menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woodwardia varen in de winter in veranda

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

hoe vochtig houden jullie de woodwardia varen in de winter ?( uit Madeira)
Hij staat in een onverwarmde maar vorstvrije veranda en het lijkt me dat hij toch nog redelijk wat vocht gebruikt - ondankts dat de groei stilstaat . Ik durf hem nauwelijks water geven . Mag ik hem veel meer water geven zodat de wortels allemaal nat worden of is het beter van hem aan de droge kant te houden ?Ik zorg er wel voor dat er zeker geen water in de schaal staat of zou dit beter zijn ? Ziet er wel heel gezond uit en heeft al een aantal knoppen aan zijn bladeren , die volgende zomer zullen uitgroeien tot nieuwe plantjes .
Groetjes
Lily-Anne
vrijdag 15 januari 2010 - 08:44
varen

Varen

Woodwardia radicans en unigemmata in pot laat ik ook in een vorstvrije ruimte overwinteren. Inderdaad ze verbruiken flink wat vocht, ik zorg er alleen voor dat de grond niet helemaal uitdroogt, 1x per week geef ik ze een behoorlijke scheut water. Als ik echter, voor het water geven, voel dat de potgrond nog nat is, dan stellen we dat gewoon een weekje uit.
De broedbollen plant ik in het voorjaar uit, bij deze zorg ik wel dat de eerste weken de grond steeds wat nattig aanvoelt.
zaterdag 16 januari 2010 - 16:49
lanne

Lanne

Ik weet niet welke woodwardia ik heb , wist ook niet dat er 2 soorten van zijn - ik zal eens foto's proberen vinden op het net, zodat ik messchien kan zien welke soort ik heb .
Mag je van die woodwardia hier bij ons een mooie vorm verwachten ? ik heb de indruk dat ze vrij chaotisch groeien en stond vorig jaar op het punt om hem weg te doen, omdat hij zo warrig groeide - gelukkig heb ik het niet gedaan en was hij tegen het eind van de zomer al wat mooier .
Hoe behandel je je woodwardia in de zomer? : standplaats - grondsamenstelling - voeding ? - opbinden of laat je hem op een verhoogje staan en afhangen - hoe groot en hoe oud is je plant al ? ...foto ?
bedankt !
Lily-Anne
zondag 17 januari 2010 - 18:17
lanne

Lanne

ik heb een heel deel foto's bekeken op het internet, maar kan niet veel verschil merken - geeven deze foto's wat duidelijkheid om te zien welke soort woodwardia het nu is ?
groetjes
Lily-Anne

Varens & Boomvarens

maandag 18 januari 2010 - 10:42
lanne
maandag 18 januari 2010 - 10:43
lanne
maandag 18 januari 2010 - 10:44
varen

Varen

Ik denk bij deze varen aan Woodwardia martinezii. Vooral door de parallele sporen aan de bovenkant van de veren (vandaar de Engelse naam Chain ferns) en het feit dat de pinnae niet alterneren (bij W. fimbriata is dat wel het geval, bovendien staan hier de sporenlijnen iets hoekser op de nerf). Maar zoals altijd bij varens zal er wel twijfel en dus discussie mogelijk zijn. Misschien kun je zelf even helpen door de hoogte na te meten: martinezii haalt 60 cm, fimbriata gaat van 50 cm tot zelfs 2 meter.

Woodwardia martinezii heb ik zelf nooit gehad. W. fimbriata heeft het in onze tuin (in volle grond) al tot 2x toe laten afweten, waarschijnlijk wegens te droog, maar ook de vrieskou kan fataal geweest zijn.

Om deze klippen te omzeilen hou ik momenteel mijn mooiste exemplaren van W. radicans en unigemmata in pot: ’s winters gaan deze binnen en in de zomer hou ik ze voldoende vochtig, zeker nooit laten uitdrogen. Omdat de planten nogal imposant uitgroeien, steun ik de veren met gewone halfronde plantensteunen.

Op de foto’s zie je eerst de radicans en vervolgens 2x de unigemmata. Deze laatste is bijzonder knap als er nieuwe veren gevormd worden: eerst felrood, later bronskleurig om te eindigen in het groen. Beide soorten vormen broedbollen en zijn hierdoor vlot te vermeerderen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 18 januari 2010 - 20:20
lanne

Lanne

Hallo Varen ,
ik heb blijkbaar jouw antwoord gemist - ik heb even de totale lengte van een blad gemeten en dit was inderdaad 60cm - ik weet niet of ze nog groter zullen worden volgende zomer .Ik had de indruk dat de originele moederplant wel veel groter dan 60 cm was , maar weet het niet meer zeker .Ik kan me niet herinneren dat ze vorig jaar rood zouden uitgelopen zijn , maar binnenkort zal hij wel terug nieuwe bladeren maken en kan ik daar op letten .Ik heb de indruk dat het niet lang meer zal duren voor hij in actie zal komen ..Gisteren heb ik gemerkt dat de sporen rijp zijn en heb er wat verzameld - ik weet nog niet of ik ze ga zaaien ,want als dat zo traag gaat als dicksonia antarctica , dan hoeft het niet voor mij ( ik heb meer dan genoeg jonge planten van mijn zaai- experiment met dicksonia antarctica ) Als de broedbolletjes wat beginnen te groeien , dan zal dit wel veel vlugger gaan dan met sporen denk ik .
groetjes en bedankt voor de info
Lily-Anne
vrijdag 12 maart 2010 - 07:46
lanne

Lanne

Ik heb de sporen van de woodwardia dan toch maar gezaaid op 2 plaatsen - in de pot bij de ouderplant en in de pot van een boomvaren - beiden heb ik steeds vochtig gehouden en nu heb ik de indruk dat ik een schijn van groen krijg op de grond van de moedervaren .Ik ben eens benieuwd of het op zo een simpele manier kan lukken .
groetjes
Lily-Anne
zaterdag 10 april 2010 - 16:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon