menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivenstruik te groot

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

hoi tuinkenners
ik wil vragen of je een druivestruik tot op 2 meter hoogte mag afzagen, omdat die van mij te zwaar is voor mijn oude pergola (rot) wil ik graag een nieuwe ondersteuning laten maken maar dan moet hij eerst aan de zijkanten afgzaagd worden, anders is hij niet te hanteren.,mijn vraag is dan ook, zou hij dat overleven, zoja, op welke tijd???
groetjes corrielat
woensdag 9 augustus 2006 - 15:53
Victor44

Victor44

Je mag rond januari reeds afzagen ,maar wel bij vorstvrij weer .D.w.z. dat de stam niet bevroren is ,je mag hem zelfs nog meer inkorten,dat speelt helemaal geen rol. Maar zeker niet later dan half februari,dit met betrekking tot het bloeden van de druif. Heb er een paar jaar geleden ook afgezaagd en dit met goed resultaat.
woensdag 9 augustus 2006 - 16:17
corrielat

Corrielat

ik vind dit best wel eng, want je weet nooit of de dag erna gaat vriezen, zou het helpen als je zeker wil zijn om de wond af te schermen met kranten b.v. om het zeker te hebben dat hij alsnog gaat bevrieven?? of is dit heel raar gedacht???
woensdag 9 augustus 2006 - 17:05
Fons

Fons

Heb er al eentje eens in de maand november afgezaagt zonder problemen voor latere uitloop, die periode zeker geen kans op strenge vorst.

Groetjes Fons.
woensdag 9 augustus 2006 - 18:48
Victor44

Victor44

Corrielat,het is het ogenblik dat je de tak afzaagt dat hij niet mag bevroren zijn, dat het de dag erna vriest kan geen kwaad.je mag gerust ook in december zelfs november snoeien en zagen.Je mag zelfs van zodra de bladeren van de druivelaars gevallen zijn onmiddelijk beginnen met snoeien.Alleen in het voorjaar vanaf maart zou ik het niet meer doen, daar hij anders te
fel zal bloeden.Dat bloeden kan ook wel geen kwaad,zal wel vanzelf stoppen, maar het is toch beter van niet.

grt. victor
woensdag 9 augustus 2006 - 22:34
Trigonella

Trigonella

wat u mag doen en dit zonder probleem voor de leefbaarheid van uw boom;
half oktober afzagen tot op 20 à 30 cm, wonde insmeren met parafine (afdek middel voor confituur)
eventueel een oude emmer overplaatsen zodat de wonde bescut is tegen regen.

Volgend jaar zal de druivelaar terug uitlopen en groeien dat het een lieve lust is.

Trigonella
woensdag 16 augustus 2006 - 16:57
corrielat

Corrielat

hoi trigonella

bedankt voor je tip, ik heb het genoteerd op mijn kalender, p/s waar vrkopen ze parafine?/
groetjes corrielat
woensdag 16 augustus 2006 - 17:55
Trigonella

Trigonella

normaal gesproken in elk groot-warenhuis bij de afdeling suiker en zoetigheden (konfituurbenodigheden)
Smelt de parafine (niet koken) en giet goed over de wonde u zult zien alles sluit goed luchtdicht af.
Succes
woensdag 16 augustus 2006 - 18:24
corrielat

Corrielat

heel erg bedankt, ik ga het zeker doen

groetjes corrielat
woensdag 16 augustus 2006 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon