menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

KIWIBES

Ga naar meest recente reactie

ulanka

Ulanka

Hallo,
Heeft iemand al gehoord van de Belgische Kiwibes ? Lekker en gezond , gemakkelijk te eten, hoeft niet geschild te worden !
En ook nog een heel leuke klimplant voor de tuin !
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=NJ213MGK

groetjes

ULANKA
dinsdag 30 september 2008 - 19:43
Victor44

Victor44

Wij hebben onze eerste kiwibesjes gegeten dit jaar,er hangen er trouwens nog een paar.
Ze zijn werkelijk overheerlijk,de smaak is deze van een zoete kiwi, en je hoeft ze niet te schillen.
Ik plantte ze verleden jaar en dit jaar zijn er al enige bessen aangekomen,dat is veel vlugger dan bij de aanplant van een dikke kiwi.
Grtjs
dinsdag 30 september 2008 - 22:08
leeuwtje

Leeuwtje

En is die ook al gewoon te koop als plant? Want daar heb ik ook nog wel een plaatsje voor!
dinsdag 30 september 2008 - 22:17
Flurkie

Flurkie

Ik zou ook wel willen weten waar die plantjes te verkrijgen zijn.
Groetjes, Flurkie
woensdag 1 oktober 2008 - 08:26
ulanka

Ulanka

Nog meer over de kiwibes ! Volgende lente is er meer info over de kiwibes in het tv-programma "Groene vingers" !

http://www.kiwibes.be/overdekiwibes.php

groetjes

ULANKA
woensdag 1 oktober 2008 - 09:20
LauraK

LauraK

Wie kan er iets meer vertellen over de plant zelf? 't Is een klimplant, maar hoe hoog wordt -ie, in
welke grondsoort staat hij het beste, op het zuiden mag ik aannemen, is de plant winterhard etc. etc.
Ik ben er erg nieuwsgierig naar, want we zijn hier behoorlijk kiwi-verslaafd, en dat lijkt dit me een
leuke oplossing!

En is het makkelijk om aan planten of zaden te komen?

Groeten van Laura.
woensdag 1 oktober 2008 - 09:58
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

is wel wintervast hoor,maar als ik me niet vergis gaat het dus om de siberische kiwi?
en daar is wel plantgoed van te verkrijgen denk ik,het gaat er eigenlijk om dat het commercieel in belgie geteeld gaat worden,vandaar de naam "belgische kiwibes"?
das toch wat ik ervan dacht gesnopen te hebben......kan het natuurlijk ook mis hebben,ik ge es zoeken op die siberische kiwi


http://www.proeftuin.info/bessen/issai.html

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/oostvlaanderen/080926_Kiwibes_profruco

http://www.houtwal.be/vakartikels/bijzonder_winterhard/actinidia-arguta-kiwibes.htm

http://users.telenet.be/kiwibes/
woensdag 1 oktober 2008 - 10:32
LauraK

LauraK

Inmiddels heb ik hier en daar op internet gekeken, en er worden zaden van de Actinidia arguta te koop
aangeboden, tegen mijns inziens redelijke prijzen. Heeft iemand al ervaring met het zaaien van deze
klimplant, of duurt het dan ontzettend lang vóór er vruchten aan komen? Er wordt beweerd dat als je
de zaden nu (binnen) zaait, je het komend voorjaar al wat bloemen zou kunnen hebben. Waarheid of
een verkooppraatje?

Groeten van Laura.

(Ik moet gaan minderen met het forum! Elke mooie en leuke plant die besproken wordt, wil ik hebben... )
woensdag 1 oktober 2008 - 19:53
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Nou dit lijkt mij ook heerlijk zeg! Ik heb eens op de links van Cetinel gekeken (bedankt Cetinel! )
en vind dit reuze interessant.
Victor, heb jij hem ook uit zaad getrokken of het je een plant gekocht? En......... heb je misschien zaad genomen? En welke soort heb je, want ik heb begrepen dat er vrouwelijke en mannelijke planten zijn. Of heb je misschien die ene soort die 2 slachtig is?

Groetjes Rialle
woensdag 1 oktober 2008 - 22:09
Victor44

Victor44

Neen Rialle,ik heb de planten besteld in de proeftuin,en ik heb verschillende soorten geplant,3 vrouwelijke en één mannelijke plant.Vandaag heb ik er nog één van bijbesteld,want nu weten we hoe de smaak echt is,het is echt heel lekker!
Grtjs
woensdag 1 oktober 2008 - 22:28
rialle

Rialle

4 Planten, nemen die dan niet veel plaats in beslag?
En waar heb je die besteld? De proeftuin ken ik niet. Ik heb eens gegoogled maar kan niet vinden wat je precies bedoeld.

Groetjes Rialle
woensdag 1 oktober 2008 - 22:37
Victor44

Victor44

Rialle,klik gewoon op de bovenste van de vier sites die Cetinel hier wat hoger heeft opgegeven,dan kom je op de site van de proeftuin voor bessen.
Grtjs
donderdag 2 oktober 2008 - 15:04
Victor44

Victor44

Even nog een vergeten antwoord aan Rialle,je vraagt of we zoveel plaats hebben,ja hoor,maar je maakt hem zo groot als je zelf wil door te snoeien.Uitleg over de snoei wordt steeds meegeleverd.
Grtjs
donderdag 2 oktober 2008 - 15:07
cetinel

Cetinel

ondertussen ook drie kiwibesplanten gekocht waaronder 1 mannelijk exemplaar,en nu 2 jaar geduld hebben!
vrijdag 13 maart 2009 - 22:15
printemps

Printemps

@ cetinel

binnenkort ga je zeer veel fruit moeten eten
of een confituurfabriekske beginnen
ofwel moet je op de markt geen staan hé

mvg
lentean
zaterdag 14 maart 2009 - 12:21
cetinel

Cetinel

zal zo een plankje bij de inkom zetten met fruit en een potteke voor het geld,en als mijn kiekens hier lopen komen daar nog scharreleieren bij,ik word nog een echte boerin

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 14 maart 2009 - 23:37
printemps

Printemps

en een grote bel als uw klanten u nodig hebben
(zo ééntje dat zwarte piet bijhad vroeger)

zondag 15 maart 2009 - 12:40
P e t e r

P e t e r

Hoi,

Ik heb reeds 2jaar de Actinidia atlas en hayward staan. Is dit een goede bestuiver voor de Actinidia arguta 'Jumbo?
Ik vermoed dat ik dan welnog enkele jaren moet wachten tot de atlas en hayward bloemen geeft om vruchten aan de Actinidia arguta 'Jumbo te hebben. Klopt dit?


Peter
maandag 16 maart 2009 - 21:20
depauws

Depauws

Cuif
Volgens mijn info is de Actinidia Arguta geen bestuiver voor de Actinidia Delisiosa.
Maar waarom heb je twee Actinidia Deliciosa?? toch wel om de man/vrouw te hebben denk ik.
Groeten
Silvain
woensdag 18 maart 2009 - 20:21
P e t e r

P e t e r

Hoi Silvain,

Ik heb inderdaad de twee geplant voor de bestuiving. Hayward als vrouwelijke en atlas als mannelijke.


Voor de Actinidia Arguta Jumbo vrouwelijk is er dus nog een andere bestuiver nodig zoals de 'Weima' (mannelijke bestuiver) als ik jou goed begrijp.




woensdag 18 maart 2009 - 22:28
Paulien

Paulien

Ik heb pas een Actinidia arguta 'Issai' gekocht en het zou dat deze zelfbestuivend is. Witte bloemen in april-mei, pluktijd september, standplaats zonnig en winterhardheid is goed....nu maar afwachten......

Heeft iemand ervaring met zaaien van Kiwibessen of stekken? Er staat namelijk bij snoeien: In maart lange scheuten terugsnoeien op 3-4 knoppen. In de zomer kunnen lange scheuten teruggesnoeid worden tot op 3 bladeren. Met zoveel snoeimateriaal zou het toch fijn zijn als het worteltjes kreeg en nieuwe plantjes worden nietwaar?????

Http://home.hetnet.nl/~pvandeburgt/
vrijdag 27 maart 2009 - 13:25
cetinel

Cetinel

denk wel dat je snoeimateriaal kunt gebruiken om te stekken hoor,gewoon proberen,niet geschoten is altijd mis nietwaar?
vrijdag 27 maart 2009 - 16:06
Victor44

Victor44

Stekken van de kiwibes gaat heel gemakkelijk,heb vorig jaar twee stekjes in gestoken en zijn alle twee in de groei.
Grtjes. victor
vrijdag 27 maart 2009 - 16:44
cetinel

Cetinel

zoo,dan kan ik mischien later op het jaar stekjes ruilen.........
vrijdag 27 maart 2009 - 16:45
P e t e r

P e t e r

Ik heb prijs gevraagd bij een kweker van de Actinidia Arguta Jumbo vrouwelijk en de Weima' mannelijke bestuiver. Hiervoor vroegen ze 14€ per plant.

Is dit de normale prijs?

Peter

vrijdag 27 maart 2009 - 20:29
Victor44

Victor44

14€ voor een Jumbo en Weima is wel veel.Ik heb 9€ betaald voor dezelfde per plant.
Groetjes,Victor
vrijdag 27 maart 2009 - 22:47
spinty

Spinty

Ondertussen wordt bij een groot plantencentrum in Genk de
ACTINIDIA ARGUTA 'ISSAI' aangeboden helaas weet ik de prijs niet maar ik kom er binnenkort en dan zal ik de prijs doorgeven

In de info die ik vind (oa houtwal) wordt gesproken van een zelfbestuiver

groetjes

Mat

vrijdag 3 april 2009 - 18:32
cetinel

Cetinel

deze heb ik onlangs aangeschaft,de Issai samen met een Pupurna Sadowa(als ik het zo uit het hoofd juist heb) en een Weima(mannelijk)
hopelijk een goeie combi om veel fruit te hebben
zaterdag 4 april 2009 - 08:39
wim1970

Wim1970

Ik heb vandaag mijn bestelling van proeftuin ontvangen:

- Actinidia arguta "Weiki"
- Actinidia arguta "Issai"
- Actinidia arguta "Weima"

waarbij de eerste een vrouwelijke plant is, de tweede een zelfbestuiver en de derde een mannelijke plant.

Heeft er iemand ervaring mee om ze te houden in pot ??
Doen ze het dan ook goed?

Ik wou de "Issai" in een 20 liter pot plaatsen en misschien de "Weiki" en "Weima" in een grote brede pot.

Wie kan me helpen?
donderdag 16 april 2009 - 14:45
Uvacrispa

Uvacrispa

Je kan de planten vlot in pot houden. Wel een klimsteun gebruiken en als je potgrond gebruikt deze best vermengen met 1/3 van het volume aan zand (bvb Rijnzand) of perliet. Een goede drainage is belangrijk daar vooral Issai wat gevoeliger is voor wortelrot (Japanse kruising).
Succes
Marc
dinsdag 26 mei 2009 - 16:33
Uvacrispa

Uvacrispa

Ik hoop dat je er tevreden mee zal zijn. Zelf hebben we een vijftal rassen getest en slechts één als matig bestempeld, de andere kregen allen een onvoldoende. Dit omdat ze vaak laat vruchtbaar worden en de vruchten slechts de omvang halen van een kiwibes, maar de kiwi is wel behaard en moet vaak not erg lang worden bewaard voor ze eetbaar worden.
Ze kunnen wel erg vruchtbaar zijn eens ze een zekere omvang hebben bereikt.
Veel geluk er mee in elk geval...


woensdag 27 mei 2009 - 18:16
cetinel

Cetinel

mijn kiwibesplanten staan voorlopig in grote potten,kunnen die tegen een tennisdraadafscheiding met bovenbuis groeien,of is dat niet sterk genoeg en moet er toch een andere constructie ineen geknutseld??
donderdag 28 mei 2009 - 11:32
Argyle

Argyle

Hoi,

Heeft er iemand nog Kiwibest Weiki te koop, of een adres hiervoor (voor dit seizoen).

Bij proeftuin zijn de weiki's uitverkocht.

maandag 22 maart 2010 - 08:33
Ambrosia

Ambrosia

Mijn kiwibessen zijn rijp, maar nu is mijn vraag hoe je deze moet oogsten want als ik ze gewoon afpluk heb ik een beschadigde vrucht omdat het steeltje aan de plant blijft hangen en een stukje schil mee blijft hangen. Daarom denk ik dat deze moeten afgeknipt worden, er vertelde mij iemand dat ze de takjes met de vruchten afknippen en daarna de vruchtjes van die takjes verwijderen. Mogen die takjes dan afgeknipt worden, waarschijnlijk wel zeker omdat die vruchen aan nieuwe uitlopers groeien ??? Ook een vraag over het tijdstip, moeten ze al zacht aanvoelen of nog stevig zijn om ze te laten narijpen na de pluk. Veel vragen hierover, kan iemand mij hierbij helpen ??
dinsdag 13 september 2011 - 11:25
guy_fruit

Guy_fruit

Het beste is de kiwibessen één voor één afknippen.
De vruchten moeten iets mals aanvoelen. Indien ze volledig mals zijn dan is de houdbaarheid erg beperkt.
Harde vruchten die toch vroegtijdig geoogst zijn worden na enkele dagen rijp maar zijn minder zoet dan iets mals aanvoelende vruchten.

Een andere oplossing is wachten tot de meeste vruchten rijp zijn en dan de volledige vruchttakken af te snoeien. Binnen kunnen de vruchten dan 1 voor 1 afgeknipt worden en gesorteerd worden op rijpheid.

Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/09/kiwibessen-met-vitaminerijke-bessen.html

Guy
dinsdag 13 september 2011 - 21:02
Ambrosia

Ambrosia

Guy, bedankt voor de zeer nuttige uitleg, ik had het zelf ondervonden dat afplukken niet de goede manier was omdat ik de vruchten beschadigde.

Ambrosia.
woensdag 14 september 2011 - 11:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon