menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Prima tuinvarens

Ga naar meest recente reactie

varen

Varen

Polystichum setiferum 'Herrenhausen'
Is een wintergroene varen met breed uitgespreide groeiwijze, wordt 50 tot 70 cm hoog. Mooi van kleur en bovendien een sterke plant die op elke bodem zich zal proberen thuis te voelen. Kan gerust wat zon verdragen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 11 juli 2007 - 03:50
an

An

ziet er gezellig uit zo en die varens staan er mooi tussen
gr an
woensdag 11 juli 2007 - 20:32
varen

Varen

Dryopteris filix-mas
De mannetjesvaren is ondanks zijn naam maar net als zovele varens hermafrodiet. Moet zowat de gemakkelijkste varen zijn: leg hem als kleine knaap in de watten en op elk moeilijk plekje weet hij zich te redden. De hoge bladen blijven tot diep in de winter groen.
Als ie het werkelijk naar zijn zin heeft, dan wordt het een reus. Woekeren is er echter niet bij, de beperkte uitzaai levert bovendien gratis plantjes op.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juli 2007 - 23:40
an

An

staat erg goed zo ik doe dat niet heb altijd mijn tuin er vol mee staan uitlopers
gr an
woensdag 18 juli 2007 - 09:04
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo An,

Volgens mij heb je toch een andre soort staan dan Dryopteris felix-mas, toch zeker als je zegt dat je overal uitlopers hebt. Ik vermoet dat je met Pteridium aquilinum (Adelaarsvaren) zit, en die kan inderdaat als een echte moeilijk te verwijderen woekkeraar zijn. Ofschoon P.aquilinum een echt onkruid kan zijn, is het wel een mooie varen en is hij perfect te houden mits je het zelfde doet als je bij bamboes zou doen, namelijk een worteldam rond de plant zetten. Een goede ontwerp tip als je geen strakke geometrische tuin hebt, leg dan de worteldam altijd in een organische vorm. Anders krijg je een kunstmaig gegeven en kan je tuin werkelijk afbreken.
Er zijn ook nog vele andre soorten die niet woekeren met een zeer mooie bladstructuur gaande van klein naar groot. Bevraag je altijd eerst goed voordat je een soort aanschaft als je er niet veel van kent. Je kan natuurlijk altijd terecht op het forum, maar tuinders en vooral botanische tuinen zijn intersant omdat je daar meestal een volwassen exemplaaren kunt bezichtigen kunnen een bron van inspiratie zijn.

Groetjes,
Danny

PS. Beste varen, het zijn echte mooie exemplaren volgens mij geniet D. felix-mas bij jou extra van dat muurtje, waarschijnlijk de warmte wat daarin in vast gehouden wordt en meschien ook nog vocht, afhangende van waar de slagregen komt. In iedergeval mooi en voor somige meschien een bron van inspiratie.
woensdag 18 juli 2007 - 11:58
an

An

dedankt danny als iker een aanschaf voor de tuin zelf zal ik er aan denken ik heb nu alleen maar varens in een grote speciekuip staan zo gehad.
gr an
woensdag 18 juli 2007 - 15:04
varen

Varen

Een andere onverbeterlijke woekeraar is Matteucia strutiopteris die via uitlopers op alle mogelijke plaatsen in een border kan opduiken. Bovendien een hardnekkige lastigaard want een minuscuul stukje wortel dat in de grond achterblijft volstaat om volgend tuinseizoen weer te verrijzen.
In onze tuin is deze bekervaren een echte kwelduivel voor de naburige vaste planten (zie foto).
Introduceer deze soort dus liever niet in je tuin, ook al zal de verleiding soms groot zijn. Want wanneer de varen zijn veren ontrolt, is deze magnifiek. In de winter hebben de fertiele bladen ook al een grote sierwaarde. En bovendien, als je in een tuincentrum winterharde varens aantreft, dan kun je er de donder op zeggen dat deze woekeraar erbij is. Maak echter van je hart een steen en zoek een minder lastige varen uit. Is de verleiding echter te groot, vergeet dan voorzeker niet de nodige voorzorgsmaatregelen (zoals Danny hierboven aanraadt) te treffen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 18 juli 2007 - 21:18
an

An

wat een gave mooie grote tuin heb je varen
gr an
woensdag 18 juli 2007 - 21:32
varen

Varen

Matteucia orientalis

Vorige week hebben we ons beklag gedaan over de bekervaren, Matteucia struthiopteris. Toch mogen we bij de familie Matteucia niet alles verketteren. M. orientalis verdient best een plekje in de tuin. De veren worden makkelijk een meter lang en daardoor trekt ie zeker de aandacht. Men leest vaak dat men deze varen best een beschut plekje geeft of ’s winters wat beschermt, hier in onze tuin doet ‘m het voorlopig probleemloos zonder. Maar strenge winters waren de laatste jaren ook een zeldzaamheid.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 25 juli 2007 - 21:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon