menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Varens in de tuin

tuinvaren

Tuinvaren

beste varenliefhebbers,
Wat fijn te ontdekken dat er een forum bestaat over varens.
Sinds lange tijd is mijn interesse in deze plantensoort groot.
Graag deel ik mijn ervaring met U.
Van een enkele soort die ik in mijn tuin heb staan weet ik de naam niet.
Wie kan me helpen met het determineren van deze?
Fons (de tweede )

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 26 augustus 2007 - 21:51
varen

Varen

Een varen determineren uitgaande van een foto durft, als het geen voor de hand liggend geval is, nogal eens op een serieuze misser uitlopen. Dus met groot voorbehoud geef ik hier maar mijn eerste gedacht: Polystichum tsus-simense, waarbij ik mij enkel baseer op de bladvorm en het aantal pinnae, dus grof gokwerk, ik had wellicht beter gezwegen.
U twijfelt blijkbaar of het een Polystichum richardii betreft. Ook al heb ik deze soort nog nooit zelf gezien en ik, bij mijn weinig onderbouwd oordeel, me moet baseren op de lectuur (Rickard, Olsen), denk ik ook dat het die niet is. Daarvoor is de bladkleur blijkbaar niet donker genoeg. Is bovendien enkel winterhard vanaf zone 8.
Enfin, veel verder zijn we niet, maar als varenliefhebber komen we die situaties wel meer tegen. En misschien maakt dat precies onze varenpassie ook zo mysterieus en zelfs zelf relativerend.
zondag 2 september 2007 - 22:37
tuinvaren

Tuinvaren

Een varen determineren uitgaande van een foto durft, als het geen voor de hand liggend geval is, nogal eens op een serieuze misser uitlopen. Dus met groot voorbehoud geef ik hier maar mijn eerste gedacht: Polystichum tsus-simense, waarbij ik mij enkel baseer op de bladvorm en het aantal pinnae, dus grof gokwerk, ik had wellicht beter gezwegen.
U twijfelt blijkbaar of het een Polystichum richardii betreft. Ook al heb ik deze soort nog nooit zelf gezien en ik, bij mijn weinig onderbouwd oordeel, me moet baseren op de lectuur (Rickard, Olsen), denk ik ook dat het die niet is. Daarvoor is de bladkleur blijkbaar niet donker genoeg. Is bovendien enkel winterhard vanaf zone 8.
Enfin, veel verder zijn we niet, maar als varenliefhebber komen we die situaties wel meer tegen. En misschien maakt dat precies onze varenpassie ook zo mysterieus en zelfs zelf relativerend.


Beste Varen,
Dank voor uw bericht. Mijn twijfel over Polystichum richardii heeft U juist ingeschat. Ook ik denk eigenlijk dat het geen Pol. richardii kan zijn aan de andere kant.......
De varen op de afbeelding heb ik al acht jaar in mijn tuin staan (met een inmiddels ontdekte foute benaming: Pol. retroso paleaceum) , beschut, en hij doorstaat tot nu toe elke winter nog. Ik woon aan de kust vlak bij Haarlem, dat betekent zachte winters, waarbij zone 8 wel benaderd wordt.
Echter, ik weet zeker dat het geen Polystichum tsus simense betreft, ook van deze species heb ik er een aantal in mijn collectie, en heb ik een goed vergelijk kunnen maken.
Ik vraag me af of het een Polystichum mayebarae kan zijn, lijkend op de tsus simense, afgebeeld in de nieuwe encyclopedie van Sue Olsen.
De varen blijft al jaren vrij klein, maakt per jaar drie tot vijf veren. Ook is er sprake van sporenvorming, dit jaar voor het eerst, dat kan er op duiden dat de varen volwassen is en klein blijft (tot 25 á 30 cm), waarbij per pinna 1 sporendoosje voorkomt, onrijp met groene kleur en rijp bruin/zwart.
Misschien kom ik er op een andere manier achter: op 29 september is er een mogelijkheid in de Hortus van Leiden om meegebrachte veren te laten determineren.
Ik ben van plan daar heen te gaan.
Mijn bevindingen zal ik t.z.t. op dit forum vermelden.
Vriendelijke groet
Fons

Vriendelijke groet
Fons
maandag 3 september 2007 - 20:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon