menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blechnum chilense

Ga naar meest recente reactie

LOBU

LOBU

Gegroet samen,

heeft er iemand ervaring met Blechnum chilense? En waar die eventueel te koop is?

Ik heb deze varens in hun oorspronkelijk biotoop in Chili zien schitteren en onlangs ook nog vrij mooi als bodembedekker in een Engelse woodland garden, maar heeft er ook iemand in de lage landen deze mooie varens succesvol in zijn collectie staan?
vrijdag 25 juli 2008 - 15:26
xerofyt

Xerofyt

Beste Lobu,

de door u gezochte varen is verkrijgbaar bij Westdijkplant's kwekerijen in Boskoop
http://www.westdijkplant.nl/
Ook kwekerij La Fougeraie te 5646 Stave heeft enkele Blechnumsoorten in zijn assortiment, maar niet de B. chilense
http://www.varens.be/nl/selection.php

groet,
Xerofyt

vrijdag 25 juli 2008 - 17:00
LOBU

LOBU

hey Xerofyt,

alvast bedankt,

Interessante hobbies/interesses die jij hebt
qua biochemie laat onze opleiding tot tuinarchitect zwaar te wensen over (lees nihil), het is natuurlijk ook niet het makkelijkste onderwerp. Op een symposium over biologische boomteelt enkele jaren geleden sprak ik een aantal biologen die zonder probleem toegaven dat over het bodemleven en de samenwerking tussen planten, zwammen en bacteriën amper iets geweten is en dat dit dan eigenlijk nog eens soort per soort moet bestudeerd worden. (toen naar aanleiding van het nieuwe wondermiddel Mycrorrhiza, wat eigenlijk een veel te algemeen soort zwammen omvat om echt veel resultaat te kunnen boeken, hoewel er in de containercultuur toch een duidelijk merkbaar verschil is).
Wel allemaal heel fascinerend!

Zo is het blijkbaar ook enorm ingewikkeld om de verschillende herfstkleuren te kunnen verklaren omdat er zo veel factoren een rol kunnen spelen.

Ik heb onlangs nog in "Yew, a natural history" van Hageneder, een boek uitsluitend over Taxus nog wat interessante dingen gelezen over het verschil in het gehalte aan taxol en aanverwante stoffen in de loop van het seizoen en tussen de verschillende individuele bomen, er gaan zelfs verhalen dat een dutje onder bepaalde exemplaren van Taxus baccata var. baccata hallucinogene dromen kan veroorzaken door de stoffen die vrijkomen via de bladeren (want een Taxus heeft geen echte naalden)
Taxus is trouwens een zeer bijzonder plantengeslacht dat ergens tussen de Angiospermae en de Gymnospermae lijkt te zweven en waar vanalles vreemd mee aan de hand is.

Ja, hier valt nog veel te leren en de chemie van planten en bodemorganismen is misschien wel interessanter dan genetische manipulatie om vooruitgang te boeken in de landbouw, geneeskunde, ... eerst eens begrijpen hoe het hele plaatje in mekaar zit alvorens er aan te beginnen prutsen!

vrijdag 25 juli 2008 - 19:38
boomvaren

Tekst aangepast

Boomvaren

Hallo Lobu,

Ik heb Blechnum chilense al enkele jaren hier in de Limburgse kempen in de grond staan, groeit perfect en is winterhard. Word zelfs een beetje een woekeraar.

Je kan de soort ook in Groot Brittanie verkrijgen een goede tip die ik je kan geven is "RHS plant finder" aan te schaffen. Een boek dat jaarlijks verscheid met elke planten soort dat er op de Engelse markt te verkrijgen is en waar het te verkrijgen is. Je vind er ook de web adressen van de kweekers en nog meer informatie, zoals, doen in mail order bestellingen enz.

Persoonlijk schaf ik mij van het boek om de vijf jaar een nieuw exemplaar aan, het is een plantenbijbel die zeer handig kan zijn voor de verzamelaar.

Groetjes,
Danny
dinsdag 30 september 2008 - 01:27
LOBU

LOBU

Hey Danny,

bedankt voor de info.

Heb je nog iets specifieks met de aarde gedaan alvorens de B. chilense te planten? Of groeit die zo makkelijk dat het er eigenlijk niet toe doet?

dinsdag 30 september 2008 - 10:32
boomvaren

Boomvaren

Daar ik op arme zandgrond heeft dit zijn voor- en nadelen.
Het grootste voordeel dat je hebt aan zand grond zoals hier in de kempen, is dat je deze grond door toedienen van voedingsstoffen en mineralen gemakkelijk naar je hand kunt zetten. Zo ben je in staat een perceel met hoge of lage Ph waarde te creëren.
Een nadeel is dat deze aarde enorm snel vocht verliest en je ontzettend snel moet oppassen voor uitdroging. Dit probleem heb ik opgelost door een vernevelingssysteem te plaatsen op regenwater, een kostelijk investering maar zeker de moeite waart. Ook is er Leem in de bodem vermengt wat de eigenschap heeft als vocht cel te werken. Verder wordt er organisch materiaal jaarlijks toegevoegd om de planten te voeden, je moet hier wel mee oppassen dat je niet overdrijft en je kan de kompost best 1 à 2 jaar laten uitwerken vooralleer je deze toedient.
Het allergrootste naaddeel aan zandgrond is dat deze de eigenschap heeft om als isolator te werken, DWZ in de winter houd hij langer de koude vast en in de zomer de warmte. Vandaar dat hier ook altijd record tempraturen voor België gemeten worden in de zomer en winter.

Dus wat raad ik je aan voor B.chilense, vocht (niet verzuipen), toch een goede drainage, en plantaardige voeding en vooral geen middagzon, ideaal als schaduw plant.
dinsdag 30 september 2008 - 12:57
LOBU

LOBU

Ik ben benieuwd of die B. chilense het ook zonder bergening, maar met gewoon begieten (waarbij er toch af en toe eens een dagje overgeslagen zal worden het ook nog redt.
In de regio in Chili waar hij voorkomt regent het ook bijne constant en is er nog een vrij onaangeroerde humuslaag aanwezig en een bodem met veel lava of vulkanische assen die dus goed draineert. (daar groeit hij wel soms in de zon). Een situatie die jij in je tuin dus dankzij alle inspanningen flink benadert, maar waar ik niet bij alle klanten op zal kunnen rekenen!
dinsdag 30 september 2008 - 14:00
boomvaren

Boomvaren

Beste Lobu,
B. chilense is volgens mij ook totaal niet geschikt om zo maar in een particulier tuintje te zetten. Dat is volgens mij om problemen vragen. Voor de algemene siertuinen hoe extravagant ze ook mogen zijn, zijn er veel betere en meer architecturale soorten beschikbaar dan B. chilense.
B. chilense is meer een soort voor de verzamelaar ipv de algemene siertuin. Je hebt gelijk met te zeggen dat je ze in de botanische tuinen in het Verenigd Koninkrijk tegen komt. Maar dan zijn het echte botanische collecties die daar staan en ik vermoet dat dat voor 99% van je clienteel niet de bedoeling is.
Groetjes,
Danny
dinsdag 30 september 2008 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon