menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Framboos in pot kweken

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Graag had ik vernomen of er iemand ervaring heeft met het kweken van frambozen in potten.
Vermits wij maar een kleine tuin hebben en frambozen nogal kunnen woekeren, had ik gedacht 2 potten te zetten met daarin frambozen, met een zekere afstand, en de ranken dan leiden van de ene naar de andere pot.
Is dat te doen ?
Moet er dan speciale grond gebruikt worden ?

Wie meer weet, mag het laten weten.

Alvast bedankt,

Hilda
dinsdag 1 april 2008 - 20:54
Rita1960

Rita1960

Hallo Hilda,

Volgens mij moet het lukken om zomerframbozen te telen in een pot. Maar dan wel een grote.
Als je ze wilt leiden moet je voor de zomerframbozen een 3 tal draden spannen en wel op plm. 50 cm hoogte, een op plm. 110 cm en de hoogste draad op op plm 170 cm. Dan kun je de planten redelijk in bedwang houden mits je ze regelmatig aan bindt. En volgend jaar heb je nieuwe uitlopers.

groetjes en succes,

Rita
woensdag 2 april 2008 - 18:13
depauws

Depauws

Hilda
Frambozen kun je niet leiden als bv druiven want de stammen zelf sterven af in hun tweede jaar.
Een framboos-stengel wordt met moeite 2 meter.
Elk jaar heb je wel veel uitschieters uit de grond die je bij het groeien kunt leiden.
Groeten
Silvain
woensdag 2 april 2008 - 20:41
Rita1960

Rita1960

Ja, Silvain je hebt gelijk. Je moet iedere nieuwe stengel(die uit de grond komt leiden!)
Maar... Ik heb hier framboosstengels die 2,5 meter worden in een groeiseizoen)! Hangt af van de soort.
groetjes,

Rita
woensdag 2 april 2008 - 21:16
hildavw

Hildavw

Dank aan allebei.
We zullen het eens proberen, wie niet waagt, niet wint.
Eventuele resultaten zal ik dan wel eens laten zien.

groetjes

Hilda
donderdag 3 april 2008 - 14:14
hildavw

Hildavw

Deze namiddag kwam mijn man thuis met een frambozenplantje van de L...l.

Ik heb hem er direct mee teruggestuurd Er stond enkel een verdord takje in !

Gelukkig hebben ze hem het bedrag terugbetaald.

We zullen dan maar naar een tuincentrum gaan, wat we trouwens van plan waren, maar hij zag dat plantje daar staan en dacht er goed aan te doen. Spijtig natuurlijk.

Volgende keer beter !

groetjes

Hilda
donderdag 3 april 2008 - 20:22
Rita1960

Rita1960

Hallo Hilda,

Je hebt hem toch niet kwaad teruggezonden hè?
Het is toch mooi dat uw man meedenkt! ( en dan maar eens een blundertje gemaakt (

Die van mij heeft dat jaren niet gedaan en noemde alle planten "slootswallia's"

Maar nu hij ziet dat het toch de moeite loont om hier enige tijd in te investeren komt die lieverd thuis met zakjes zaad van 1-jarigen, kruiden enz. ! ( alles van de Al...)
Heel lief van hem maar kost wel weer extra tijd
Dan is hij deze zomer weer heel erg blij dat alles er weer fleurig en kleurig bijstaat

Wat voor een framboos was dit trouwens??

groetjes,
Rita
donderdag 3 april 2008 - 20:38
hildavw

Hildavw

Kwaad was ik helemaal niet, 't was goed bedoeld hé.
Maar mijn man en planten, pffff, en dan moet je weten dat hij het was die een tuin wou.
Ik zag dat eigenlijk niet zitten, ik heb (met mijn ouders) altijd op een appartement in de stad gewoond.
Maar de liefde voor planten en bloemen had ik gelukkig wel.

Welke soort framboos het had moeten zijn, daar heb ik eigenlijk niet op gelet.
Ik zag 4 steunstokken en daartussen een miezerig takje, zonder enige scheut.
Toen hij dus terug in de L.... was, stonden er nog kiwiplantjes en nog droge frambozen.

't Zal dus voor een andere keer zijn.

groetjes

Hilda
vrijdag 4 april 2008 - 10:18
the666bbq

The666bbq

een verdord takje ? zo fris ziet de gemiddelde frambozenstek er nu ook niet uit he de kracht zit em in de wortel, als daar nog leven in zit dan is het goed maar soit als je je geld terugkrijgt dan is het misschien wel beter om eens in een andere zaak te gaan piepen.

Of dat in pot gaat lukken dat weet ik niet, de kracht zit em bij die planten echt wel in de wortels, ze doen niet liever dan uitlopen, kunnen nogal kieskeurig zijn over het vochtgehalte (genoeg maar niet teveel).
Ik zou eerder eens vragen bij de buren of ze het erg zouden vinden als er eens een frambozentak kwam piepen bij hun als het maar gazon is dan verdwijnen die jonge loten met gemak onder het mes, als er een border ligt dan is dat soms al wat lastiger...

Peter

vrijdag 18 april 2008 - 14:38
hugo

Hugo

Herfstframbozen doen het goed in een ruime pot. In potten is de productie lager dan in volle grond, maar door wat extra aandacht te besteden aan de verzorging krijg je toch een goede opbrengst. Het voordeel van teelt in potten is dat je de grond beter kunt aanpassen de plant. Een luchtige, goed doorlatende potgrond is geschikt. Van planten die in het voorjaar zijn opgepot, kun je nog hetzelfde jaar oogsten. Een framboos in pot moet elk jaar in maart worden verpot. Grond niet te nat en niet teveel kalk

groetjes

zaterdag 19 april 2008 - 11:50
Uvacrispa

Uvacrispa

Je kan frambozen erg vlot in een pot houden en productie moet zeker niet onderdoen voor de volle grond, mits de juiste verzorging.
Het is wel aan te bevelen een voldoende ruime pot te nemen (10 l) en bij de potgrond een ruime hoeveelheid zand (1/3 volume) te mengen. Regelmatig water geven en af en toe wat bijmesten.

Je kiest best voor een echt "herdragend" ras dat goed resistent is tegen wortelrot (vochtige winrters). Dit ras geeft je al het jaar van aanplanten vruchten en het volgende jaar geven de stengels een tweede oogst, terwijl de nieuwe stengels voor het najaaer zich opnieuw ontwikkelen...
Succes
Marc


PS. herdragende rassen combineren de eigenschappen van de klassieke herfstframbozen en zomerframbozen (zie bvb Tuinadvies nr 1)
dinsdag 22 april 2008 - 22:12
dries944

Dries944

Als je frambozen in een verhoogde bak van 50 cm zet die contact maakt met de volle grond, gaan de worteluitlopers dan ook naast de bak uitkomen of niet??
Hoe diep zouden die uitlopers gaan?
zondag 29 augustus 2021 - 13:06
ingridwout14

Ingridwout14

Had een plant in (zeer) grote pot staan. Vond het absoluut geen succes. Uit pure armoe verwijderd. Het wortelgestel was ook maar triest. Idem dito met blauwe bessen trouwens
dinsdag 7 september 2021 - 16:34
EJM

EJM

Ik heb eergister mijn frambozen allemaal uitgegraven, om ze weer te herstructureren.
En heel diep zaten ze niet, ongeveer zo'n 20 cm diep.
Ik heb ze op een strook grond staan waar achter een muur zit, en voor het terras, dus bij mij kunnen ze in ieder geval nergens heen dan in die strook.
De muur heeft een redelijk diepe fundering, en daar is die tot nu toe nog niet onderdoor gegaan.
donderdag 24 maart 2022 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon