menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien die wegsterven

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Mijn aardbeien sterven bijna allemaal af,met de vruchten eraan .Er staan nog enkele planten rechtop.Dat probleem heb ik ieder jaar opnieuw,kan mij iemand helpen wat ik hieraan moet doen?
Dank u
vrijdag 16 juni 2006 - 16:25
andre

Andre

Ja victor 44.

Volgens mij is de gevreesde ziekte vruchtrot of botrytis cinerea.. Aangetaste vruchten worden bruin en zacht. Bij nat weer komt er een grijs schimmelpluis over. De infectie gebeurt via de bloemen. De schade is het groots als er tijdens de plukperiode warm en vochtig weer komt. De voornaamste voorzorgsmaatregel bestaat erin ervoor te zorgen dat het gewas snel kan opdrogen. Ruim planten, het gewas niet dicht laten groeien, het onkruid grondig bestrijden en stro aanbrengen. Vanuit biologische - dynamische hoek wordt voor aardbei het kiezelpreparaat 501 naar voor geschoven, niet alleen tegen botrytis maar ook voor het algemeen welzijn van de aardbei. Spuiten op vruchtdagen voor de bloei en in september - oktober.

Groetjes andre
vrijdag 16 juni 2006 - 16:43
Victor44

Victor44

Andre , vruchtrot is het niet;de vruchten rotten niet,maar de bladeren en vruchten verslensen en verdrogen en de plant verdroogt en sterft af.
vrijdag 16 juni 2006 - 16:58
Fons

Fons

Victor, bij mij doet zich hetzelfde voor,probeer telkenjare toch een paar aardbeitjes te hebben maar helaas,volgens mij is een medeoorzaak te droge grond, wortels worden zwart en bladeren komen slap te hangen en aardbeien zijn onooglijk klein rood maar gedeeltelijk verdroogd.
Dit jaar heb ik regelmatig water toegedient en ja mooie aardbeien niet de hele dikkemaar ja!!!
Heb ondervonden dat doordragende aardbeiplanten het iets beter doen op mijn droge grond dan de eenmaal vruchtdragende.

Groetjes Fons.
vrijdag 16 juni 2006 - 21:50
andre

Andre

Zo dat was dan een fout advies van mij, maar eigenlijk is de oplossing dan toch gevonden.

andre
vrijdag 16 juni 2006 - 22:10
Fons

Fons

Andre,dat product kiezelpreraraat 501 bestaat dat onder een merknaam en waar te verkrijgen?
Alle middelen eens broberen om gezonde plantjes blijven te behouden.

Groetjes Fons.
vrijdag 16 juni 2006 - 22:43
Victor44

Victor44

André en Fons
Bedankt voor jullie snelle antwoord,de aardbeien waren Elsanta.Nu heeft mijn vrouw begin van het jaar Sarian gezaaid van Vreeken's zaden. Dit zouden doordragers moeten zijn.Ik heb ze gisteren geplant,het zijn zeer mooie plantjes.Kent iemand van jullie deze soort? Ik had er zelf nog nooit van gehoord.
Grtjs Victor
vrijdag 16 juni 2006 - 22:57
andre

Andre

Hallo Fons.

Dit product wordt verdeeld bij Ecostyle on der de naam Vital in de betere tuincentrum te koop .

Groetjes andre
vrijdag 16 juni 2006 - 23:10
WillyT

WillyT

Allen,

Ik heb hetzelfde probleem en ben gisteren wat professionele raad gaat vragen bij Hermoo.
Zou kunnen gaan om Phytophtora oftewel wortelrot. Dit wordt veroorzaakt door een schimmel in de grond. Bestrijding kan enkel door aangieten met Aliette tijdens het planten van nieuwe scheuten en nogmaals in het voorjaar, als de plantjes in groei gaan.

Andere mogelijkheid is Verticilium of verwelkingsziekte. Ook een schimmel in de grond ; zelfde behandelwijze, maar dan met produkt Topsin, Virolex of Carben.

Aliette heb ik gevonden in een tuincentrum in de buurt ; de andere (nog) niet.

Succes,
Willy
woensdag 21 juni 2006 - 08:11
DannyC

DannyC

Heb dit vroeger ook gehad, en een professionele aardbeikweker heeft mij toen toevertrouwd dat het om de verwelkingsziekte ging. Dit is te wijten aan een schimmel die familie is van de knolvoet bij kolen.
Heeft mij toen een product gegeven ( heb wel de naam niet gekregen). Maar probeer eens een product tegen knolvoet. Succes.
woensdag 21 juni 2006 - 14:02
Victor44

Victor44

Allemaal alvast bedankt, ik zal mijn nieuwgeplantte dan maar aangieten met Alliete !als preventie.
woensdag 21 juni 2006 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon