menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oranje plekjes op Frambozen struik.

Ga naar meest recente reactie

Rikske_

Tekst aangepast

Rikske_

Hello,


Heb daarstraks gezien dat mijn frambozen struik allemaal van die oranje plekjes heeft???

[afbeelding verwijderd niet-https]

60% van de frambozen hebben er last van.
Wat is dit voor ziekte en wat kan ik eraan doen, want op google niet meteen iets gevonden.
De planten staan hier al 3 jaar zonder er enig probleem mee te hebben.
Alvast bedankt.

Groetjes
Eric
donderdag 15 mei 2008 - 18:50
hugo

Hugo

dat is roestziekte,, kan je tegen behandelen;; ook zorgen dat de planten snel kunnen opdrogen

kijk eens op google voor een product

groetjes
donderdag 15 mei 2008 - 18:56
Rita1960

Rita1960

Eric, de struik goed -open-snoeien. Misschien dat je hier op het forum over het snoeien meer kunt vinden.

groetjes en succes tegen de roestziekte,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 19:09
Rikske_

Rikske_

dat is roestziekte,, kan je tegen behandelen;; ook zorgen dat de planten snel kunnen opdrogen

kijk eens op google voor een product

groetjes


Thx!!!!
Nu weet ik al wat het is, en kan dit geen kwaad nu er al overal kleine vruchtjes zijn?
donderdag 15 mei 2008 - 19:15
Rikske_

Rikske_

CITAAT:
">#666666;'>


Eric, de struik goed -open-snoeien. Misschien dat je hier op het forum over het snoeien meer kunt vinden.

groetjes en succes tegen de roestziekte,

Rita


Hello Rita,

Ik zal eens een foto nemen van het haagje frambozen om te zien of ik moet snoeien,
volgens mij niet want ze staan hier zo al een paar jaar zonder problemen.

Groetjes
Eric
donderdag 15 mei 2008 - 19:24
Rita1960

Rita1960

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>


Eric, de struik goed -open-snoeien. Misschien dat je hier op het forum over het snoeien meer kunt vinden.

groetjes en succes tegen de roestziekte,

Rita


Hello Rita,

Ik zal eens een foto nemen van het haagje frambozen om te zien of ik moet snoeien,
volgens mij niet want ze staan hier zo al een paar jaar zonder problemen.

Groetjes
Eric


Zie je foto's tegemoet

grt'n

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 19:35
Rikske_

Tekst aangepast

Rikske_

Kan er geen buiten geen gaan maken want is hier aan het onweren en aan het gieten!!!
Dit is een foto van 04/05/08 achter de krulwilg zie je het een beetje.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik zal morgen een foto nemen van hoe het nu is.
Groetjes
Eric
donderdag 15 mei 2008 - 19:40
Rikske_

Rikske_

dat is roestziekte,, kan je tegen behandelen;; ook zorgen dat de planten snel kunnen opdrogen

kijk eens op google voor een product

groetjes


Hugo,

Bij de meeste producten die ik tegen kom staat er dit op het doosje [afbeelding verwijderd niet-https]

Op al mijn planten staan al kleine groene framboosjes kan ik dan nog spuiten?
Kan toch niet echt gezond zijn?

Groetjes
Eric
donderdag 15 mei 2008 - 20:17
Rita1960

Rita1960

Hallo Rikske,

WOU DAT HET BEGON TE REGENEN. ZIT ER MET SMART OP TE WACHTEN!!

reageer later nog verder, mijne man roept ....

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 20:25
Rita1960

Rita1960


Bij de meeste producten die ik tegen kom staat er dit op het doosje [afbeelding verwijderd niet-https]

Op al mijn planten staan al kleine groene framboosjes kan ik dan nog spuiten?
Kan toch niet echt gezond zijn?

Groetjes
Eric


Eric,
Dat is het Andreaskruis, Niet "direct" dodelijk zoals de "doodskop"maar wel schadelijk. Als je de gebruiksaanwijzing goed leest, zul je lezen dat je producten, die met deze stof zijn behandeld, niet binnen een bepaald aantal dagen mag consumeren. Als je ze nu gebruikt op je frambozen is de werkzame stof verdwenen LANG VOORDAT je frambozen rijp zijn. Lees dus goed de gebruiksaanwijzing op dit soort producten en houd je vooral aan de voorgeschreven hoeveelheid. (Anders kost het je veel geld )

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 21:05
Rikske_

Rikske_

CITAAT:
">#666666;'>

Bij de meeste producten die ik tegen kom staat er dit op het doosje [afbeelding verwijderd niet-https]

Op al mijn planten staan al kleine groene framboosjes kan ik dan nog spuiten?
Kan toch niet echt gezond zijn?

Groetjes
Eric


Eric,
Dat is het Andreaskruis, Niet "direct" dodelijk zoals de "doodskop"maar wel schadelijk. Als je de gebruiksaanwijzing goed leest, zul je lezen dat je producten, die met deze stof zijn behandeld, niet binnen een bepaald aantal dagen mag consumeren. Als je ze nu gebruikt op je frambozen is de werkzame stof verdwenen LANG VOORDAT je frambozen rijp zijn. Lees dus goed de gebruiksaanwijzing op dit soort producten en houd je vooral aan de voorgeschreven hoeveelheid. (Anders kost het je veel geld )

groetjes,

Rita


Hello Rita,

Niet direct dodelijk
Ik zal morgen eens naar de Aveve gaan en eens horen wat er allemaal mogelijk is.
Maar als ik het goed begrijp komt deze Roestziekte op meerdere groenten en fruit voor?
Groetjes
Eric
donderdag 15 mei 2008 - 21:13
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Ja, komt o.a. ook voor op grassoorten op vele andere soorten (bessen) planten. Je geeft roest weinig kans als de wind er vrij door heen kan en je de struiken/planten "open" houdt. d.w.z. dat je in het hart van de plant licht en lucht laat komen, zodat de planten/struiken/bomen na een regenbui door de wind/zon weer snel kunnen op kunnen drogen. wat de schimmel niet leuk vind, omdat deze houdt van nat en vochtig!

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 21:23
Rikske_

Rikske_

Ja, komt o.a. ook voor op grassoorten op vele andere soorten (bessen) planten. Je geeft roest weinig kans als de wind er vrij door heen kan en je de struiken/planten "open" houdt. d.w.z. dat je in het hart van de plant licht en lucht laat komen, zodat de planten/struiken/bomen na een regenbui door de wind/zon weer snel kunnen op kunnen drogen. wat de schimmel niet leuk vind, omdat deze houdt van nat en vochtig!

groetjes,

Rita


Weer iets bijgeleerd dan, wist niet dat dit ook bij andere soorten voort kwam.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes
Eric
donderdag 15 mei 2008 - 21:39
hugo

Hugo

ben ook niet zo'n liefhebber van sproeien, maar.....nood breekt wet hé

best is om preventief te behandelen van zodra er blaadjes verschijnen,, en er vooral voor zorgen dat de plant een open structuur heeft zodat de wind er goed door kan,, dit kan je doen volgend jaar;;;

nu zeker afgevallen bladeren goed opruimen en de aangetaste bladeren zoveel mogelijk verwijderen en meegeven met het huisvuil;; misschien wat open snoeien en afwachten voor dit jaar en eventueel nog behandelen

en zoals hiervoor aangegeven, ook andere planten en bomen kunnen dit hebben, peren, prei, selder enz.

staat er soms een juniperus in jouw tuin of buurt? dit is namelijk een waardplant voor deze ziekte, hierop overwintert deze

succes

groetjes
vrijdag 16 mei 2008 - 14:49
Rikske_

Rikske_

ben ook niet zo'n liefhebber van sproeien, maar.....nood breekt wet hé

best is om preventief te behandelen van zodra er blaadjes verschijnen,, en er vooral voor zorgen dat de plant een open structuur heeft zodat de wind er goed door kan,, dit kan je doen volgend jaar;;;

nu zeker afgevallen bladeren goed opruimen en de aangetaste bladeren zoveel mogelijk verwijderen en meegeven met het huisvuil;; misschien wat open snoeien en afwachten voor dit jaar en eventueel nog behandelen

en zoals hiervoor aangegeven, ook andere planten en bomen kunnen dit hebben, peren, prei, selder enz.

staat er soms een juniperus in jouw tuin of buurt? dit is namelijk een waardplant voor deze ziekte, hierop overwintert deze

succes

groetjes


Hello Hugo,

Idd het is van moeten nu, ben daarstraks een product gaan halen voor te sproeien.
De man zei als je 1 maand wacht met ervan te eten en alles goed te spoelen er geen kwaad is.
En volgens mij hebben mijn frambozen nog +1 maand nodig.
Van de blaadjes te verwijderen wist ik niet en zal ik morgen ook doen voor ik begin te sproeien.
En een Juniperus heb ik niet in de tuin, gelukkig dan
Groetjes
Eric
vrijdag 16 mei 2008 - 20:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon