menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeientoren

Ga naar meest recente reactie

spinty

Tekst aangepast

Spinty

Deze week heb ik mijn aardbeientoren gemaakt deze heb ik ergens op een site zien staan maar weet niet meer welke gelukkig heb ik wat aantekeningen gemaakt
ik kan gemakkelijk aan jonge plantjes van ELSANTA komen omdat deze geplukt zijn dus die heb ik dan maar genomen
op dit moment is de teler hier in de buurt een ander soort aan het plukken en hiervan krijg ik ter zijner tijd ook plantjes van om een tweede toren te maken zodat we een lange periode eigen aardbeien hebben
verder heb ik doordragers MALLING PEARL als hangaardbeien
[afbeelding verwijderd niet-https]
de buis 30cm doorsnede en 1.30m hoog de bodem heb ik dicht gemaakt [afbeelding verwijderd niet-https]
in de midden een buis ook onder dichtgemaakt en vanaf 75 cm elke 20 cm 2 gaatjes van 5 mm geboord
[afbeelding verwijderd niet-https]
om verdamping via het blad tegen te gaan heb ik alle blaadjes weggeknipt
groetjes
Mat
dinsdag 24 juni 2008 - 18:07
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

tof idee maar ga je geen last hebben van uitspoeling van de grond?
veel succes

greetz Damy
dinsdag 24 juni 2008 - 18:29
spinty

Spinty

voorlopig spoelt de grond met mondjesmaat uit omdat ik gedurende 14 dagen veel water moet geven maar als de plantjes voldoende geworteld zijn zou dit moeten stoppen temeer er water door de buis in de midden wordt gegeven de wortels groeien daar naar toe (zo heb ik het toch gelezen)
verder is ELSANTA een vroege soort dus voor volgend jaar, dan zal het probleem van uitspoelen wel voorbij zijn ook is het gemakkelijk om grond bij te vullen
groetjes
Mat
dinsdag 24 juni 2008 - 18:48
Lino

Lino

Origineel idee

maar, gaan de onderste niet te nat en de bovenste niet te droog staan?
woensdag 25 juni 2008 - 07:58
spinty

Tekst aangepast

Spinty

Hallo Lino
om te verkomen dat de onderste te nat staan heb ik helemaal onder een gat van 15 mm geboord
verder zijn de gaatjes in de buis in het midden zo gemaakt dat hoe hoger in de toren hoe meer water in de onderste 75 cm zitten geen gaatjes dan op 95 cm ,110cm en op 120cm de bovenste plantjes die
de bovenkant moeten afdekken om verdamping te verkomen geef ik gewoon water
groetjes
Mat


: [afbeelding verwijderd niet-https]
zo als te zien hebben we hier in Limburg net een flinke bui gehad
woensdag 25 juni 2008 - 08:38
pammvdvelden

Pammvdvelden

Hallo Lino,
Ik las jouw berichtje over de aarbeientoren. Ik heb onlangs ook zo'n toren gekregen per toeval. Ik heb wel het begin gelezen maar niet of het project ook gelukt is? Zou je mij je ervaringen van een jaar met deze toren willen delen.
Bij voorbaat hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten
Peter
zondag 6 januari 2013 - 14:08
myriam56

Myriam56

Goeie avond ik zou ook graag weten hoe je bevindingen met zo een toren zijn?
met vriendelijke groeten M.
woensdag 13 maart 2013 - 18:38
Hilde1741

Hilde1741

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's en bevindingen, ik denk er namelijk ook aan om zo een toren te maken voor aardbeien. Je idee om de waterbuis bovenaan meer gaatjes te geven dan onderaan lijkt me wel logisch te klinken.
vrijdag 15 maart 2013 - 18:49
myriam56

Myriam56

Goeie avond.... Hilde..... ik kreeg een berichtje, maar zag dat U ook vragen hebt over die aardbeientoren.... Het onderwerp is al jaren oud, en meschien is de schrijver niet meer geintereseerd,
IK denk dat wij ons daar toch aan gaan wagen, nog even uitzoeken wat voor materiaal wij gaan gebruiken....ik denk dat ik hem gewoon los op de grond ga zetten in een verloren ( maar zonnige) hoek van de tuin, als het lukt later meerdere... ik denk dat ik een oplossing heb voor de uitspoeling van de grond in de onderste regionen, en dat is een groen schuursponsje dat je rond de aardbeiplant haar voet schuift dus sluit die spons het gat af.... kan de grond er niet uitspoelen en krijgt die toch lucht.... zodat er geen rot optreed.... is maar een gedacht, maar ik denk dat het zal werken.... groetjes M.
vrijdag 15 maart 2013 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon