menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afbuigen van takken

metalheart

Metalheart

Hallo ,

in vele artikels lees je , dat je te steile takken moet afbuigen zodanig dat je een mooie kruin bekomt met meer lichtinval.
Hoe begin je hier best aan ? Wat zijn zo geschikte materialen om te gebruiken?
Ooit heb ik ergens een prentje gezien waarbij een soort ring vanonder de stam van de boom was bevestigd en men van deze vertrekte met koorden / riemen...
zondag 30 december 2007 - 14:32
depauws

Depauws

Metalheart
Ik klop een nagel in de steunpaal en verbind koordjes tussen de nagel een de neergetrokken tak.
Soms zal ik ook takken met elkaar verbinden, dit vooral om de takken gelijkmatig over de boom te spreiden.
Neem koorden die na 1 of 2 jaar vanzelf kapotgaan, dit beperkt sterk het insnoeren wegens vergeten de koordjes los te maken.

Groeten
silvain
zondag 30 december 2007 - 19:41
Uvacrispa

Uvacrispa

De truk met de spijker doet het wel. Je kan ook een touw met een open lus rond de stam binden, net onder een lager geplaatste vertakking.
Als het er enkel om gaat de takhelling te veranderen gebruiken we vaak gewichtjes. Dit gaat veel gemakkelijker. (Je kan deze eventueel maken door een beetje zand in een klein PET flesje (water-frisdrank) te doen. Een touwtje rond de hels en andere kant aan de tak...
Succes
Marc
zaterdag 12 januari 2008 - 13:15
printemps

Printemps

gewichtjes zelf maken

ik heb eens ergens gezien dat ze beton in bekertjes(van de koffie-automaat op't werk)gieten en er een haak in doen(of een oog))

mvg

an
zaterdag 12 januari 2008 - 16:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon