menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mini kersenboom Regina gekocht

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag een mini kersenboom "Regina" gekocht. Hij kan in de volle grond maar ook in een bak/pot. Ik wou het laatste doen.
Nou weet ik niet precies wat belangrijker is; de omtrek van de bak of de diepte. Ik wou hem n.l. in een echte oude vuilnisbak zetten maar deze zijn vrij diep. De vuinisbak is al jaren in gebruik als plantenbak voor vaste plant (Budleia = vlinderstruik) maar moest voor de verhuizing leeg gemaakt worden (was niet meer te vervoeren zo zwaar) en staat nu dus leeg. Ik heb ook nog een paar grote rieten manden, die zijn lager maar wijder. Maar hoe lang gaan die mee als er een kersenboompje in staat (??!)

Iemand ook nog een idee welke grond ik zou moeten geven?

BVD

cornelia
dinsdag 18 maart 2008 - 21:09
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Cornelia, in een rieten mand kun je beter geen bomen zetten want die rotten snel weg. Als je de boom in een diepe emmer plant, zorg dan, dat de boom niet te diep komt te staan. De bast is niet bestand tegen vochtieg grond en gaat rotten.
Regina geeft heerlijk kersen maar dat wist je vast al wel.
woensdag 19 maart 2008 - 11:36
cornelia

Cornelia

Ja dat van die mand, dat dacht ik al.
Ik hou de bovenkant van de grond, zoals hij nu in de pot van de winkel zit ook de bovenkant zoals ik hem straks in de emmer ga zetten. Ik dacht meer dat er evt. voor de wortels een voorkeur zou kunnen zijn mbt de diepte of liever de breedte in. Kunt u daar iets over zeggen? Hoe groeien wortels van (mini) fruitboompjes het best, de diepte in of breed uit en oppervlakkig ?

Heeft u nog een idee over welke grond ik zou gebruiken?

groeten, cornelia
woensdag 19 maart 2008 - 12:33
Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Aandacht! Regina moet een bestuiver hebben,of er moet een bestuiver in de onmiddellijke nabijheid staan.Zo niet zal je niet veel kersen bekomen!
.De beste bestuivers voor Regina zijn Sylvia, Noir de Meched,Karina en Sweetheart.
Grtjs
Victor
woensdag 19 maart 2008 - 17:01
cornelia

Cornelia

Bedankt, ik weet het. Hier in de direkte omgeving staan diverse kersenbomen (diverse soorten) Wat ik me wel afvroeg; de pruimenboom heeft 6 jaar op zich laten wachten voor er pruimen aan kwamen. Zou de kersenboom er ook zo lang over doen?

En nog iemand die tips heeft mbt de grond ?

groeten, cornelia
woensdag 19 maart 2008 - 20:07
Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Een kerselaar kan het 2de jaar al vruchten dragen,hij draagt eerder dan een pruimelaar.Het zal natuurlijk vermeerderen met de jaren.Wat betreft de keuze kan ik je alleen maar feliciteren met je aankoop,Regina is een zeer goede soort,laat,donker gekleurd,dik,en kan uitstekend tegen barsten door regen.Wat de grondsoort in kuipen of potten betreft kan ik je geen raad geven,daar ze hier allen in vollegrond staan.
Grtjs
Victor
woensdag 19 maart 2008 - 20:58
greener

Greener

Over de wortelgroei van de kers heb ik voor zover ik weet nooit iets gelezen.
Uitgaande van de natuur zal de vuilnisbak het dichtst bij de natuur komen.

Greener
dinsdag 25 maart 2008 - 22:01
cornelia

Cornelia

Nou daar staan hij dan, ik hoop dat hij tevreden is.

[afbeelding verwijderd niet-https]


groeten, cornelia
zaterdag 29 maart 2008 - 20:54
greener

Greener

Dat is wel een schitterend exemplaar!
Kunt u ook een foto v/d zomer plaatsen als hij mooi vol in blad staat?
Groetjes,

greener
maandag 31 maart 2008 - 13:49
cornelia

Cornelia

Vind u hem echt mooi ? Ik wel maar ik kijk er als een leek naar die gewoon graag een kersenboompje wil.

Ik denk er over om aan de voet nog wat (hang)aardbeien te zetten of denkt u dat ik het boompje daar geen goed mee doet ?

Ik zal zeker nog regelmatig een fotootje plaatsen.

groeten, cornelia

maandag 31 maart 2008 - 20:15
greener

Greener

Ik vind hem zeer zeker mooi, erg aparte vorm wat in mijn ogen iets heeft.
Als u het boompje klein blijft houden kunnen een paar aardbeien geen kwaad, geef wel dan extra voeding aangezien aardbeieien ook erg gulzig zijn.
Bij droogte betekend dit dus wel ook extra wateren.
Succes!

Greener
dinsdag 1 april 2008 - 12:53
spinty

Spinty

Cornelia,ik heb me laten vertellen door iemand van De Nationale Boomgaardstichting in Belgie
dat de wortels van een boom even ver gaan dan de takken
Als dat zo is heb je denk ik een probleem
in jou omgeving zit een zeer bekwame boomkweker( jos frijns in Margraten) informeer daar eens dan kun je in het najaar de boom altijd nog verplanten. bij mij staan de mini kersenboompjes 3 meter uit elkaar op advies van De Nationale Boomgaardstichting
verder een uitstekende keus voor wat betreft het ras
groetjes
Mat
zondag 20 april 2008 - 19:10
cornelia

Cornelia

Nou, zeker bedankt voor de tip. Ik ga het even vragen want het zou zonde zijn als e.e.a. niet goed zou zijn voor de boom. Momenteel lijkt hij toch nog tevreden.

Groeten, cornelia

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 april 2008 - 21:52
Elrike

Elrike

even een bump, oud topic maar wat een idee om een oude vuilnisbak hiervoor te gebruiken, ik ben meteen op zoek gegaan naar bakken om balkon en plat dak zo van een of een paar boompjes te gan voorzien volgend jaar!

En benieuwd hoe het inmiddels met dit prachtige boompje gaat.
vrijdag 6 november 2009 - 00:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon