menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,
We staan op het punt een aantal fruitbomen te planten. Voorlopig hebben we plaats voor 6 hoogstammen, op eerder arme grond... Het zou leuk zijn om hier enkele bevindingen van andere liefhebbers te lezen. We zouden opteren voor 2 appelbomen, 2 perenbomen, 1 pruim en 1 kers.
Welke rassen raden jullie evt aan? Onze criteria (allen hoogstam):
Appel: rode appel, uit het vuistje te eten, zoet en knapperig, liever klein dan groot, middelmaatje zou super zijn.
peer: zoet, geen wrange smaak, stevig en niet te korrelig van structuur. Uit de hand te eten.
Pruim: stevig, fris-zoet, liefst blauwe/rode pruim, niet teveel kans tot melig worden
kers: stevige knapperige dikke vrucht, hoge opbrengst
Alle bomen liefst zelfbestuivend, maar ik heb gehoord dat dit voor appel en peer niet evident is?
Euhm, voor de rest ben ik geen veeleisend persoon hoor Zijn er andere fruitsoorten die het goed doen en die jllie aanraden? Een kweepeer heb ik staan, voorlopig zonder succes, en recent plantte ik ook een vijgenboompje.
Groetjes en alvast bedankt voor alle mogelijke tips!

Anke
zaterdag 1 maart 2008 - 19:29
depauws

Depauws

Anke
Fruitbomen per 1 aanplanten is niet aan te raden, zelfbestuivend is ditwijls een sprookje.
Dus verander voor kers en pruim Uw plannen maar.
Ook kweepeer zelfbestuivend maar levert betere resultaten bij kruisbestuiving.
Vijgen moeten niet bevrucht worden, daar levert een alleenstaande boom wel de normale hoeveelheid vruchten op.
Voor de bestuiving moet je eerst bedenken dat de bomen absoluut in dezelfde periode moeten bloeien, dus bv 2 vroegbloeiende appels..
Groeten
Silvain
zaterdag 1 maart 2008 - 20:52
Victor44

Victor44

Anke
Je kunt ook altijd een variëtiet die een goede kruisbestuiving geeft enten op dezelfde boom,en zo twee of drie verschillende variëteiten op één boom hebben.
Groetjes
Victor
zondag 2 maart 2008 - 21:03
Anke

Anke

Wow, dit gaat mijn petje een beetje te boven vrees ik... In ieder geval alvast bedankt voor tips! Welke rassen zouden jullie aanbevelen gzien mijn 'eisen'? Ik zou ook graag weten welke bomen hoe groeien, en dan bedoel ik voornamelijk de vorm van de kruin. Appel groeit eerder in de breedte, peer groeit slanker de hoogte in dacht ik, maar pruim en kers? Dan kan ik ze een beetje strategisch plaatsen tov de rest van de tuin, eentje zou nl dicht bij de moestuin komen en ik wil dus zo weinig mogelijk licht wegnemen op die plek.
Groetjes,
Anke
zondag 2 maart 2008 - 21:12
Lino

Tekst aangepast

Lino

Ik zou nog een tussenvraagje willen stellen:

Is het voor de bestuiving best om twee verschillende appelsoorten te kiezen of twee dezelfde ?
Lino
maandag 3 maart 2008 - 09:01
u857287

U857287

dag
wij hebben 1 kersenboom staan, de edelvinger, vleeskersen, verleden jaar hingen de takken bijna op de grond zo'n goede opbrengst, het zijn wel kersen om gewoon te eten, invriezen of inmaken zou ik niet doen, dan verliezen ze hun smaak, ook voor confituur vind ik de smaak te flauw, maar gewoon eten, heel goed

we hebben ook een 1pruimenboom, de soort ken ik niet, hij geeft lichtrode vruchten, en zoet, en de opbrengst is ook goed, dit soort is prima om confituur van te maken, in de zomer pluk je ze, duwt ze in de diepvriezer en wanneer je tijd hebt, maak je confituur.

de bomen zijn allebei halfstam en staan zeker al zo'n 10 jaar.

groetjes

lieve
maandag 3 maart 2008 - 20:53
VTO

Tekst aangepast

VTO

om een groot deel van uw vragen te beantwoorden zou er veel moeten worden uitgelegd. Neem de tijd en bezoek de site http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appel_malus_index.htm. Hier vindt u juiste info inzake de meeste fruitsoorten. Ook hun boek is een echte aanrader

Als appelsoort kunt u keuleman planten. Deze soort voldoet volgens mij volledig aan uw smaak en is tamelijk ziekteresistent.


wat de groeivorm betreft, best snoeit of leidt u de bomen van jongs af zo heeft u in de toekomst weinig of geen onderhoud. Voor appel hou een viertal gesteltakken. Snoei de harttak in, buig de gesteltakken op zo'n 45 ° Zo bekomt u een bekervormige kroon, waarbij al de vruchten voldoende zonlicht zullen krijgen
dinsdag 4 maart 2008 - 01:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon