menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

GEZOCHT aardbei hanenkam

Ga naar meest recente reactie

JOHN1971

JOHN1971

Hallo allemaal,

Ik hoor mijn ouders en grootouders wel eens vertellen, dat er vroeger een soort aardbei was,genaamd de 'hanenkam',die veel lekkerder is dan de huidig,verkrijgbare aardbeien.Daarom zou ik een poging willen ondernemen,deze soort te kweken in mijn tuin.Probleem is echter dat zaden of stekken onvindbaar zijn!(toch voor mij alleszinds).Kan er iemand mij helpen,hoe ik aan zaadjes of stekken kan komen.En mogelijk nog advies geven bij de kweek hiervan.

Alvast bedankt iedereen

zaterdag 28 februari 2009 - 20:05
Rita1960

Rita1960

Hoi ,

kijk eens op topicnr: 10362. daar wordt over een aardbeisoort hanekam gesproken. 't is wel lang geleden en ik weet dus ook niet of Marc (de schrijver van deze topic) nog op het forum aanwezig is.
succes

Rita
zaterdag 28 februari 2009 - 20:27
Thanja

Thanja

Rita, als ik dat nummer invoer bij 'zoeken' kom ik weer bij dit topic terecht...

Een linkje naar het topic dat Rita bedoelt: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=8&sid=19&tid=10362&hl=hanekam

Rita, hoe zoek je op topicnummer?

Groetjes,

Thanja
zaterdag 28 februari 2009 - 20:45
Rita1960

Rita1960

In de bovenste balk http://forum.tuinadvies.be...... enz daar staat helemaal op het laatst een nummer. vervang dit nummer door het gezochte itemnummer. geef een enter en je komt automatisch bij dit item uit.
Zo zoek ik heel snel items op...

groetjes,

Rita

@ Thanja, komen je zaden van Danny al op?
zaterdag 28 februari 2009 - 20:59
Thanja

Thanja

Ah, oke... Nu zie ik het! Handig!

Ja, er zijn al vier kiempjes boven, heb iets van 10-15 gezaaid! Super hè? De eerste diende zich al na 9 dagen aan. En bij jou?

In de kas komen de eerste radijsjes ook al boven piepen!

Groetjes,

Thanja
zaterdag 28 februari 2009 - 22:03
danny2

Danny2

Hallo John,

wat die aarbeisoort betreft, heb ik enkele jaren gehad maar was zo onproductief dat het zonde was van de plaats in de tuin. Maar... was wel een lekkere soort.
Zelf heb ik ze niet meer, hou het bij een andere productieve goeie oude nl. GORELLA, deze is terug in de handel verkrijgbaar en was een 30 à 40jaar terug de topsoort in de veiling.

groetjes danny
zondag 1 maart 2009 - 18:54
JOHN1971

JOHN1971

Dag Danny,

Bedankt voor de tip!
Toch wil ik een poging doen om de hanenkam te verkrijgen en te kweken.Al is het om mijn voorvaderen te verrassen.Noem het nostalgie!Lukt het me niet,kan ik nog terugvallen op de GORELLA.Wat voor soort is dit eigenlijk?groot,klein,zoet??


vg
John
zondag 1 maart 2009 - 19:37
marc

Marc

Johan,
Ja ik heb ze nog. Maar op dit ogenblik heb ik geen overschot meer. Ik denk dat dat iets voor augustus/september zal zijn. Ik zal je laten weten als het seizoen daar is dan kan je eens komen kijken en in afwachting eventueel al vruchten meenemen.
Wat de productiviteit betreft heb ik geen klagen hoor. Wat wel is, is dat de echte hanekam alleen de eerste vruchten zijn. Verdere oogst zijn gewone aardbeien. Maar laat dat niet aan je hart komen. De smaak is uniek. Ook geef ik mee dat smaak veminderd naargelang het seizoen vorderd. Het hoogseizoen bij hanekam duurt ongever 2 weken en begint, geloof ik, half/eind juni.
Je mail heb ik ontvangen. Ik houd je verder via die weg op de hoogte.
Groetjes,
Marc
zondag 1 maart 2009 - 20:41
boepe

Boepe

Hallo Johan,
Ik zou met enige moeite 6 hanekam aardbeienplanten kunnen krijgen maar weet
er niet zoveel van.
Is dit de officiele naam of bestaat er nog een andere naam voor.
Is het misschien daarom dat ik er zo weinig van terugvind.
Hoe oud is de soort?

De planten ,zo is me verteld , zijn inderdaad iets groter.
Wat is de plantafstand?

Zijn ze ziektegevoelig?


Groeten
Peter

zaterdag 12 maart 2011 - 04:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon