menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bessen bessen en nog eens bessen

Ga naar meest recente reactie

willemveldman

Willemveldman

Ik ben in maart van dit jaar begonnen met een 'fruittuin' en met trots maak ik nu bekent dat hij af is!
(tenminste, voor zolang het duurt) en in een fruittuin horen natuurlijk bessen! Maar wat vind u nu van bessen, wat is uw favoriet en wat kunt u voor tips geven?

Ik begin maar eens met de Rode bes, witte bes en zwarte bes; misschien beter bekent als de rode aalbes, witte aalbes en cassis bes. Of gewoon zoals we ze in NL limburgs noemen; Roeje miemere, witte miemere en zjwarte miemere.
Allemaal meer een bes voor in de diepvries en dan eten met suiker in de herfst/winter maanden. De rode bes is zurig maar ook het lekkerst van de drie, vind ik dan. De witte bes lijkt veel op de rode qua smaak maar is een beetje flauwer. De zwarte bes heeft een totaal andere smaak en is echt een jam-bes. Hij heeft ook een andere groeiwijze dan de andere twee. iemand een andere mening of nog tips over het oogsten kweken etc, laat het maar horen!

Mijn favoriet is de kruisbes. Een beetje zoeter van smaak en beter om zo op te eten. Ook is de kruisbes (of staekbaere in het NL limburgs) een beetje sappiger en heb je minder last van de pitjes. Verder heb je ook de jostabes. Een kruising tussen de zwarte bes en de groene kruisbes. Dit vind ik ook wel een leuke bes. Hij heeft geen stekels op de plant zoals de kruisbes en heeft ook nog eens lekkere vruchten.

Graag hoor ik uw informatie en mening over deze en andere bessen,
Gr Willem
zondag 20 juli 2008 - 21:50
Matabish

Matabish

persoonlijk hebben de 'blauwe bosbes', de 'braambes' en de 'aardbei' mijn voorkeur.
Maar ze zijn allemaal lekker!
maandag 21 juli 2008 - 01:09
hugo

Hugo

voor verschillende bessen, kijk eens bij de proeftuin van één der forumleden

http://users.myonline.be/~tdn12074/nl/assortiment.html

groetjes
maandag 21 juli 2008 - 09:36
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Zou dat nog bestaan?
Er staat vermeld "Versie van 9/9/2006".

Ik zal zelf al eens proberen verder te zoeken.

Dit is een andere link, maar ze vermelden dezelfde datum

http://www.proeftuin.eu/

De blauwe bosbes, ook de amerikaanse bosbes genoemd, Vaccinium, is zeker een aanrader (zie andere topics op het forum).

groetjes

Hilda
maandag 21 juli 2008 - 10:28
cetinel

Cetinel

ik ben verzot op alle bessen!(alleen de zwarte vind ik iets minder,maar evengoed nog te pruimen)
en bij mij is altijd favoriet: vers,zo uit het vuistje..
ik heb tot nu toe: framboos,stekelbes,josta,doornloze braam,moerbei en vaccinum..
de rode en witte aalbessen ontbreken nog,maar die zijn voor volgnd jaar want hun plekjes zijn nog niet klaar....
en ik wil witte aardbeitjes
maandag 21 juli 2008 - 12:08
depauws

Depauws

Jullie vergeten nog de roze bes, groeiwijze is dezelfde als rode bes maar is veel minder zuur, zelfs een beetje flets wegens gebrek aan zurigheid. Varieteiten "Gloire des Sablons" en nog iets met "Roze Champagne".
Ook te vermelden de Japanse wijnbes en de Dormanbes, beiden zien er gelijkaardig uit, deze neigen eerder naar braam en framboos dan bv naar rode bes.
Die Japanse wijnbes vindt ik persoonlijk de beste van allemaal, delicaat evnwicht tussen zuur en zoet, maar het zijn kleine besjes en de plant is gestekeld en woekert nogal.
Groeten
Silvain
maandag 21 juli 2008 - 12:20
willemveldman

Willemveldman

ik heb er nu het volgende in staan;
Framboos, bramen, josta bes, rode en groene kruisbessen, blauwe bosbes, rode aalbes, zwarte bes, japanse wijnbes en natuurlijk wat aardbeien. Maar ik heb nog twee, misschien drie plaatsen over waar ik eerst de witte aalbes wou. Maar nu ga ik denk ik eens zoeken naar de roze bes. Weet iemand anders nog een fruitsoort die ik nog niet heb, en lekker om zo uit het vuistje te eten?
alvast bedankt, gr Willem
maandag 21 juli 2008 - 22:18
willemveldman

Willemveldman

iemand nog een sterke mening over bessen?
nieuwe soorten, oude bekenden, tips en trucs, laat iets weten!

zondag 27 juli 2008 - 12:22
spinty

Spinty

Loganbes is een kruising tussen braam en framboos
de vrucht is groter dan een framboos
ik heb ze dit jaar het eerst geproefd bij ons forum lid Jc Coster en vond ze lekker
maar smaken verschillen natuurlijk
groetjes
Mat
maandag 4 augustus 2008 - 18:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon