menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ZADEN ANANASKERS GEZOCHT

Ga naar meest recente reactie

PHILIP

PHILIP

Goedemiddag

Kan iemand me vertellen waar ik zaad van de ananaskers kan kopen
( ik vind ze niet in de catalogus van het Vlaams zaadhuis en ook niet bij Aveve)

alvast bedankt

Philip
maandag 16 februari 2009 - 13:48
dendrodan

Dendrodan

bij http://www.denieuwetuin.be bij inhoud kijken,daar klikken op bijzonder uit zaden en de eerste op rij is de lampioenbes of ananaskers.
Of op deze rechtstreekse link http://www.denieuwetuin.be/bijzonderzaad.php dan moet je niet zoeken.
Mvg Danny
maandag 16 februari 2009 - 16:27
Rita1960

Rita1960

Hoi,

Vreeken zaden heeft ze ook ( 1x groot en 1x klein)

groetjes,

Rita
maandag 16 februari 2009 - 17:50
matteke

Matteke

Ik heb hier nog wel 10 zaden
Het is wel een erg grote soort. Liefst ruilen
maandag 16 februari 2009 - 18:15
danny2

Danny2

ze staan toch wel in de catalogus van het vlaams zaadhuis, kijk eens onder de naam physalus.

groetjes danny
maandag 16 februari 2009 - 19:21
printemps

Printemps

@ rita

grote vruchten of zijn het grote planten ?

mvg
an
maandag 16 februari 2009 - 19:22
Rita1960

Rita1960

@ An,
't verschil zit hem volgens mij in de grootte van de planten
over de grootte van de vruchten kan ik niets zeggen
Als ik zeker zou weten dat de grote planten grotere vruchten zouden hebben zou ik deze direct aanschaffen. Ze zijn zo............LEKKER!

groetjes,

Rita
maandag 16 februari 2009 - 19:36
Rita1960

Rita1960

@ Danny,

Ze staan wel in de catalogus van het Vlaams Zaadhuis (pagina 92) maar dit is de niet eetbare soort! Dit is de sier-lampionnen plant.
En volgens mij gaat het hier toch om de eetbare soort.

groet,

Rita
maandag 16 februari 2009 - 19:46
Thanja

Thanja

Het verschil tussen de kleine en de grote is niet zo heel erg groot. De kleine wordt tot 75cm en de grote wordt tot 100cm. De grootte van de bes blijft gelijk.

Hoewel mijn algemene ervaring met Vreeken positief is, is het zaad dat ik bij hem had gekocht van de ananaskers niet ontkiemd. Echt helemaal niks! Een collega van mij had een enorme oogst van ananaskers, dus daar heb ik enkele zaden van bewaard. (zijn te ruil/koop, zie website)
maandag 16 februari 2009 - 19:48
danny2

Danny2

Sorry, heb in het boek van verkeerd jaartal gezien.
Er staan wel physalis ixocarpa of de tomatillo in.
Wat de grote en kleine vruchten betreft gaat het ook nog om verschillende soorten.
de gewone zijn de physalis peruviana, dan de dikkere vruchten zijn de gooseberry's. Hebben ook totaal verschillende smaken, qua groei is er niet zoveel verschil in.

groetjes danny
maandag 16 februari 2009 - 20:12
Thanja

Thanja

Danny, ik baseerde mijn uitspraak over smaak en grootte op basis van ervaring, niet uit een wetenschap of bijzondere kennis. Mijn collega had namelijk verschillende planten staan van de ananaskers: grote en kleine. Aangezien zij ze allebei aanduidde met 'ananaskers' ben ik ervan uitgegaan dat er qua smaak geen verschil was.

Weet je dan wat het verschil in smaak is? Ik heb namelijk verschillende geproefd (de ene wat meer rijp dan de andere), maar ik kon geen duidelijk smaakverschil herkennen.
maandag 16 februari 2009 - 20:19
Rita1960

Rita1960

@ Thanja,
da's niet mijn ervaring met het zaad ( ook van Vreeken ) is zeer goed opgekomen vorig jaar. heb zelfs meerdere planten moeten weggooien wegens gebrek aan ruimte.

groetjes,

Rita
maandag 16 februari 2009 - 20:27
Thanja

Thanja

Ja, Danny, je hebt gelijk. Als ik het goed heb begrepen van verschillende sites is de smaak inderdaad verschillend (hoe verschillend staat er niet bij... weet je dat toevallig?).

Ik gok erop dat mijn collega de 'grote' ananaskers heeft gehad, die misschien wat kleiner en wat groter is uitgevallen.

Voor Philip: Hier wordt de 'kleine' ananaskers aangeboden:
http://www.biozaden.velt.be/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=166&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=54
maandag 16 februari 2009 - 20:29
danny2

Danny2

Heb ze alledrie staan in de tuin, dus spreek ook uit ervaring en niet volgens boekjes, maar hoe ik de smaken moet omschrijven das al wat moeilijker.
Afgaande op mijn vrouw zijn de gewone het lekkerst, die eet ze altijd eerst op, de twee andere soorten zijn voor confituur maar zijn ook zo te eten doch niet zo pittig van smaak.

groetjes danny
maandag 16 februari 2009 - 20:29
Thanja

Thanja

@Rita, mijn ervaring met Vreeken is eigenlijk ook positief. Vorig jaar gewoon pech gehad, denk ik.

Er piept nu al een ananaskerskiempje boven de grond. Dit jaar dus in eigen tuin!
maandag 16 februari 2009 - 20:31
Thanja

Thanja

@ Danny: alledrie? Wat is de derde soort? Tomatillo?
maandag 16 februari 2009 - 20:32
danny2

Danny2

de gewone ananaskers(kleine), de gooseberry en de tomatillo.

groetjes
dinsdag 17 februari 2009 - 21:17
marc

Marc

Philip,
Ga gewoon naar een fruitwinkel. Koop een bakje ananaskers. Haal de pitten uit één van de vruchten. Laat ze een paar dagen drogen en zaai deze dan. De overschot eet je gewoon op.
Zo doe ik dat ook als ik nieuwe planten wens.
Groetjes,
Marc
zaterdag 21 februari 2009 - 20:11
Lennart

Lennart

Weet iemand wat de kiemtijd is van de ananaskers, ze staan nu al zo`n 2 weken in de potgrond en er is nog niks verschenen.
ze krijgen water genoeg maar ik heb geen idee hoelang het duurt.
ik hoor graag van jullie ervaring.
zondag 1 maart 2009 - 18:02
danny2

Danny2

Hoi Lennart,

Welkom op het forum.
Heb gezaaid op 14/02 bij een bodemtemp. van 22° en momenteel zijn ze mooi gekiemd, hangt natuurlijk veel af van de warmte van je grond en ook of het een constante warmte is, mag ook niet te nat zijn maar altijd vochtig. Ananaskers is zeker een makkelijke kiemer dus dat zal nog wel goedkomen.

groetjes danny
zondag 1 maart 2009 - 18:19
Rita1960

Rita1960

Hoi Lennart,
mijn methode voor de ananaskers: zaaien in bakje stekgrond of 1/3 zand en 2/3 potgrond of perspotjes, met deksel erop in omgevingstemperatuur van plm 22 gr C. Niet in de zon zetten.Er voor zorgen dat de (stek-)grond niet te droog maar ook niet kletsnat is. Misschien dat je grond toch te nat is.
Die van mij begonnen (dit jaar) te kiemen na 12 dagen.
Succes!

groetjes,

Rita
zondag 1 maart 2009 - 18:20
Thanja

Thanja

Ik heb dit jaar op verschillende data enkele zaden gezaaid. Er zijn al enkele opgekomen en ik verwacht in de loop van de week (of twee weken) dat er nog wel enkele zaden zullen ontkiemen. Ik heb ze heel erg oppervlakkig gezaaid.

Bij mij staan ze op een kamer met wisselende temperatuur (temp komt niet onder de 20gr) en ontkiemen vanaf de 10e dag na het zaaien. Sommige zaden doen er wel 20 dagen over.

Ik heb ook enkele zaden gezaaid met de DENO-zaaimethode of 'zaaien-in-een-zakje' - methode. Daarmee had ik 6 zaden gezaaid, 4 verplaatst na het ontkiemen, waarvan er drie goed zijn bovengekomen.


Welkom op het forum, Lennart.

Groetjes,

Thanja
zondag 1 maart 2009 - 18:27
P e t e r

P e t e r

Hoi,

Ik heb vandaag een zakje gekocht in de zaadrek van de HUBO.

Cuif
donderdag 12 maart 2009 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon