menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heel veel druiven en nu

suske

Suske

ik heb dit jaar ontzettend veel druiven (blauwe)
behalve zo eten ,wil ik er wel wat anders mee .
wie heeft voor mij recepten van bijvoorbeeld ,jam gelei,sap,enz enz enz
alles is welkom
groetjes
zaterdag 22 september 2007 - 11:05
Jeannette1

Jeannette1

Hai Suske, voor alle vruchten geldt 1 kilo geleisuiker op 1 kilo vruchten!

Omdat ik absoluut geen pitjes mag, persen wij alle zachte vruchten eerst (na het wegen uit) en dan doen wij er wel een klein beetje water bij om de goede hoeveelheid weer te krijgen.

Andere vruchten met pitjes, koken wij eerst even en dan zeven wij ze voor de geleisuiker erbij gaat en vullen het dan ook weer aan met een beetje water.

Een halve geperste citroen erdoor, is geweldig, want dan ben je die erge zoete smaak kwijt.

Ook kun je er iets minder geleisuiker door doen, of uiteraard iets meer vruchten dan de suiker.

Zorg A.U.B. wel dat ALLES waar je mee gaat werken, goed gesterriliseerd is of erg goed schoongemaakt en met heet water nagespoeld is.

Zorg ook, dat je ALLES wat je nodig hebt bij elkaar hebt staan, zodat je niet hoeft te zoeken.

Want, als je met geleisuiker werkt hoeft het maar 4 minuten te koken en dan is het al klaar!

Kook het A.U.B. wel in een hele hoge pan, want het kan omhoog komen tijdens het koken en kan ook erg spetteren!

Neem ook nog even een kijkje bij de topic koken van dit Forum!!!

Ik wens je alle suc6 van de wereld, nog 1 tip: Mocht je er eenmaal aan beginnen, is wijn maken ook een fijne bezigheid, maar zowel wijn maken als jam of gelei maken, zijn allemaal erg VERSLAVEND!!!


Groetjes, Jeannette
zaterdag 22 september 2007 - 11:23
hildavw

Hildavw

Dit jaar hebben we bosbessen gekocht om confituur te maken.
Die waren zo zoet dat ik maar 1/3 geleisuiker heb gebruikt en dan was het nog zoet genoeg.
Dus, proef eerst eens even de druiven en als je ze al zeer zoet vindt, kan je best wat minder suiker gebruiken.
Later eventueel nog wat suiker bijvoegen kan altijd als je dan je confituur nog eens laat doorkoken.

Hoe minder suiker, hoe minder lang houdbaar, daar moet je ook rekening mee houden.

groetjes

Hilda
zaterdag 22 september 2007 - 16:01
phyton

Phyton

wijn van maken
zaterdag 29 september 2007 - 15:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon