menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomvarens kweken uit zaad.

Ga naar meest recente reactie

Pieterpost

Pieterpost

Goedenavond,

Ik Ben maar is begonnen met het zaaien van sporen van verschillende boomvarens.

* Dicksonia Antarctica
* Dicksonia Fibrosa
* Cyathea Cooperi

Ik heb er wat over gelezen en dat dan ook gevolgd. Zo heb ik lichtdoorlatende bakjes gekocht en alcohol en stekgrond en regenwater opgevangen en ben als volgt te werk gegaan.

Latex handschoenen aangetrokken deze ontsmet met 80% alcohol en de bakjes en de lepen etc ook ontsmet met 80% alcohol ik heb de potgrond goed nat gesproeid en in de magnetron laten koken. Vervolgens de planten spuit ontsmet met alcohol en de stekgrond besproeid met 80% alcohol en aangestoken en laten branden. Het medium in de bakjes gedaan en de sporen zonder aan te raken over het medium gestrooid en nat gesproeid met gekookt regenwater. Daarna in een propagator geplaatst op 30 graden.

Iemand ervaring met kweken uit sporen? Heb ik zo juist gehandeld? Moet ik de bakjes blijven sproeien met regenwater? Zijn de bakjes groot genoeg ? (Zie foto)

Gr Dominique

Varens & Boomvarens

donderdag 1 april 2021 - 20:56
Pieterpost

Pieterpost

Zo is de opstelling

Varens & Boomvarens

donderdag 1 april 2021 - 20:57
Pieterpost

Pieterpost

Iemand nog tips in de verse gang van het ontkiemen ?

Varens & Boomvarens

donderdag 1 april 2021 - 20:58
Thobeestje

Thobeestje

Ben benieuwd naar je ervaring hiermee. Ben vanplan zelf ook boomvarens op te gaan kweken
vrijdag 2 juli 2021 - 10:17
Pieterpost

Pieterpost

Ik heb ze niet uit kunnen laten kiemen, het duurde me te lang en had de ruimte nodig voor mijn Cacaobomen ( ik kweek 3 variëteiten Theobroma Cacao ) Dus ik kan je niet vertellen sorry.
vrijdag 16 juli 2021 - 20:58
Pieterpost

Pieterpost

Ik ben gek op kweken en ontkiemen van lastige soorten maar na twee maanden gaat het bij mij de composthoop op haha
vrijdag 16 juli 2021 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon