menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van vijgen en druiven

Ga naar meest recente reactie

Figo

Figo

Gratis druiven en vijgenstekken.
Zaterdag 17 januari (*) 2009 om 14 uur, in de tuin van WF-Boutersem voorzitter in de Dorpsstraat 7 te Boutersem
Korte praktijkgerichte uiteenzetting over snoeien, stekken, en teelt van druiven en vijgen.
Na de pauze gaan we in de tuin de planten snoeien.
Er staan een 20-tal druivensoorten, en een 20-tal vijgensoorten. Van het snoeihout kunt u gratis stekken (volgens beschikbaarheid) meekrijgen om uw eigen planten te kweken.
Inschrijven is vereist voor deze activiteit, uiterlijk 9 januari 2009.
Beperkt aantal plaatsen. Indien teveel inschrijvingen is er om 10 uur een voormiddagsessie.
Gelieve bij inschrijven op te geven of u eventueel in de voormiddag aanwezig kan zijn.
(*) OPGELET: bij vriesweer mag er niet gesnoeid worden, en wordt deze activiteit verplaatst naar zaterdag 24 januari 2009
maandag 17 november 2008 - 18:43
spinty

Spinty

Figo,
Is het mogelijk om een beetje uitleg te geven over het stekken van vijgen bijv. het tijdstip ,hoe bewortelen enz.
Tot nu toe heb ik alleen vermeerderd door afleggen
groetjes
Mat


maandag 17 november 2008 - 21:02
Figo

Figo

Stekken van vijgen kan op elk moment van het jaar. Van 1 januari tot 31 december....
Je kan een tak, een twijg, zelfs een één-oog stek laten bewortelen.
In de zomer in de serre, onder een plastic fles (om de luchtvochtigheid op peil te houden, zodat de stek niet uitdroogt.) Geen te zachte takuiteinden nemen, die zijn te slap en rotten te snel. De kop wegsnijden, en slechts van 1 of 2 bladeren een stukje laten staan.
Eens het kouder wordt is een verwarmde stekbak nodig. Ik gebruik altijd stekpoeder.
Ik heb over 3 weken stekken genomen van zo'n 10cm lang, en enkele daarvan hebben al wortels en lopen uit.
dinsdag 18 november 2008 - 19:52
the666bbq

The666bbq

ik ben geïnteresseerd Figo, mijn verwarmde kweekkast is toch technisch werkloos in januari en dat mag niet

Peter
woensdag 19 november 2008 - 11:08
the666bbq

The666bbq

Het gaat toch nog door Figo ? Er lagen een aantal 'verse vijgen' om de nieuwjaarsboompjes en ik heb de smaak nu wel te pakken








u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
maandag 5 januari 2009 - 11:37
baloe

Baloe

Interessant,...
ben nieuw hier, maar dit ziet er wel interessant uit.
Net na enkele jaren kleiner betuind te zijn, verhuisd en een tuintje aangelegd met
- 2 Hazelaars
- 5 appelaars (La Paix, Reinette Hernaut, Reinette de blenheim, President Roulin en Gris Braibant)
- 3 kerselaars (Early Rivers, Esperen, Schneiders Spate Knorpel)
- 3 frabozenstruiken
- Rode stekelbes - witte stekelbes
- rode en witte bessen
- Vijg (brown Turkey)
- Okkernotenboom
- aarbeien 30-tal plantjes

Heb nog wel wat ruimte over en druiven zouden ook niet misstaan.
Waar kunnen we hiervoor inschrijven
woensdag 7 januari 2009 - 13:54
the666bbq

The666bbq

Bedankt voor het snoeihout en de uitleg Figo, de stekken zitten ondertussen in de (verwarmde) kas (heb me laten vertellen dat stekken wat vlotter wortelen met wat onderwarmte - in mijn kas 19 à 20 °C op thermostaat), bij de andere stekken (van de aardbeidruiven uit Italië uva fragola bianca en nera, ik weet niet of die al in je collectie zitten ?? ze zijn in elk geval bijzonder lekker, ik hoop alleen dat de jonge moederplanten buiten de vrieskou hebben overleefd)

Zoals je op de blog kan zien (http://the666bbq.blogspot.com) is het een allegaardje geworden van verschillende stekmethodes (horizontale en verticale éénoogstekken), met de horizontale éénoogstek verdubbel je in elk geval het aantal potentiële stekken wat handig kan zijn als je wat minder stekmateriaal hebt, of verdubbel je je kansen bij lastige stekkers zoals je bv de Korinka labelde. Ik heb me ook laten wijsmaken dat stekken meestal graag nauw geschoeid staan, dat verzoend zich prima met het plaatsgebrek ik mijn propagator

Die horizontale éénoogstekken heb ik niet zelf uitgevonden uiteraard (hier wordt die bv. ook beschreven http://www.tuinkrant.com/artikel/fruit-de-tuin-planten-eenvoudig-vermeerderen-met-oogstekken-en-wortelstek, maar je komt ze nog wel meer tegen).
Als ik heel veel stekmateriaal heb dan vind ik de busselmethode (stukken van een oog of vier, samenbinden tot een bussel en drie ogen diep ingraven op een noordmuur) nog wel de makkelijkste, maar met de éénoogstekken heb ik ook al goede resultaten behaald. Nadeel van die methode is dan weer dat het trager is, het 'stammetje' is na het eerste jaar bijlange zo dik niet als dat van snoeihout dat al een vingerdik begon.
Teach the teacher altijd leuk.

En altijd plezant om met andere groene vingers door een tuin te lopen. En 'Viktor van het forum' was misschien ook 'Viktor van de tomaten', dan heb ik die misschien ook eens gezien. Zoja, Viktor, dan was de jongeman met roze jas (en bril) de 666bbq

Had ik het geweten dan had ik mijn snoeihout ook meegebracht (veel snoeihout, want mijn gesteltakken (3 per plant) dragen toch een meter of 5 over de pergola. "Slechts" blauwe boskoop en witte van der laan, soorten die zoveel lof als tegenwind krijgen blijkbaar, ze geven me in elk geval mooi opbrengsten zonder al teveel zorgen, dus van mij mogen ze oud worden aan mijn d(r)uivenkot.

Tot de volgende,
Peter
maandag 19 januari 2009 - 00:42
Victor44

Victor44

Inderdaad Peter ,de Victor van het forum is identiek aan deze van het tomatenforum.Ook ik vond het een zeer leerrijke bijeenkomst,en heb er erg van genoten,waarvoor ook dank aan 'Figo'.
Ik kan me je helaas niet herinneren,ik dacht dat ik alleen mijn hand opgestoken had toen men vroeg wie van het forum was,maar ik zal dan misschien niet goed gezien hebben,spijtig ...
De stekken heb ik ook ingestoken,zoals men gezegd had,hopelijk groeit alles!
Groeten van
Victor
maandag 19 januari 2009 - 16:15
the666bbq

The666bbq

ik zat links in de garage, op de stoel en heb het grootste stuk van de tuin wel aan uw zij gestaan, zelfs redelijk wat aan de klap geweest - ik had misschien beter toen gevraagd of ge 'de' Viktor waart
maandag 19 januari 2009 - 16:19
the666bbq

The666bbq

amai wat is me da ...

ik heb nog nooit last gehad van schimmel in mijn verwarmde propagator en de kast is al bijna een maand weer in roulatie zonder problemen voor de stekken die erin staan (uva fragola, Erysimum,..) maar de vijgenstekken beginnen na twee dagen verdacht veel op een sheeba kat te lijken; ongezien.

Toegegeven, ik 'moest' DCM stekgrond nemen (met lava gruis) want het tuincentrum had geen andere en ik kon geen twee dagen wachten

DCM 'stoeft' nochtans op z'n site over de schimmelwerende eigenschappen van zijn stekgrond (zelfs bij enten van schimmels op de grond; zullen wel vriendelijke schimmels geweest zijn dan); ik heb hen in elk geval om uitleg gevraagd want stekgrond moet in elk geval steriel zijn.

Er zijn maar twee parameters veranderd in de kast : de grond en het stekmateriaal; Zijn er nog (van de aanwezigen op de workshop) die last hebben van schimmel ??

Ik vind het wel vreemd want de andere stekken zijn zonder veel omziens in oude potgrond gevlogen met wat scherp zand eronder die hier nog stond van vorig jaar, ook niet echt steriele grond te noemen. En wie buiten stekt, steriliseert zijn tuingrond ook niet eerst.

Nondepie, ik heb nog nooit iets sterker moeten gebruiken dan kamillethee tegen de schimmel, moet dus seffens met lood in de schoenen (en de portemonee) weer naar het tuincentrum voor een fungicide (of misschien eerst toch eens zien in de 'medicijnenkast' of er niet nog wat resten liggen van mijn tuinieren-oude-stijl; want die 'produktjes' zijn duurder dan 'een hamertje en een beiteltje' tegelijk)
woensdag 21 januari 2009 - 09:41
the666bbq

The666bbq

of misschien moet ik hem (ws. Botrytis cinerea) gewoon bijhouden

WIKI :

In de wijnbouw is de grauwe schimmel ook belangrijk zowel in positieve als negatieve zin.
Aantasting van jonge vruchten geeft ernstige schade door vruchtval, maar een aantasting van rijpe druiven in een warme herfst kan zeer positief uitwerken doordat de schil doorlaatbaar wordt en zo de druif meer water verdampt. Hierdoor stijgen het suikergehalte en de smaak- en aromastoffen, waardoor de kwaliteit van de wijn sterk verbeterd wordt. De Duitsers spreken in dat geval van 'Edelfäule' (edele verwelking) en de Fransen van 'pourriture noble' (nobele rotting).



Edele rotting, ik weer...



u blogt toch ook ? http://the666bbq.blogspot.com
woensdag 21 januari 2009 - 09:57
Victor44

Victor44

Ik heb mijn stekken in AVEVE zaai- en stekgrond gestoken,gemengd met 1/4 zand ,en een middel tegen bodeminsecticide 'Durban' plus nog een schimmelwerend produkt' Roval'. Ze staan in potten met plastieken zak over op een kamer waar een t° heerst van 15°C.
Normaal kunnen ze toch zo snel niet schimmelen,dacht ik toch! Enfin,we zullen zien hoe die van mij zullen overleven.
Groeten
Victor
woensdag 21 januari 2009 - 14:59
the666bbq

The666bbq

pluizen doen de mijne toch al alleszins maar het zal wel schimmelen zijn ook, en op twee dagen is dat wel vrij snel idd, nog eens : ik heb het nog nooit gezien, en er staan stekken genoeg in de kast die er al langer staan in dezelfde onderwarmte (20°) en dezelfde vochtigheid - het enige wat verschilt is stekmateriaal en stekgrond (alle grond wordt hier ook gemengd met - hetzelfde - scherp zand)

met de kanonnen Durban en Roval erop zullen ze waarschijnlijk zo snel de kans niet krijgen ... maar ik heb die kanonnen nog nooit nodig gehad. Ik zal mijn kast maar door de dettol halen voor ik aan mijn warmteminners begin te zaaien...

woensdag 21 januari 2009 - 17:41
Fons

Fons

Ik stek continu het ganse jaar door vijgen, momenteel in stekgrond van agrofina zonder toevoeging van insecticide of schimmelwerende middelen, gebruik tijdens de winter enkel wat stekpoeder, ik stek zelfs de weke toppen van vijgeplanten, meestal na een maand zijn ze beworteld, worden opgekweekt in stekbak bodemtemp 25°C en nooit schimmels gehad.
Misschien is aan dcm stekgrond een wijnig biomest toegevoegd dat een schimmellaagje geeft, even het bovenlaagje afschrapen kan soms helpen.
Een paar jaar geleden ook dcm stekgrond gebruikt waar ik minder tevreden over was, meer stekmislukkingen.

Groetjes Fons.
woensdag 21 januari 2009 - 20:13
the666bbq

The666bbq

Ja Figo had het ook al gezegd dat hij niet zo tevreden was over DCM, maar het was het enige wat ik op dat moment kon krijgen (de jeugd, nie willen luisteren he, en geduld hebben ze al helemaal niet), maar het was er 'nieuwe' met lava dus ik dacht de gok maar te wagen (hopelijk niet fout gegokt).

Ik heb ze gisteren ruim ingespoten met een cocktail van dozekes die onder een dikke laag stof lagen, fungiciden op basis van zwavel en koper, of het veel gaat baten zullen we moeten afwachten want die produkten uit het amateurcircuit zijn veelal preventief en niet curatief, en botrytis (als het dat was) stond ook niet bij naam vermeld op de pakskes zodus, vingers kruisen en afwachten. Ik heb de stekken in elk geval nog niet opgegeven
Ik ga de kas ook wat actiever luchten, dat hebben de schimmels ook niet zo graag, maar daar is het een evenwicht vinden tussen warmte laten vliegen en voldoende luchten. Hoe verlucht jij jouw kas Fons (met een onderwarmte op 25° vermoed ik dat de kas niet gewoon 'open' staat ?)?

De schimmel zat vooral over de stekken zelf, op de grond was niks te zien...
donderdag 22 januari 2009 - 09:38
Victor44

Victor44

Peter, ook de ogen van mijn stekken van de vijgen vertoonden deze morgen ook schimmels. Ik denk dat de stekken bevroren zijn,en van daar de schimmel.
Momenteel heb ik ze bloot gemaakt om nog meer schimmelen te voorkomen.We zullen moeten afwachten of ze zullen groeien,maar ik heb er niet veel hoop in.
Groeten
Victor
donderdag 22 januari 2009 - 15:07
the666bbq

The666bbq

van één kant ben ik wel blij Victor dat je hetzelfde voor hebt. De meeste schimmels zijn zwakteparasieten en de sterke vries kan daar misschien wel toe bijgedragen hebben, maar ik heb de stekken toch nog niet opgegeven. Ik heb onlangs nog ergens een artikeltje gelezen dat vijgenstekken een slagingspercentage hadden tussen 80 en 96%, als het zo vlot gaat dan moet er nog hoop zijn
donderdag 22 januari 2009 - 15:13
Figo

Figo

Ik heb er zelf ook nog ingezet, 2 dagen later, en tot gisteren stonden ze nog goed.
Moest het vooralsnog mislopen, ik heb nog niet verder gesnoeid, dus jullie kunnen nog altijd nieuw stekmateriaal hebben, toch nog van de meeste planten.
Wat druiven betreft, ik heb ooit gesnoeid, en de takken gewoon aan de planten laten liggen, en daarvan pas een maand later gestekt, en de meeste daarvan zijn goedgekomen.
Vijgen hebben we wel eens stekmateriaal met Nederland uitgewisseld, stekken in plasticzak met beetje vochtige turf via post verzonden, 5 dagen onderweg, en zonder probleem aan de groei gekomen.
Zoals ik zaterdag gezegd heb: de planten zijn sterker dan de meeste mensen denken.
vrijdag 23 januari 2009 - 15:41
Victor44

Victor44

Moest het alsnog mislopen,geef ik wel een seintje,en kom ik in het najaar nog eens af om een paar andere scheuten.Maar ik ben al blij dat ik er al enige gekregen heb,voor de rest zullen we maar afwachten en hopen dat ze zullen aanslaan.
Nogmaals bedankt en tot ziens
Victor
vrijdag 23 januari 2009 - 15:52
the666bbq

The666bbq

Dat aanbod van nieuw stekmateriaal ga ik zeker niet laten koudworden Roger als het niet is om de deze te vervangen (maar ik heb ze nog niet opgegeven zoals ik al zei) dan misschien om de collectie uit te breiden. Raar hoe snel zo'n dingen u kunnen bijten als ge er u een beetje meer in verdiept (en het enige wat je daarvoor nodig hebt is een lijstje met een paar namen van soort op die ge hebt waarvan ge de eigenschappen moet opzoeken - je komt er veel te veel andere tegen die ook interessant schijnen en die je nog niet hebt ). Waar is de tijd dat ik begonnen ben met een handvol tomatenrassen (was toen al fier want allemaal 'oude specialekes'), nu moet ik 80 keer van mijn hart ne steen maken als ik door mijn 140 rassen blader...

Ik begrijp het ook nie goed hoe het zo gekomen is. Ik heb de vijgen ondertussen voor de zekerheid toch maar uit de kas genomen en ze mogen daar nog verder proberen maar als ik 's avonds de schimmel weg doe staat er 's morgens alweer een pruik op (witter dan in het begin trouwens dus misschien da'k den eerste schimmel onderuit heb kunnen halen). Mijn eigen druivenstekken mogen er eerdaags ook uit want de maagdelijk witte wortels bevestigen wat het uitlopen van de knoppen al deden vermoeden (maar ze kunnen uitlopen voor ze wortelen maken dus nooit een garantie op slagen) : ze leven ; dus 't is nie van nie willen en ook nie van nie kunnen (hout vasthouden)

Trouwens, de natuur beslist in alles he, daar hebben wij gewoon mee in te schikken Het was vooral bij de dikkere stekken (op dat sap dat eruit komt ?); Misschien moet ik maar eens investeren in entwas om die bovenste wond direkt te dichten, of moet ik de bovenkant ook maar in stekpoeder soppen... al was het maar omdat daar naar 't schijnt ook wa antischimmel inzit.

Gewoon talkpoeder schijnt ook heel goed te werken om te stekken, goedkoper alleszins maar zonder groeihormonen, antischimmel, .. Het is alleen maar de vraag hoe lang die supplementen meegaan want met zo'n dozeke stekpoeder zijt ge wel een paar jaar zoet he. Iemand ervaringsdeskundig hierin ? Kan misschien handig zijn voor iemand die 'eens' iets wil stekken, want stekpoeder is ook niet goedkoop om één keer te gebruiken en dan verloren gelegd te worden in het tuinhok.
vrijdag 23 januari 2009 - 15:59
Fons

Fons

Half december heb ik mijn vijgen gesnoeit dus voor de vriesperiode, stekken van gemaakt die nu in metserzand zitten op frisse plaats in afwachting dat de stekken in warme stekbak kunnen, de stekken in de stekbak lopen mooi uit, het is bijna nooit dat er hier schimmels op de ogen van de vijgestekken komen.
Om mijn nieuwsschierigheid te bevredigen open ik mijn stekbak dagelijks 5 minuten om alle stekken te kontroleren op vocht en wortelontwikkeling, eventueel oppotten.
vrijdag 23 januari 2009 - 21:55
the666bbq

The666bbq

Korinka is de eerste van de druivestekken die begint uit te lopen, wat nog niet wil zeggen dat em al aan 't wortelen is maar er zit dan toch nog leven in (en waar leven is is hoop zeggen ze altijd)
woensdag 28 januari 2009 - 09:20
mario3

Mario3

Ook ik was van de partij op deze heel interessante cursus waarvoor veel dank aan Figo. De eerste van mijn druivenstekken die begint uit te lopen is ook de Korinka, maar spijtig genoeg gaat het met de rest van mijn stekken ook identiek met die van mijn collega stekkers hier oh forum: op alle vijgenstekken schimmel. Wel 1 uitzondering: de 2 stekken van de Everbearing zijn totnutoe schimmelvrij.
Heeft er iemand ondertussen al vijgenstekken die beginnen uitlopen? Kunnen schimmelende stekken nog uitlopen of is het beter om ze direct op te ruimen?
maandag 9 februari 2009 - 22:52
Victor44

Victor44

Hallo,
Bij de druivenstekken loopt ook als eerste de Korinka uit,waarschijnlijk een vroege
soort.Bij de andere druivenstekken nog niets te zien,maar zien er nog wel goed uit dus afwachten
Bij de vijgen beginnen de Everbearing en de Galbun uit te lopen,de andere
soorten zien er niet goed uit(beschimmeld en bruin)denk waarschijnlijk bevroren en dus dood.Stonden de Everbearing en de Galbun niet in de serre? en daardoor minder bevroren.Denk niet dat beschimmelde stekken uitlopen.
Victor.
dinsdag 10 februari 2009 - 15:39
Figo

Figo

Korinka is de vroegste soort: druiven zijn rijp in juli.
Galbun en Everbearing staan idd in de serre, en zijn maar tot -8 graden gegaan. De andere buiten zijn tot -17 à -20 graden geweest. De schade wordt nu pas zichtbaar.
Wie zijn stekken zag mislukken, en nieuw stekhout wil kan via mail afspreken om af te halen, voor zover beschikbaar uiteraard.
dinsdag 10 februari 2009 - 22:16
the666bbq

The666bbq

Bij de druiven zijn er nu een stuk of 4-5 soorten vertrokken, met loof EN wortels bij de meeste dus die houden we wel aan de praat.

Bij de vijgen zou je denken dat er aan de everbearing iets aan het zwellen is dus daar zit misschien dan toch nog leven in. De rest ziet zo wit als ne poedel, met hier en daar een rood-roze vlek erop. Maar toen ik daar eentje van uittrok zat er toch nog groen op de takjes onder de grond dus ik ga ze nog maar wat laten doen (ver weg van al de rest wel )

Ik zal volgend jaar nog eens wat stekmateriaal komen halen Roger, VOOR de winter
maandag 16 februari 2009 - 13:51
Figo

Figo

Victor,
al het stekhout dat je meehad van druiven is gestekt.
Een paar stekjes beginnen uit te lopen.
Maaaar....ook al verschillende keren moeten spuiten tegen schimmels. Rovral is het enige wat bij mij helpt. De koperproducten deden het niet. Zelfs nu ze beginnen uitlopen duiken er nog pluizekoppen op. Gisteren al 3de keer Rovral toegepast.
Ziet ernaar uit dat ondanks dat het merendeel der stekjes gaat goedkomen.
Voor de vijgen buiten is het verschrikkelijk. Vroege oogsten zullen er zeker niet zijn, sommige planten zijn tot de helft van de takken ingevroren. Dat zijn de niet voldoende verhoutte twijgen van de laatste zomer.
Helemaal dood is er evenwel geen enkele.
donderdag 26 februari 2009 - 07:58
Victor44

Victor44

Roger,
De meeste druivenstekken beginnen wel uit te lopen,maar zijn dan ook minder vorstgevoeliger dan vijgen.Bij de vijgen gaat het niet goed,er stond bij de meeste na drie dagen terug schimmel op.Daarbij had ik in de stekgrond Ronilan plus Rovral gemengd tegen de schimmel en ook de stekken in dit mengsel onder gedompeld.Denk ook dat ze bevroren waren. De ingewortelde stekken doen het wel goed.Moest je voor de winter ,als je vijgen nog uitlopen, een paar stekjes te veel hebben ,stel ik me nog altijd kandidaat.
Hopelijk hebben we dan meer geluk hé!
groeten
Victor
donderdag 26 februari 2009 - 20:17
Figo

Figo

Vraag is of er op het einde van het jaar of begin volgend jaar wel voldoende takken zullen zijn om de komende winter een snoeidemo te geven. Hier is alles qua vijgen -net zoals overal- tot tegen de grond afgevroren. De meeste planten beginnen nu van onderaan terug uit te lopen, maar voor er gesnoeid kan worden zullen ze eerst flink moeten uitgroeien.
Ook de druiven hebben groeiachterstand door de strenge vorst,, maar stekken daarvan zijn er eventueel ook pas in de winter te bekomen.
Indien interesse: ik heb wel nog enkele jonge planten van zowel druiven als vijgen. Te koop à 5 euro per stuk.
Ik ben intussen wel van adres veranderd: bellen kan op gsm 0497/322683
vrijdag 15 mei 2009 - 10:00
yannickdem16

Yannickdem16

Beste Figo

Dit is een zeer oud topic, dus hoop dat je dit nog leest en beantwoordt.

Ik ben nu een jaar bezig met het verzamelen van vijgen maar zou toch nog een heel aantal soorten willen hebben. Nu lees ik dat jij er wel een heel aantal hebt, en wilde ik vragen of ik eventueel enkele stekken kan ruilen tegen wat anders van mij, of eventueel enkele plantjes kan kopen...

Bedankt

Groetjes
woensdag 26 december 2018 - 12:24
Figo

Figo

Hoi Yannick, zie de pb..
grts, Roger
woensdag 26 december 2018 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon