menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bes of bosbes

Rudi

Rudi

Hallo,

Blijkbaar zou er een verschil bestaan tussen deze twee soorten.
Ik heb een stukje grond vrijgemaakt (halfschaduw) waar ik gemakkelijk een paar struikjes op kwijt kan. Uit ervaring weet ik dat bosbessen niet zo goed groeien op zand-leem grond. Blauwe bessen misschien wel?

Wie kan me het verschil uitleggen als er dan al één is en welke variëteit plant ik best op deze grond?

mvg
Rudi
zaterdag 21 maart 2009 - 20:37
monique251

Monique251

Hoi Rudi,

Blauwe bes en bosbes zijn beide namen voor dezelfde plantsoort Vaccinum.
Er zijn echter wel meerdere vaccinumsoorten die beide dezelfde eisen aan grond en standplaats hebben,
Vaccinum corymbosum (Amerikaanse bosbes) forse struik tot 2 mtr. Zeer smakelijke bessen.
Vaccinum vitis-idaea (rode bosbes of vossebes) kruipend struikje tot 25 cm. Goed ras: 'Koralle'.
Vragen beide zanderige, maar humusrijke, zure grond in zon tot halfschaduw.
Groet, Monique
zaterdag 21 maart 2009 - 23:32
lisa

Lisa

Hallo rudi,
ja inderdaad de bosbes (Vaccinium myrtillus) en de blaue bes ( Vaccinium corymbosum) zijn twee verschillende planten, de bosbes verkleurt in de herfst naar rood,meestal word gezegt dat het een en de zelfde bes is,maar dit is niet juist zo veel ik weet.

lieve groetjes
lisa
maandag 23 maart 2009 - 12:09
Ouwepee

Ouwepee

Hallo Rudi,

Zelf heb ik twee potjes vossenbessen, die ik vorig jaar kocht, op een soort opendeurdag ergens in Friesland.
Ik zou er inderdaad graag een honderdtal kopen voor een prijsje, als grondbedekker.
Ik denk dat ze met die hoeveelheid, ongeveer rond de €0.50 mogen kosten.
Ik heb ook van Vreekens'zaden een Blue Crop en een Berkeley.Echter nog te klein om er kweekmateriaal van te nemen.
donderdag 2 april 2009 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon