menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitwisselprogramma van sporen en jonge planten

Ga naar meest recente reactie

boomvaren

Boomvaren

Hallo iedereen,
Er zijn al heel wat mensen die hun weg gevonden hebben naar de rubriek varens en boomvarens. Er zijn ook al enkle die met sucses pogingen hebben ondernomen om zelf varens te kweeken of zijn beginnen te expirimenteren met varens in hun tuin of in huis.
Het probleem dat sommige in de toekomst gaan hebben is een overschot aan planten, zeker als je kweekt uit sporen. Zo'n overschot is zeer intersant, je kan uit zoeken waar in je tuin een bepaalde soort het beste kan overleven. Het maakt dan gewoon niet uit, je hebt toch jonge planten genoegd, en wat dan nog beter zou zijn, is het uitwisselen van je ondervindingen hier op het forum. En heb zeker geen schrik om iets te melden op het forum omdat je denkt dat je eventueel fout zou zitten, zij die zwijgen doen meer fout.
Toch ga je merken dat het overschot nog steeds groter is dan je zelf kunt verwerken, en dat is niet alleen met varens getrokken uit sporen maar ook met varens uit de tuin die redelijk snel uitzetten. Maar wat zeker ook zo intersant kan zijn, zijn mensen die sporen van hun varens willen verzamelen. Inplaats van al dit materiaal op de composthoop te gooien, stel ik voor om via deze rubriek, een vraag/aanbot uitwisselprogramma te starten.
Het is niet de bedoeling hier een handeltje beginnen op te zetten. Wat ik voorstel is dat het plant materiaal gratis moet blijven, naturlijk zijn bijkomende kosten, zoals port, wel te betalen. Het moet hier liefhebberij bijven.
Als je wilt weten hoe sporen te verzamelen, dan kan je dit terug vinden onder de topic varens en boomvarens in de rubriek "Het kweeken van varens door sporen".
Zeg je nu ja dat interseerd mij wel en ik heb een wondermooie varen hier staan waarvan ik sporen kan nemen, maar ik zou bij God niet weten welke soort ik hier heb. Wel maak dan gewoon een foto en zet die hier op het forum, ik zal mijn best doen om die helpen te identificeren maar er zijn ook andre mensen op het forum die al heel wat van varens kennen en hierbij zouden kunnen helpen, Hé Varen?
Het is ook niet de bedoeling dat je de ganse stock van iemand in een keer gaat afpakken laat ook nog iets voor een ander.
Het gene wat ik wel vraag is, dat wanneer je iets aanbied en je weg te geven voorraad is op, je dit dan ook meld op het forum in hetzelfde bericht waarin je geadverteerd hebt. Hoe doe je dit? Je gaat naar het bericht dat je geplaatst hebt, boven het bericht vindt je een groene tekstballon met "wijzig" in. die klik je aan. Je bericht opend weer voor verwerking, en onderaan je bericht vermeld je gewoon "VOORRAAD IS OP". Dit voorkomt nodeloze corospondentie.
Ik hoop dat zoveel mogelijk deelnemer onder deze rubriek.
groetjes
Danny
dinsdag 8 mei 2007 - 18:16
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Aanbot:
Ik heb momenteel zeer jonge varentjes gewonnen uit sporen die ik bij voorkeur zou willen ruilen:
-Cheilanthes tomentosa, dit varentje zou/zou niet kunnen overleven in ons klimaat, valt uit te testen
-Cyathea Australis, boomvaren, niet winterhard, toch zeker zo jong niet.
-Cyathea medularis, boomvaren, niet winterhard
Deze varens zijn gekweekd uit donaties van sporen, de soort echtheid is bij sommige niet te bepalen op zo jonge leeftijd en ben ik verpligt aan te nemen wat de donor mij heeft gegeven.
Groetjes,
Danny
dinsdag 8 mei 2007 - 18:30
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
heb zelf geen enkele ervaring met het kweken uit sporen.
Momenteel vormen volgende soorten sporen op de nieuwe bladeren:
Polystichum acrostichoides
Polystichum munitum
Polystichum polyblepharum
Als iemand interesse heeft, laat het weten, en ook wanneer de sporen eventueel geoogst kunnen worden (zoals ik al schreef: zelf geen enkele ervaring daaromtrent)
Groeten,
Paul
dinsdag 8 mei 2007 - 18:48
boomvaren

Boomvaren

hallo Paul,
Fijn dat je wil meewerken aan dit project. De door jouw opgesomde soorten staan ook in mijn tuin,op dit moment zijn de sori nog te jong. Ik zal tegen de oogsttijd iets laten weten, één keer je sporen hebt kunnen op vangen ben je vertrokken en meschien probeer je ze dan ook eens zelf te kweken?
Daarom is het ook goed dat we met zo veel mogelijk één of twee keer per jaar een kleine uitstap doen, zo kunnen we vragen en ondervinding uitwisselen.
Groetjes Danny
woensdag 9 mei 2007 - 17:18
dws

Dws

Hallo

Heb zelf al wel wat varens in mijn tuin staan en wil wel meewerken aan dit uitwisselprogramma.
Enkel heb ik nog onvoldoende ervaring om te weten wanneer de sporen rijp zijn. Zijn er soms wintervaste varens die nu al rijpe sporen hebben?
Zo ja, misschien heb ik er dan wel van staan en kan ik er ook sporen van aanbieden.
Zelf heb ik nog geen kleine plantjes om de ruilen, maar heb wel juist het materiaal aangekocht om met sporen te beginnen experimenteren. Als het lukt wil ik ook meedoen met ruilen, maar voordat ik de eerste plantjes hier kan plaatsen zal ik nog even geduld moeten hebben.

Groetjes,

Stefan


maandag 14 mei 2007 - 04:09
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Stefan,
Fijn dat je wil meewerken aan het uitwisselprograma. Er zijn inderdaat enkle wintervaste varens die dit jaar soms uitzonderlijk vroeg (warme winter) al bijna rijpe sporen hebben.
Het vaststellen wanneer sporen nu juist rijp zijn lijkt voor vele een struikelblok te zijn, terwijl dat eigenlijk toch niet zo is voor de meeste gevallen. Wat belangrijk is, is dat je de sori onderaan het blad goed observeerd.
Op moment dat het blad uitrold zijn de sori al mee aanwezig en zie je ze meestal als kleine groene bolletjes of streepjes onderaan het blad. Het rijpings proces en het tijdstip voor het lossen van de sporen, is afhankelijk van het weer. Sporen worden bijna altijd gelost tijdens een droogte piriode. De sori kunnen dan uitdrogen en openscheuren om de sporen te lossen. Dit proces gaat dan meestal gepaart met verkleuring en verdikking van de sori.
Als je nu dagdagelijks gaat controleren dan ga je vaststellen dat de eerste sori gaan openspringen, het lossen van de sporen loopt meestal over enkle dagen en kan varieren van blad tot blad.
Op dat moment knip je ofwel de ganse stengel af, dit doe je dan vooral bij volume rijke varens, waar dat bijna niet opvalt of je plukt individuele blaadjes af bij niet zo bosrijke varens. Dit is een keus die je zelf moet gaan uitmaken.
Dan ga je de varen blaadjes in origamie zelfgemaakte envalopes steken.
Je neemt een A4 zuiver blad papier en plooit deze als volgt:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Eens je de blaadjes verpakt hebt steek je de envaloppe op een koele drooge liefst donkere plaats en vergeet je deze voor zo'n 2 à 3 weken.
Na deze piriode pak je de envaloppe, geeft er een paar flinke tikken tegen met je nagels, en opend de envaloppe zeer voorzichtig. Wat je terug vind zijn uitgedroogde varen blaadje en als het goed is een fijn poederachtige stof. Voorzichtig gooi je de gedroogde blaren weg en wat rest is je zaai goed.
Om dit in de praktijk te laten zien zover als het mogelijk is, is ook zo'n beetje het achterliggend idee van mij om in julie samen te komen. Dan kan er eens rechtstreeks van gedacht worden gewisselt.
En dit nog stefan, geduld moet je echt opbrengen als je varen gaat kweeken, het proces van opvang tot nieuwe varentjes kan bij somige sorten uitlopen tot een bevaling van 9 maanden
Groetjes,
Danny
maandag 14 mei 2007 - 09:33
koen

Koen

Hoe lang na 'oogsttijd' kunnen deze sporen dan 'gezaaid' worden?


grtz, Koen
zaterdag 29 september 2007 - 08:11
boomvaren

Boomvaren

Hallo,
Je kan sporen het ganse jaar rond zaaien in cultivatie. De bewaar termijn hangt af van de soort en de omstandigheden waarop. Ik bewaar mijn altijd in de frigo, een methode algemeen aangeraden door varenkweekers. De termijn hangt van de soort af, maar dat kan al snel oplopen tot 6-7 jaar en soms meer. Je moet wel rekening houden, hoe ouder de sporen, hoe meer ze aan kiemkracht verliezen.
Groetjes,
Danny
zaterdag 29 september 2007 - 11:33
MrPalmtree

MrPalmtree

Gegroet,

Ik zoek sporen of jonge plantjes van boomvarens. is er iemand hier die me hierbij kan helpen?

MVG Gert
maandag 28 juli 2008 - 22:52
dregei

Dregei

hallo..

ik heb nog sporen van Dicksonia antartica

sporelingen van Cyathea lunulata, Cyathea medullaris, Blechnum gibbum

Natuurlijk van eigen kweek.

groeten Mario
dinsdag 11 november 2008 - 23:43
waut123

Waut123

hallo,

ik zoek sporen van Dicksonia antartica : wie kan mij helpen ?

Alvast bedankt !


groeten

waut123
woensdag 22 juli 2009 - 17:19
lanne

Lanne

Waut 123 ben je nog steeds op zoek naar sporen van dicksonia antarctica ?Anders zal ik het voor jou eens navragen bij iemand die er veel heeft staan .
groetjes
Lily-Anne
woensdag 18 november 2009 - 08:53
koen

Koen

Beste,

Mocht er iemand eens sporen van dicksonia antarctica beschikbaar hebben heb ik interesse, laat gerust iets weten,

Groeten, Koen
zondag 17 juli 2011 - 12:55
groenelucht

Groenelucht

Hallo beste mensen , ik zoek wat sporen van varens die je buiten kunt houden.
Mag van alles zijn met naam graag.
Het is om te testen met ledbelichting.
Ik hoor graag van ieder.
donderdag 20 april 2017 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon