menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plantafstand bessen

Ga naar meest recente reactie

kimmeke

Kimmeke

ik zou graag een reeks kruisbessen, rode bessen, witte bessen, zwarte bessen willen planten, maar ik vind redelijk weinig terug over de beste plantafstand, is er iemand dat daar meer van weet
hartelijk dank
ge ziet, ik zijn nen echte leek
maandag 21 augustus 2006 - 13:37
Bowie

Bowie

Bij mij staan de bessen allemaal op 1,5m afstand of dat dat voldoende is of te dicht op elkaar is, dat weet ik niet - heb toch elk jaar een heel goede oogst.

Voorzie wel genoeg plaats om de takken uit elkaar te houden of je moet ze evt. leiden langsheen een muur of afsluiting of rek od.

Ik laat de mijne in struikvorm (rode en witte kruisbes, rode en witte bessen en cassisbessen) groeien en haal dan takken uit elkaar naar links en rechts (zoals een v-vorm)

Braam-, logan-, wijn- en de taybessen heb ik wel geleid aan een draad.

Ik hoop dat je hier al wat aan hebt - er zal allicht wel nog heel wat meer advies volgen.
maandag 21 augustus 2006 - 14:19
kimmeke

Kimmeke

bowie, merci voor uw antwoord.
bij mijn grootouders staan de stekelbessen en aalbessen gewoon naast elkaar, en zeker niet aan een draad of zo, zijn er dan zoveel soorten in die dan wel een raad nodig hebben?
de aalbessen en stekelbessen dragen alle jaren heel mooi, en de takken breken zeker niet af.
ik weet nu wel niet of ze die takken inkorten, de aalbessen zijn zeker 1.2m hoog, en de stekelbessen vermoes ik 1m.
groetjes
maandag 21 augustus 2006 - 14:45
Bowie

Bowie

Vooral bij de kruisbes is het toch wel gemakkelijker om ze te plukken als de takken genoeg uit elkaar staan (stekels)

Als de takken uit elkaar staan, komt er ook extra lucht en licht tussen.
maandag 21 augustus 2006 - 15:06
kimmeke

Kimmeke

en wanneer is ook de beste planttijd?
ik hoor dikwijls september en oktober, kan zijn dat ik verkeerd ben hoor.
groetjes
maandag 21 augustus 2006 - 17:00
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
wat plantafstanden betreft kijk eens naar volgende webpagina:

http://users.myonline.be/~tdn12074/bessen/plantafstand.html

bij de kruisbessen proeftuin http://www.proeftuin.info kan je de verschillende rassen uitgeplant zien in de diverse plantsystemen, dus misschien moet je daar eens een kijkje gaan nemen.

wat planttijdstip betreft, de ideale periode is enkele weken nadat de laatste bladeren naturulijk zijn afgevallen, dat is meestal begin tot midden november.

succes
dinsdag 22 augustus 2006 - 19:16
kimmeke

Kimmeke

uvacrispa, bedankt voor uw antwoord, ik heb naar de website van hierboven een mail gestuurd hoe het zit met de aankoop van die planten, daar er al een deel van uitverkocht is, als ik dan wacht tot november dan vrees ik dat ik niet veel zal hebben.
ik denk dat ik via die website een deel planten ga bestellen, bij ons in de buurt heb je wel wat, maar zeker niet zoveel soorten.
ik heb ongeveer dertig meter dat ik kan volplanten, er staan wel al een paar bessen, druiven, een kiwiplant, frambozen, rabarber.
helaas de stekelbessen moet ik verwijderen, mijn grootvader had ze meegebracht, maar deze hebben de witziekte, ik denk dat ik er andere in de plaats ga zetten.
ik hoop snel op reactie van de kruisbessen website, die is overigens prachtig, dan kan ik alles gaan arangeren.
hartelijk bedankt voor uw antwoord.
groetjes kim
woensdag 23 augustus 2006 - 07:19
Uvacrispa

Uvacrispa

Kim,
nog niet panikeren, de catalogus die je bedoeld is deze van vorig seizoen. De nieuwe (2006-2007) zal er vermoedelijk pas begin september opstaan...
Marc
donderdag 24 augustus 2006 - 22:17
kimmeke

Kimmeke

joehoe, prachtig, dan kan ik nog kiezen uit het hele assortiment, ik hou het zeker in het oog
bedankt alleszins!
groetjes kim
vrijdag 25 augustus 2006 - 10:16
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Marc wanneer is het de beste tijd om nog een paar late rode bessenstruiken, stekelbessen aan te schaffen en ook om kiwi te komen kopen. Ben jij het die op 6 oktober voor de vvpv komt??? ik kijk er al naar uit
vrijdag 25 augustus 2006 - 19:41
kimmeke

Kimmeke

nigella, ik ben het hier wat mee aan het volgen, ik benprecies niet mee, wat is wpv?
groetjes en bedankt
kim
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:52
Victor44

Victor44

Ik plant mijn bessen voor 1 takkers op 33cm, voor 2 takkers op 66cm en 3 takkers op 99cm.En plant ze rond 11 november, deze staan wel in haag geplant.
zondag 27 augustus 2006 - 11:40
Uvacrispa

Uvacrispa

Viktor,
Onze ervaring met die afstanden is dat deze enkel gelden voor kruisbessen. Voor rode bes groeien ze veel te dicht op elkaar en kan je beter een ruimere afstand aanhouden.
Marc
woensdag 13 september 2006 - 22:20
Uvacrispa

Uvacrispa

nigella, ik ben het hier wat mee aan het volgen, ik benprecies niet mee, wat is wpv?
groetjes en bedankt
kim


VVPV, staat voor Vlaamse vaste Plantenvereniging
woensdag 13 september 2006 - 22:20
Uvacrispa

Uvacrispa

Marc wanneer is het de beste tijd om nog een paar late rode bessenstruiken, stekelbessen aan te schaffen en ook om kiwi te komen kopen. Ben jij het die op 6 oktober voor de vvpv komt??? ik kijk er al naar uit

Beste tijd om te kiezen is wanneer de vruchten rijp zijn, dan kan je ze beoordelen op beskwaliteit en smaak.
Aanschaffen en planten doe je best omstreeks medio november (behalve geënte druiven met blote wortel, die plant je best na de winter).

Ik heb op 6 oktober een voordracht te Izegem (Volkstuinen) in mijn agenda staan.
woensdag 13 september 2006 - 22:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon