menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bedankt aan tuinadvies voor deze rubriek

Ga naar meest recente reactie

boomvaren

Boomvaren

Waarom de vraag van mij voor deze nieuwe rubriek.
Gewoon omdat varens een heel aparte groep is binnen de plantenwereld innemen. Ze zijn na de algen de oudste landplanten, hun voortplanting is vrij uniek binnen de planten wereld. Weinig mensen zijn zich bewust wat een variteiten er zijn van koud- tot tropich klimaat. Deze planten bieden veel mogelijkheden voor tuin toepassingen, er zijn soorten die je kan gebruiken voor de rotstuin, border, bostuin enz.. Ik hoop dat er nog mensen zijn die kennis hebben van varens, ik in iedergeval zal mijn best doen iedereen te helpen, maar met bijna 20.000 soorten kan het gebeuren dat ik zelf moet passen.
Ik hoop met deze rubriek ook de varens te promoten en laten zien dat ze meer zijn dan onkruid zoals veel mensen nog denken. Varens zijn ecologisch zeer waardevol en er zijn zelf onderzoeken aan de gang die erop wijzen dat ze een grote bijdrage kunnen brengen tot de afbouw van het broeikas effect.
Dus mensen, heb je vragen, iets te vertellen, een reis verhaal, een goede/slechte ervaring met varens laat het hier weten.
Groetjes,
Danny
donderdag 1 maart 2007 - 23:05
Tine

Tine

Danny, ik ben heel blij met deze rubriek en ik denk velen met mij. Er zullen vast heel veel vragen komen.

Tine.
vrijdag 2 maart 2007 - 00:19
Ernas

Ernas

Hallo,

Ik had een vraagje ivm. de dicksonia antartica en dicksonia fibrosa : deze beide planten staan in volle grond, en zien er heel goed uit, ze hebben zelfs hun bladeren van vorig jaar behouden.
Weet je wanneer er opnieuw groei te verwachten valt ? Ik voel nog geen krullen klaarzitten.
Om te bemesten werd mij aangeraden een heel klein beetje vloeibare mest te vermengen met water en in de kop van de planten te gieten. Klopt dat ?

Dank bij voorbaat,
Erna
zaterdag 3 maart 2007 - 17:48
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Erna,

Ik weet via de topic "Wollemi pine" dat jij in de buurt van de kust woont, het kilmaat is daar veel zachter dan in de rest van het land. Hoe meer je oost-waarts het het land in trekt hoe kouder de winter pieken zijn. Steden kunnen ook zo'n microklimaat hebben, aangezien de geslotenheid van de tuinen. Hiermee wil ik alleen maar andre lezers zeggen dat het buiten planten van boomvarens niet voor iedereen is weg gelegd. Nu Dicksonia antarctica is wel een varen die heel wat kan verdragen en mits de varen wat stam heeft, kan hij in heel vlaamderen buiten overwinteren.
Nu is het ook wel zo dat de voorbije winter geen winter was qua temperatuur. Zelfs ik hier in de kempen had ze gewoon kunnen laten buiten staan, maar wat weer het wordt weet je nooit op voorhand.
Normaal beginnen de wendels voor sommige soorten zo tegen einde April uit te lopen. Maar dit jaar zullen ze zelfs eerder zijn, door de warme winter.
Wat water geven en bemesten betreft, nooit een vloeistof boven op de kruin van een boomvaren gieten, reden hiervoor is, omdat de kruin een kom vorm heeft kan er water blijven instaan zodat je schimmel infecties kunt krijgen in de kruin. Het beste pak je een plantensproeier die je onder druk kunt zetten en zo de stam bevochtigen.
Ook opgepast met meststoffen, eigenlijk hebben varens bijna geen meststoffen nodig. Varens die in pot staan soms wel. Ik vermijd chemische meststoffen omdat veel varens die niet zo goed kunnen verdragen.
Ik maak mijn vloeibare meststoffen zelf, en wel als volgt, je pakt jonge brandnetels, let vooral op dat er nog geen zaad op zit, je propt die in een 1L pet fles, je vult de fles op met liefst gekoeld afgekookt regenwater, draait de dop er terug op en laat deze voor 2 weken staan. Na die twee weeken heb je een concentraat dat stinkt als de pest, maar wat wel goe poeder is. Je pakt een petflesdopje van het concentraat leng dit met 2L water voor varens, 1L voor andre planten en klaar is één van de beste vloeibare meststoffen en voor alle planten goed.
Je kan ook gedroogde koeienmest korrel nemen en die op de bodem rond de plant strooien. Maar doe dit in een zeer kleine hoeveelheid, ik zou hier ook een petflesdopje als maateenheid nemen.
Groetjes,
Danny
zondag 4 maart 2007 - 11:38
lisa

Lisa

ik ben wel ook blij met de site ,allen heb ik maar twee varens en daar weet ik de naam niet van
maar wat ik leuk vind -ik kan nog iets leren over sporen en zo

groetjes lisa
donderdag 8 maart 2007 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon