ik heb ook gezien dat snoeien doet groeien en dat er daardoor minder vruchten zouden komen. Vandaar mijn twijfel. Maar om maaatregelen tegen de vogels te treffen is het weer makkelijker om hem kort te houden.
Graag advies.
zondag 14 juni 2009 - 12:31
Figo

Figo

Hallo Willem,
Als dat een kersenboom is op een "gewone" onderstam, zal het moeilijk worden om hem laag te houden.
Bij boomkwekerij "De Linde" in Kemmel, kan je soorten kersen vinden die op de onderstam "Gisela 5" zijn ge-ent. Die boompjes kan je op een hoogte van 3 meter houden. Het lukt echt, ik heb er 5 staan onder een fruitkooi van 3 meter hoog. Natuurlijuk moet je snoieien, maar het gaat wel degelijk.
mvg,
Figo
woensdag 1 juli 2009 - 16:28
Victor44

Victor44

Hallo,
Tegenwoordig is er een onderstam waarvan de groeikracht nog 25% minder is dan gisela 5 met een zeer goed resultaat wat betreft vruchtgrootte productie en vruchtmaat,nl.de Gisela 3
Heeft de goede hoogte om te overkappen tegen de regen.Ook mag je de jonge scheuten inknippen, zomersnoei,dit doe ik ieder jaar.Wat je ook mag doen om de groei te remmen is de wortelsnoei toepassen,eenzijdig op 30 cm. van de stam en het volgende jaar de andere kant.
Groeten,Victor
donderdag 2 juli 2009 - 17:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon