menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pitten laten ontkiemen

InekeO

InekeO

Ik heb wel eens gehoord dat het mogelijk is zelf bijvoorbeeld een abrikozenpit of walnoot te laten ontkiemen, of een avocadopit en zo een boompje op te kweken. Ik heb een paar dingen geprobeerd, helaas... Weet iemand hoe dat wel moet?
dinsdag 19 september 2006 - 21:27
Jonas

Jonas

Hallo Ineke,

Je kan inderdaad zo boompjes bekomen. Walnoten gaan redelijk makkelijk maar moeten wel genoeg vocht hebben. Je kunt ze misschien best eerst buiten in wat water leggen zodat ze gaan schieten en later planten. dan is het +- 10 jaar wachten op de eerste noten. Abrikozen gaan wat moeilijker, niet alle pitten komen uit. Plant vele pitten om er maar een paar boompjes aan over te houden. Let wel, je vruchten zullen niet al te groot zijn als je ze niet ent! Avocado is bij ons geen succes en zal geen vruchten leveren.

Jonas
woensdag 20 september 2006 - 14:31
Annemie

Annemie

Ik heb dit jaar in de vroege lente een walnoot geplant en heb nu een scheutje met 2 bladeren. Ik heb de noot in een stenen bloempotje geplant gevuld met zaaigrond. Ik heb dan het potje in de grond tussende vaste planten in de grond gestoken. (Ik neem een stenen bloempotje omdat het dan ook vocht uit de omringende aarde kan opnemen.) Tijdens het opruimen van de tuin enkele weken terug heb ik het potje teruggevonden onder de bladeren van de Agapanthus. Ik was het eigenlijk helemaal vergeten. Ik heb het plantje nu wel met pot en al verplant op een plaatsje waar er meer licht is.
Ik denk dat ik het tijdens de winter buiten laat maar wel een beetje beschut als het vriest.
Mijn vader deed het ook zo en het lukte hem.

Annemie
woensdag 20 september 2006 - 19:34
InekeO

InekeO

Beste Jonas en Annemie,

Dank voor jullie antwoorden. Nou heb ik in ieder geval een begin. Ik ga het allemaal proberen en als het lukt zal ik het melden. Maar dat kan wel even duren dus...

Groetjes,
Ineke
vrijdag 22 september 2006 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon