menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Akebia lekker en zoet

Figo

Figo

Ik las in de krant (HLN 17/18 januari) dat de akebia "lekkere zoete vruchten" kan geven, mits een 2de andere soort akebia erbij wordt geplant.
Heeft iemand ervaringen hiermee ?
Zijn de vruchten (een klein kippenei groot) idd lekker en zoet ?
Indien ja, heeft er dan iemand een paar stekje/jonge plantjes van de beide soorten op overschot ?
Ev. ruilen tegen (pitloze) druivenplanten.
dinsdag 3 februari 2009 - 11:33
danny2

Danny2

Weet wel dat er vruchten aankomen , maar eetbaar heb ik nog nooit van gehoord; Zelf heb ik alleen maar de akebia quinata.

groetjes danny
dinsdag 3 februari 2009 - 18:11
WiPe

WiPe

Akebia quinata is ene kruisbestuiver. Om vruchten te krijgen heb je dus twee planten nodig, van dezelfde soort. dat mag dan gerust een variëteit zijn zoals Akebia quinata 'Alba', maar dat moet zeker geen andere soort zijn, mn Akebia trifoliata. (Van Akebia quinata en Akebia trifoliata bestaat ook nog een hybride , Akebia x pentaphylla).

De vruchten van Akebia quinata zijn niet ei-vormig maar eerder langwerpig. Ze zijn ook iets langer dan een ei.
De smaak is naar mijn mening eerder flets dan zoet. Ik vind het zeker geen aanrader om aan te planten voor de vruchten. Als je dat zou willen zijn er beter keuzes te maken.
zondag 15 februari 2009 - 13:55
Figo

Figo

Het was de eerste keer dat ik zag dat het "lekkere zoete vruchten" waren, een "klein kippe-ei groot..."
Gezien je de planten op een niet zo gunstige plek kon planten vond ik het wel de moeite om er te zetten.
Wetende dat papier verduldig is, en reporters niet altijd onvooringenomen zijn, heb ik derhalve hier bij de kenners de vraag maar gesteld om zeker te zijn.
@ WiPe: Wat is een eventueel alternatief ? Eerder natte grond, schaduw, aan een boskant, ..Geen kleine bessen ivm met vogels die van een gedekte tafel houden..
ik moet zeggen: een kiwi heeft het er een paar jaar voortreffelijk uitgehouden, maar was niet bij te houden met intomen...en hij heeft ook de voorbije winter met zijn extreme minima niet meegemaakt (hij was al weg naar een kiwi-liefhebber).
Graag suggesties
zondag 15 februari 2009 - 16:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon